Advarsel: laaangt indlæg!
Vi er en helt almindelig familie med 2 børn, ingen problemer af nogen art (ingen alkohol, vold, misbrug, skilsmisse, sygdom eller andet), vi elsker vores børn og hinanden, har en rar omgangstone, behandler hinanden med respekt, har regler og grænser, og holder fast i dem. Det vildeste jeg kan komme i tanke om er, at jeg bliver sur når det roder, og min mand der er sød og tålmodig kan også nogle gange miste tålmodigheden, og råbe op. Men jeg vil sige det ligger indenfor normalen.
Vores yngste er en 9-årig dreng. Han har alle dage været en håndfuld, og i flere år har jeg været seriøst bekymret for hans fremtid. Jeg skriver dette indlæg i håb om at nogen enten svarer "sådan var min søn også, nu er han voksen og helt ok" eller "det lyder som diagnose XX, og I kan gøre sådan og sådan".
Jeg vil gerne understrege at vi elsker vores søn og ønsker at hjælpe ham - men til trods for at jeg elsker ham, er jeg ikke blind for de problemer der er.
Første gang vi blev gjort opmærksomme på hans opførsel var i vuggestuen - jeg mener det var lige før han fyldte 2 år. Vi blev indkaldt til PPR møde, hvor vi fik at vide at "vi skulle være bedre til at sige nej til ham, for ellers ville vi få problemer senere hen". Vi har nu altid sagt nej til ham, han er nr 2 barn, og er ikke blevet behandlet anderledes end den ældste. Så vi vidste ikke rigtig hvad vi kunne gøre anderledes, sad nok bare lidt paffe over den besked.
Vi var selvfølgelig opmærksomme på at han var ret stædig, men som sagt har vi altid holdt ret godt fast i vores regler - jeg er nok bedre end far, men vi er ikke sådan nogen der altid giver op og lader barnet få sin vilje. Jeg læste op på forskellige ting, og kom frem til konklusionen at han er et viljestærkt barn - det forklarede ret meget hans opførsel.
Skiftet fra børnehave til skole var ret svær for ham - han blev meget udad reagerende, og var meget ked af at være kommet væk fra det vante sted og hans venner. Det blev tydeligt han er en meget følsom gut, og han og jeg fik en vane med at snakke meget hver aften inden han skulle sove - jeg tænkte det var vigtigt at han fik sine følelser ud med ord i stedet for fysisk. Den snak tager vi fortsat ofte, og han er ikke længere fysisk.
I dag er han glad for skolen, men vi har i flere år studset over at der sjældent er nogen der spørger til legeaftaler med ham. Nogle forældre virker nærmest som om de undgår os/ham.
Han er fortsat ekstremt stædig, og bliver sur og fornærmet hvis ikke ALT går præcist som han vil have det. Det kan være noget så simpelt som aftensmaden - hvis han har lyst til X, bliver han sur over vi skal have Y. Vores holdning er at man skal smage på maden, hvis man ikke kan lide det, er der rugbrød. Så igen - det er ikke fordi han så bare får lov til det han vil. Men det kan vitterligt være ALT og den mindste ting, og denne daglige surhed ødelægger da ofte stemningen - vi prøver at få ham god igen, men det er nærmest umuligt.
Han er meget besat at at vinde, og helt ekstremt af penge - det er vi IKKE, så det kommer ikke fra os. Han gider kun lave noget og gøre en indsats hvis der er en belønning til ham - enten penge eller mad/is/slik. Han er yderst snu, og har haft gang i flere projekter hvor han forsøger at tjene penge. Han har også talegaverne i orden, og kan lokke eller tricke andre til at give ham det han vil have. Andre synes ofte det er cute han er så beregnende og snedig, hans 0-klasse lærer var vildt imponeret over hans evner til at sælge fx sten.
Han er helt ærligt også ofte et røvhul overfor andre - han siger ikke decideret grimme ting til nogen, da vi har opdraget med at det gør man ikke, man kan ligefrem se fryden i hans øjne hvis hans søster falder og slår sig, eller gør noget der udløser skæld ud. Han kan faktisk også finde på at grine højlydt og hånligt i en sådan situation (og nej, det har vi aldrig gjort ved ham eller nogen andre).
Vi har prøvet at snakke med ham om om han opfører sig ligesådan overfor sine venner i skolen, men det siger han han ikke gør (det ville jo ellers forklare hvorfor ingen vil lege med ham).
Han går til en holdsport i fritiden - her er han overbevist om at han er MEGET bedre end de andre, og han sørger jævnligt for at fortælle dem hvor ringe de er, og praler af hvor god han selv er. Han er IKKE bedre end de andre - jeg ved virkelig ikke hvor han har det fra - vi har ikke sådan rost ham til skyerne eller noget, kun helt almindelig opmuntring, som man vel gør. Vi skælder ud og efterfølgende snakker med ham om det at sige til de andre at de er dårlige - forsøger at gøre ham det klart at det er ledt, og at han i øvrigt IKKE er bedre end de andre (det må man sikkert ikke, det er ren jantelov, men han skal skisme da ikke opføre sig sådan!).
Vi har af flere omgange taget ham i at lyve om nogle ret alvorlige ting. Jeg ved godt børn lyver hvis de bliver taget med fingrene i kagedåsen. Men her er tale om at han decideret opfinder løgne uden at det er fordi han bliver taget i noget, men lyver sig selv bedre og opfinder løgne om andre han ikke kan lide for at få andre til ikke at kunne lide dem. Altså ret udspekuleret.
Også her skælder vi ud og snakker snakker og snakker med ham, forklarer ham konsekvenserne af hans løgne osv. Efter sådan en snak, som varer længe og vi føler os helt sikre på at NU har han forstået det. Men der går desværre altid kun kort tid inden den er gal igen. Den seneste måned er det stukket helt af - vi har haft 3 sports episoder, og også et hold forældre fra klassen der har skrevet til os. Faktisk nogen JEG var lige ved at skrive til ugen før, fordi min søn fortalte nogle grimme ting denne dreng havde gjort. Jeg fik så aldrig skrevet, og gudskelov da for det, for da jeg så konfronterer ham, viser det sig det halve var løgn.
Senest i dag til sport får han så en holdspiller til at græde fordi han sagde "det var hans skyld de tabte". - vel og mærke på en ikke konstruktiv måde.
Ind imellem er han selvfølgelig også en sød og kærlig dreng, han har empati med fx dyr, og KAN også komme med søde kommentarer så man tænker han er en god ven (dette ofte efter en af vores lange snakke). Der fylder desværre nok kun ca 10% i forhold til den dårlige opførsel.
Jeg ved ikke om jeg med disse få historier kan få forklaret hvor stort et "røvhul" han opfører sig som. Essensen er "Me, myself and I, Im the best, give me, give me". Jeg ved godt børn er egoistiske, men jeg synes dette går langt over stregen for en normal 9-årigs opførsel.
Jeg synes jeg er ved at miste modet. Så håber nogen kan hjælpe eller genkende problemerne, og fortælle om jeres oplevelser eller give et godt råd, så vi kan få rettet op på den opførsel inden det er for sent.