Efter psykisk vold

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.306 visninger
3 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. juni 2024

Anonym trådstarter

Jeg er desværre meget traumatiseret. Jeg kommer fra et meget dysfunktionelt barndomshjem. Mine forældre har aldrig elsket mig, det eneste de interesserede dem var Mine karakterbøger. Jeg skulle hele tiden yde noget for at få deres anerkendelse eller opmærksomhed. Hverken min mor eller far har givet mig kys, kram eller ros. Jeg lærte ikke at acceptere mig selv eller mærke mine behov eller grænser og slet ikke at udtrykke dem til andre. Mine forældre blev skilt for 15 år siden og min far har udviklet sig positivt siden han kom ind i et lykkeligere ægteskab. Min mor har stadig ikke respekteret mine grænser og ofte har vi ingen kontakt. Begge mine forældre kommer desværre fra barndomshjem med både fysisk og psykisk vold og har nok bare lagt låg på de følelser af svigt, de selv går rundt med. Den fysiske vold har jeg aldrig oplevet, men jeg er blevet talt meget hårdt til, kritiseret og også ind imellem været udsat for silent treatment (hvilket gjorde mere ondt end når jeg fik skæld ud)

Mit indtryk af min mor, var i lang tid, at hun tog mig for givet, fordi jeg var hendes datter. Jeg fik en følelse af, at hun så mig som en slags forlængelse af sig selv og ikke som et selvstændigt menneske, som man bør behandle med omsorg, respekt og interesse, som andre man gerne vil have en nær relation til. 

I dag har jeg et meget distanceret forhold til mine forældre. De gør og siger ikke længere ting, der støder mig, fordi de jo er blevet forskrækket over de perioder, hvor jeg har været nødt til at bryde kontakten med dem.

Nu til mit egentlige spørgsmål. Jeg har desværre taget mine mønstre og dårlige selvværd med ind i mit kærlighedsliv og det er blevet meget værre med alderen. Forstået på den måde, at når jeg har kærester kommer fokus til at handle om, hvad mændene føler og hvad de gerne vil og ikke vil og jeg glider så ind i en rolle, hvor jeg hele tiden navigerer i, at please mine kærester og ikke være til besvær. Jeg glider simpelthen tilbage i setuppet jeg kender fra barn, hvor jeg skulle imponere mine forældre med gode karakterer, høflig og stille opførsel, pænt tøj og værelse osv. En rolle hvor det var utænkeligt, at jeg kunne stille krav eller ytre ønsker. Jeg er rigtigt ked af det, men jeg føler mig stadig som et ulykkeligt og ensomt barn, der så gerne vil elskes og jo mere jeg undertrykker mig selv i mine parforhold jo mere egoistiske typer har jeg været tilbøjelig til at møde. Det sværeste var et årelangt parforhold til en mand (med autisme og ocd), hvor det simpelthen blev en naturlighed at hans behov kom først. Vi talte ikke engang om det. Han var bare vigtigst. Så jeg  gik ligesom på æggeskaller., Udadtil var han dog en veluddannet mand med et godt job, derhjemme var det bare helt fucked han styrede vores økonomi, boligindretning, hvad vi skulle lave i vores fritid mm og jeg lod ham styre, fordi jeg tænkte,  at ingen andre nogensinde ville elske mig igen. Det forhold kom jeg først endeligt ud af for tre måneder siden og på mange måder føler jeg mig helt nedbrudt. Men desværre er det forhold ikke det eneste, jeg har været I, som har været usundt for mig. Når jeg ser tilbage, er der faktisk ikke nogen af de romantiske relationer, jeg har haft siden min skilsmisse for ti år siden, som har været sunde eller ligestillede og det har altid været mig, der er gået på kompromis. 

Når jeg tænker på min opvækst er jeg næsten mere overrasket over, at det lykkedes mig at leve i et lykkeligt ægteskab da jeg var i tyverne end over de mænd, jeg har mødt de sidste år. Og nu er jeg ulykkelig, for jeg er bange for aldrig at få en følelse af selvværd og personlige grænser igen.

Er der nogen, der har nogle gode råd, for jeg er simpelthen så ked af det. Jeg tænker, at jeg har brug for en pause fra dating. Men jeg er så frygteligt bekymret for fremtiden og for om jeg altid vil tiltrække mænd, som ham jeg lige er flyttet fra. På grund af min opvækst og dårlige selvværd. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Det afhænger jo af hvad du gør.. 

Det lyder til du har en del selvindsigt i hvad der ligger til grund for det hele. Tænker du trænger til noget selv kærlighed. Om du gør det via kursus eller terapi, eller blot gør små ting for dig selv hver dag og lærer at sige fra, øver dig i at stå ved dig og nyde dit eget selskab, uanset tilgang vil det give dig det du oplever du mangler. 
når du har lært at hvile i dig selv, mærke, respektere og elske dig selv, vil du opleve behovet for en partner forsvinder. Så får man en partner fordi de komplimentere ens liv og selv, ikke fordi de bliver en krykke eller noget man har “brug for”. Så er man sammen fordi de er en positiv tilføjelse til ens liv og udelukkende derfor. 
Det vil også tiltrække andre typer, da du så vil have selvindsigt i hvad du ønsker og du vil kunne mærke dig selv så du kan sige fra, fra start af og hviler nok i dig selv til at kunne mærke efter om det er det rigtige for dig, og sige nej tak når det ikke er det du vil

Anmeld Citér

16. juni 2024

Anonym

Kære du. Det meste af det du skriver, kunne lige så godt være skrevet af mig. Mit bedste råd til dig er terapi og masser af det. Jeg gik voldsomt ned med stress for år tilbage pga det hele krydret med arbejdsgiver der også kørte mig og mine tynde grænser over konstant. På et tidspunkt siger kroppen bare fra. Jeg har fået i terapi siden og virkelig arbejdet med at hele traumerne fra min barndom og at sætte grænser, sige fra og udleve mit potentiale. Det er benhårdt i starten men det er så befriende på den anden side. Det er den bedste investering jeg har gjort og vil råde dig til at gøre det samme. Hæng i og giv den hvad du har. Så vender det. 

Anmeld Citér

17. juni 2024

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Det kunne være en ide at opsøge en psykolog og få arbejdet med dine traumer så du kan få bedre relationer til dig og andre ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.