Hvor stor gave til bryllup?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

837 visninger
11 svar
11 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. juni 2024

Anonym trådstarter

Hvor meget ville I give for til et bryllup?

Lidt info:

Det er min søster der skal giftes

Vi kommer mig og mine 4 børn

Det er bryllup med overnatning 

Jeg er enlig og på dagpenge, så har ikke så mange penge.

Hvad tænker I?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2024

Anonym

Jeg vil give det min økonomi kan bære blandet med det jeg gerne vil give. 

Jeg skæver slet ikke til beløbet på en gave. Hverken når jeg giver eller modtager. Den perfekte og mest betydningsfulde gave kan koste 200kr og den kan koste 1000kr. 

En gave til min søsters bryllup ville nok være omkring de 500kr plus/minus. 

Ved at nogen siger at gaven skal matche kuvertprisen. Det forstår jeg dog ikke helt. Hvorfor skal det "gå ud over" gæsterne, at brudeparret har valgt et dyrere setup... Næh nej, en gave fra hjertet betyder mest

Anmeld Citér

5. juni 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Jeg vil give det min økonomi kan bære blandet med det jeg gerne vil give. 

Jeg skæver slet ikke til beløbet på en gave. Hverken når jeg giver eller modtager. Den perfekte og mest betydningsfulde gave kan koste 200kr og den kan koste 1000kr. 

En gave til min søsters bryllup ville nok være omkring de 500kr plus/minus. 

Ved at nogen siger at gaven skal matche kuvertprisen. Det forstår jeg dog ikke helt. Hvorfor skal det "gå ud over" gæsterne, at brudeparret har valgt et dyrere setup... Næh nej, en gave fra hjertet betyder mest

Helt enig her

Anmeld Citér

5. juni 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Så tæt relation ville i min familie ligge på 3-5000kr. 
kusiner/fætre/niecer/nevøer 1500-2000kr. 
Veninder/venner/familie længere ude 500-1000kr.

Men som en nævner afhænger det da bestemt også af hvad du vil give i gave. En personlig og smuk gave er ikke nødvendigvis dyr, men essensen af den kan have større værdi end man kan købe for penge  

vi giver oftest kontanter og en lille ting fx graverede glas eller lignende de kan mindes dagen med medmindre der er helt specifikke ønsker. Kontanter simpelthen fordi de så kan købe hvad de ønsker, tage på ferie eller have lidt ekstra til bryllupsrejsen, hvad de nu finder bedst.

Anmeld Citér

5. juni 2024

Anonym

Giv hvad du kan, men med stolthed. Enig i første svar. Jeg har været til en del bryllupsbegivenheder (både alm, guld,sølv og kobber) min indkomst har svinget enormt meget, så noget familie fik "gaven" at jeg dukkede op. Jeg sagde slet og ret at min økonomi kun var til transporten frem og tilbage -og de var så glade for at jeg kom. Andre i familien har været heldige at holde bryllup på et tidspunkt hvor jeg havde mange frie midler - de fik for et par tusinde fordi jeg havde muligheden og det lige var en gave der passede til dem

Fælles er at jeg har givet hvad jeg nu havde med stolthed. Og jeg har aldrig hængt mig i hvad jeg har fået af andre beløbsmæssigt. Bevares, jeg hsr da fået skæld ud af nogen for både at gøre forskel og være nærrig, men det har aldrig været fra hovedpersonerne selv, men altid nogen på sidelinjen, som havde en mening om hvad "man bør"

Jeg har også været på den anden side, hvor et vennepar meldte fra til mit bryllup nogle uger før (efter at have meldt til) fordi de ikke havde råd til både transport og gave - på trods af at der i indbydelsen stod at vi ønskede os folks selskab, ikke en masse gaver, og vi ringede og snakkede med dem og lyttede og fortalte det samme igen -vi holdt en fest og inviterede fordi vi ønskede at dele oplevelsen dem. Vi tilbød sågar at betale transporten, men de meldte stadig fra. Det gjorde virkelig ondt, og vi er så heller ikke venner mere..

Min pointe er at det, der virkelig betyder noget er selskabet Ikke det beløb man kan give gave for

Anmeld Citér

6. juni 2024

Anonym

Hvad dit budget har plads til blandet med hvad du synes er rimeligt. Jeg tænker at din søster kender din situation og at hun har inviteret jer pga hun vil se jer og ikke for gaven! 

Jeg ville til gengæld gå op i at finde noget der virker betyder noget. 

Til mit bryllup have mine forældre købt en flaske vin med to glas i en træ-æske. Imens vi var ude og få taget billeder havde alle gæsterne så skrevet en lille besked til os på små paphjerter som var puttet ned i æsken. Den åbnede vi så på vores første bryllupsdag, det er en gave som virkelig har sat sig og vi har stadig hjerterne som vi kigger på ind imellem. Det er en af de "gaver" jeg husker bedst og ikke ville undvære her snart 6 år senere. Ud over den er det som betyder mest for mig et arvestykker 

Alt efter dine børns alder så kan de jo evt lave en ting til dem. Nu havde vi ikke nevøer eller niecer dengang men i dag ville jeg blive lykkelig over en ting de havde lavet specifikt til os

Anmeld Citér

6. juni 2024

Anonym

Anonym skriver:

Hvor meget ville I give for til et bryllup?

Lidt info:

Det er min søster der skal giftes

Vi kommer mig og mine 4 børn

Det er bryllup med overnatning 

Jeg er enlig og på dagpenge, så har ikke så mange penge.

Hvad tænker I?

Det du har råd til. Der er ikk noget “rigtigt” beløb. 

Min bror og svigerinde fik 300 kr og det var bryllup/barnedåb kombination. Men det var hvad. Jeg havde råd til. 

Anmeld Citér

6. juni 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

1500-2500 kr nok tættere på 2500 kr fordi det er din søster og I er mange 

Anmeld Citér

6. juni 2024

Anonym

Vi giver altid 200kr pr mand til fødselsdag og jul. Til store begivenheder fx rund fødselsdag med fest, konfirmation, barnedåb, bryllup, studenterfest og lignende giver vi 500kr.

Det har vi meldt ud helt fra start, da vi var helt unge. Jeg synes det er rart, at vi har forventningsafstemt med vores familier. Også i forhold til begivenheder i fremtiden, så man ikke står i lige netop sådan et beløb dilemma

Anmeld Citér

6. juni 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Vi giver nok generelt ret store gaver i min familie, fordi vi alle er økonomisk velstillede. Men vi gør også pr automatik noget ud af, at det ikke er tydeligt hvad en gave koster - netop for ikke at stille nogen i et dårligt lys. Og grunden til at jeg ofte har ideen om gave ca er lig med kuvertpris er, at man heller ikke sætter den inviterende i en pinlig situation ved at føle at vedkommende modtager “for stor” en gave. I min optik er det meget mere cringe at “blære sig” ved at give en dyr gave, end at komme med det, man har råd til. Og hvis ens søster/veninde ikke sætter pris på det, så er det altså dem der er noget galt med. Et bryllup er en kærlighedsfest - ikke en materiel parade.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.