Hjemmepasser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juni 2024

Anonym trådstarter

Aalborgtøsen skriver:

Enig med overstående - du skal selv have lysten til det bag alt det der skræmmer dig. Og har du lysten, så skal det nok blive en succes. Og hvis ikke, så kan de altid komme i institution senere, måske der så også senere er plads til begge samme sted. 

Jeg tænkte også på, skal børnene nødvendigvis i institution? Kunne der evt. være en privat dagplejer i nærheden, der kunne tage dem begge to? 

Der er ikke plads i byen før næste år til maj, så jeg kan ikke bare lige fortryde så skal jeg længere væk (30min i bil hver vej, min) og de private er også fyldt op desværre. Jeg har forhørt mig overalt og haft fat i pladsanvisningen 3 gange, der er ikke andet at gøre. De skal være afsted i hvert fald 9 timer om dagen ellers skal de holde hjemme. Det er enten eller

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2024

Tip!

Kan du tage en form for orlov indtil der er en institution der har plads til begge? Sætte en evt deadline? 
Hvad siger dit job til det? Vil det være mulighed for dette? 
Jeg vil til enhver tid vælge børnene hjemme frem for en hektisk og lang dag for dem. 
Men du skal også have lysten og overskuddet til det.. Evt sætte nogle helt klare faste rutiner for jeres hverdag. 

Anmeld Citér

4. juni 2024

Anonym trådstarter

Tip! skriver:

Kan du tage en form for orlov indtil der er en institution der har plads til begge? Sætte en evt deadline? 
Hvad siger dit job til det? Vil det være mulighed for dette? 
Jeg vil til enhver tid vælge børnene hjemme frem for en hektisk og lang dag for dem. 
Men du skal også have lysten og overskuddet til det.. Evt sætte nogle helt klare faste rutiner for jeres hverdag. 

Jeg har snakket med mig arbejde endnu, hvis orlov er uden løn så nej så ved jeg at jeg ikke kan

Jeg vil gerne, men ja jeg ved ikke om jeg orker at have to børn under to hjemme

Anmeld Citér

4. juni 2024

Anonym

Jeg har snakket med mig arbejde endnu, hvis orlov er uden løn så nej så ved jeg at jeg ikke kan

Jeg vil gerne, men ja jeg ved ikke om jeg orker at have to børn under to hjemme

Det er vigtigt at mærke efter hvad der virker for dig og jer. Der er fordele og ulemper ved alt. 
Men som andre skriver, er der en anden ro på når man hjemmepasser. Morgenerne er ikke så hektiske og alt kan gå i et andet tempo. 

Sørg evt. for at komme lidt ud, så både du og børnene ser lidt andet end husets fire vægge. 

Med mine to ældste hjemmepassede jeg(dengang ikke populært) for snart 16 år siden. Og jeg nød det virkelig. Vi hyggede helt vildt og det var en skøn tid for både børnene og mig og også min mands og mit forhold. 
Jeg gik i legestue, mødtes med en anden mor der også hjemmepassede og gik til baby/barn-rytmik, samtidig med at jeg havde muligheden for at sætte en vask over, får ryddet op og gjort rent. Min mand og jeg havde så meget kvalitetstid sammen, fordi der ikke var en masse praktisk der skulle gøres når han kom fra job. Der fungerede fantastisk for os og vi nød det alle sammen. 

Vi gentog succesen for 7 år siden, der byttede vi så da jeg afsluttede barsel med den yngste, tog min mand over og hjemmepassede de små. Det var SÅ vildt fedt at opleve det igen. Og de ældste nød det også helt vildt. Det gav os en fantastisk ro på hverdagen. 

Nu er alle i skole og vi er tilbage på fuldtidsjob begge to. 

Anmeld Citér

4. juni 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er vigtigt at mærke efter hvad der virker for dig og jer. Der er fordele og ulemper ved alt. 
Men som andre skriver, er der en anden ro på når man hjemmepasser. Morgenerne er ikke så hektiske og alt kan gå i et andet tempo. 

Sørg evt. for at komme lidt ud, så både du og børnene ser lidt andet end husets fire vægge. 

Med mine to ældste hjemmepassede jeg(dengang ikke populært) for snart 16 år siden. Og jeg nød det virkelig. Vi hyggede helt vildt og det var en skøn tid for både børnene og mig og også min mands og mit forhold. 
Jeg gik i legestue, mødtes med en anden mor der også hjemmepassede og gik til baby/barn-rytmik, samtidig med at jeg havde muligheden for at sætte en vask over, får ryddet op og gjort rent. Min mand og jeg havde så meget kvalitetstid sammen, fordi der ikke var en masse praktisk der skulle gøres når han kom fra job. Der fungerede fantastisk for os og vi nød det alle sammen. 

Vi gentog succesen for 7 år siden, der byttede vi så da jeg afsluttede barsel med den yngste, tog min mand over og hjemmepassede de små. Det var SÅ vildt fedt at opleve det igen. Og de ældste nød det også helt vildt. Det gav os en fantastisk ro på hverdagen. 

Nu er alle i skole og vi er tilbage på fuldtidsjob begge to. 

Det ville kun skulle være et år, for når den ældste starter i børnehave kan jeg ikke få tilskud til begge også hænger det ikke sammen mere.

Jeg er bare slet ikke klar til at komme på arbejde, jeg får en kæmpe klump i maven over at skal tilbage. og en endnu større klump i maven over mine børn skal være adskilte så MANGE timer om dagen, når de er så glade for hinanden. Jeg kan ikke se hvordan vi skal få det til at hænge sammen når både min kæreste og jeg arbejder og vi skal hente børn to forskellige steder 

Anmeld Citér

5. juni 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Det ville kun skulle være et år, for når den ældste starter i børnehave kan jeg ikke få tilskud til begge også hænger det ikke sammen mere.

Jeg er bare slet ikke klar til at komme på arbejde, jeg får en kæmpe klump i maven over at skal tilbage. og en endnu større klump i maven over mine børn skal være adskilte så MANGE timer om dagen, når de er så glade for hinanden. Jeg kan ikke se hvordan vi skal få det til at hænge sammen når både min kæreste og jeg arbejder og vi skal hente børn to forskellige steder 

Min søster og jeg er pseudotvillinger og min mor gik hjemme med os til jeg startede i skole. Da startede min søster i børnehave. 
vi tog ikke skade af at være adskilte lidt tværtimod var det kun godt at savne hinanden lidt og få lov at være ude, uden søster at støtte sig op af. 

mine mindste er også pseudo, de skal gå i samme instition men vuggestuen er delt op så de skal på hver deres stue ifht alder, og når den mindste stadig er i vuggestue skal storesøster over i børnehave. Jeg er glad for de er delt op noget af tiden så lillesøster får lov “selv”, uden at have storesøster ved sin side  

Anmeld Citér

5. juni 2024

Anonym trådstarter

Min søster og jeg er pseudotvillinger og min mor gik hjemme med os til jeg startede i skole. Da startede min søster i børnehave. 
vi tog ikke skade af at være adskilte lidt tværtimod var det kun godt at savne hinanden lidt og få lov at være ude, uden søster at støtte sig op af. 

mine mindste er også pseudo, de skal gå i samme instition men vuggestuen er delt op så de skal på hver deres stue ifht alder, og når den mindste stadig er i vuggestue skal storesøster over i børnehave. Jeg er glad for de er delt op noget af tiden så lillesøster får lov “selv”, uden at have storesøster ved sin side  

Det ville også være fint noget af tiden, men jeg synes 9,5 time er længe og det er 5 dage om ugen. Og de er to forskellige byer vi skal køre til for at aflevere i modsatte retning af vores job. Jeg ved heller ikke om jeg kan få lov til at gå ned i tid fordi jeg er chef

Anmeld Citér

5. juni 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Det ville også være fint noget af tiden, men jeg synes 9,5 time er længe og det er 5 dage om ugen. Og de er to forskellige byer vi skal køre til for at aflevere i modsatte retning af vores job. Jeg ved heller ikke om jeg kan få lov til at gå ned i tid fordi jeg er chef

Er der ikke noget søskendegaranti i kan gøre brug af? 
min mindste fik plads i min stores vuggestue pga søskendegarantien

Anmeld Citér

5. juni 2024

Jixy

Profilbillede for Jixy

Det er da værd at undersøge om du kan have et års orlov fra dit job, og om du kan modtage hjemmepasser tilskud når du har orlov. Hvilket man vel egentlig burde, for du har jo ingen indkomst.

Men er der garanti for at institutionen har plads til begge børn når det år er gået? 

En anden mulighed kan måske være at en bedsteforældre (hvis de ikke er på arbejdsmarkedet mere) kan passe barnet indtil der er en ledig plads? Men det er selvfølgelig langt tid hvis der fedt er plads til maj.

Anmeld Citér

6. juni 2024

Anonym

Anonym skriver:

Er der nogen som hjemmepasser to små børn? Jeg overvejer det selv fordi vi ikke kan få vores børn med 14 måneders mellemrum i samme institution.

Hvilket jeg synes er synd og de kommer til at være afsted 9,5 time om dagen fordi afstanden til stederne er stor og der er også langt hjem i bil (20min minutter) for at det skal hænge sammen med jobs osv så skal de afleveres tidligt og hentes sent. Ingen af os kan hente som det der ud nu, så jeg er nødt til at gå ned i tid på arbejdet men jeg kan heller ikke gå for meget ned i tid.

Hvad gjorde i jer af overvejelser inden i tog springet? Vi har regnet på det og det vil godt kunne køre rundt

Hej, 

det kunne være mig der havde skrevet dit opslag for 4 mdr siden. Jeg har selv to små, 1. Er to år og 2. Er 8 mdr. vi er overgået til hjemmepasning herhjemme. Jeg var skrækslagen for alle de “hvad nu” spørgsmål inden.. både det at der selvfølgelig er mindre penge, men også om jeg selv ville kunne trives i det. Med de fire mdrs erfaring jeg har nu, har jeg ikke fortrudt! Mit store barn gik i privat dagpleje inden, vi har mærket store positive ændringer på ham siden det er blevet hjemmepasning, det er som om der er kommet helt anden ro omkring det, fordi han ved vi har tiden og ikke skal “haste” rundt. Jeg har søgt legegrupper lokalt, vi har allerede opbygget nogle gode relationer, hvor vi tager ud til forskellige aktiviteter sammen, børnene hygger sig med hinanden og jeg snakker med andre voksne. Tror desværre ofte vi kvinder er tilbøjelige til at tænke for meget og langt frem, det kan godt give os nogle begrænsninger, jeg tror ikke du vil fortryde det og hvis du gør, kan det altid hurtigt ændres igen. Et år med dine to små er ingen tid, det er så godt givet ud

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.