Anonym skriver:
Jeg har ikke et favorit barn ud af mine tre, men må tilstå at vores mellemste datter har en særlig plads i mit hjerte. Hun er så stærk udadtil og virker på andre som en der har styr på det hele og en masse selvtillid.
Men jeg kan fornemme en kæmpe usikkerhed hos hende det på trods. Som om hun altid prøver at over kompensere for en gemt usikkerhed.
Nogle gange mistænker jeg hende for at have adhd eller noget der læner sig op af autisme. Men hvor søger man hjælp og hvorfor føles det som et enormt nederlag. ?
Hun kan få nogle enorme nedsmeltninger hvor hun råber, bander og sviner os til (der plejer at være langt imellem, men synes det blevet oftere på det seneste, måske på grund af alderen ?). Det hårdt at stå i, når hun gør det og igår f.eks. måtte min mand efterfølgende lægge sig op og melde pas resten af dagen, fordi han ikke forstår hvad der sker eller hvorfor.
Hun bliver selv enormt ked af det bagefter, siger undskyld men kan ikke forklare hvad der skete. Det hjælper ikke at forsøge, at italesætte hvad der skete for hun kan ikke huske det eller forklare hvorfor.
Jeg ser et lille mønster efterhånden i, at når hun får mange beskeder på rækker eller som i går, en besked af mor og efterfølgende siger hendes store søskende, noget andet (hvilket de har fået at vide de skal lade være med). Så skal der ikke meget til, før hun eksploderer.
Derudover er hun faktisk en super sød pige, hjælpsom, nemt til grin og snakker meget. Hun har en særinteresser som dyrkes meget (nærmest ekstremt) og derudover spørger hun HELE tiden om noget.
Alle mine børn (har tre) spørger selvfølgelig meget, men her snakker vi HELT ekstremt. Jeg elsker hendes nysgerrighed og interesse og hjælpe hende gerne med at få alle de svar hun spørger til. F.eks. hvordan en ko ser ud uden hår og hvorfor en høne har tre tær, eller hvor højt det højeste træ er osv.
Men kan mærke hendes omgangskreds bliver trætte af hende.
Hvordan hjælper jeg min datter ?
Vær søde at holde tonen pæn.
Hey du!
Jeg er selv mor til en dreng, der fungerer meget som du beskriver. Og så er jeg PPR-psykolog til daglig, så jeg svarer ud fra lidt forskellige vinkler, men også for at sige, at jeg forstår godt, at det er barskt at være i som forældre.
Men jeg tænker, at der er flere ting i det. Både hvordan i forebygger vreden og hvad i gør, når den er der. Som voksne har vi en tendens til at falde i den fælde, hvor vi faktisk bare optrapper affekten. Den slags vrede vækker helt naturligt modstand i os, så måske skælder vi ud. Prøver at sige tydeligt fra, forklare hvorfor det ikke er okay. Måske spørger og spørger vi for at forstå, hvad der sker, men får brugt alt for mange ord. Når hun er helt deroppe, hvor hun er så vred, så har hun allermest brug for at blive mødt af voksne, der har eget nervesystem i ro. Så godt som man nu kan. Brug kun få ord. Lad være med at prøve at rationalisere med hende, det kan hun ikke i den tilstand. Begræns øjenkontakt og mød hende på niveau - en voksne der står frustreret over et lille barn kan, i affekt, tolkes helt primitivt som truende. Afledning, give plads omkring hende. Sig med få ord, at i er der og gerne vil hjælpe hende.
Det skal formodentlig på langt større afstand, før man kan snakke om det. Og måske ved hun ikke selv, hvorfor hun ender dér. Måske er det kulminationen af noget, der er startet længe forinden, og det er der, forebyggelsen bliver vigtig. Man kan jo desværre ikke undgå alle triggere, men det lyder som om, at i er i en proces, hvor i langsomt bliver opmærksom på, hvad hendes triggerpunkter er, og det er dem, i med fordel kan arbejde med. Alle de mange mundtlige beskeder, der bliver svære - kan hun have gavn af en visuel plan eller struktur, som minimerer behovet for alle de ord?
Mit råd ville derfor også være at fortsætte med detektivhatten på den næste periode. Prøv mellem jer voksne at være registrerende på de her episoder. Hvad går forud, måske et godt stykke tilbage. Er der et mønster?
Jeg ville også anbefale at snakke med dem i skolen om, hvad de oplever der. Den spørgelyst og nysgerrighed er en kæmpe styrke, men kan i andre kontekster uheldigt tolkes som et forsøg på at udfordre de voksne, eller bliver ikke set som en ressource, eller.. Måske udtrættes hun er skoledagen. Måske er hun kognitivt godt kørende, men lidt asynkront udviklet og ikke lige så godt kørende følelsesmæssigt.
Der er utroligt mange spor og veje, man kan køre ad. Jeg ville ikke nødvendigvis anbefale jer at få fat i PPR med det samme, fordi det giver mening, at skole og hjem arbejder sammen om at støtte barnet og stilladsere pædagogisk, inden der kaldes på ekstern hjælp. Afhængigt af barnets generelle trivsel. I nogle kommuner kan man også opsøge åben rådgivning ift. At få værktøjer eller støtte til at håndtere de situationer, der er derhjemme.
Men igen vil næste step nok også afhænge af, hvad der er arbejdet med, hvad skolen ser (eller ikke ser), hendes generelle trivsel. Men den nysgerrighed du ligger for dagen og dit fokus på hendes ressourcer er et rigtigt godt fundament 
Der findes flere gode bøger om emnet, jeg kender ikke barnets alder. Men der er en god bog, der hedder vredeshåndtering i indskolingen, hvor der er mange konkrete forslag til tiltag i skolen, men første del af bogen forklarer en masse om vrede, tolerancevindue osv. Der findes også flere bøger om følelser, man kan læse med sine børn for at øge deres indsigt i egne og andres følelser.
Jeg har egentlig meget mere at sige om emnet, flere redskaber og tiltag som kan være fine udgangspunkter på det stadie, i er i nu, men jeg skal nok beherske mig