Der er 2 ting jeg studser over. For det første så lyder det mærkeligt at der har været og er så lidt kontakt mellem dem og han så samtidig insisterer på en type ferie de ikke har talt om og uden at inddrage jeres datter i planlægningen. Jeg kan godt forstå jeres datter føler sig afvist og forkert og derfor trækker sig fra sin far fordi han er ustabil i deres relation. Det er helt naturligt at man i sådanne situationer trækker sig for at passe på sig selv og det er netop at trække sig når hun ikke ønsker på en så lang ferie og en sådan type ferie efter en lang periode uden ordentlig kontakt. Der er noget tillid mellem din ex og jeres datter som skal bygges op først før man leger almindelig familie. Jeg kan godt forstå at det fylder hos din datter. Hvad hvis de har en kanon ferie og hun så kommer hjem til den kolde skulder fra ham igen. Det kan ingen holde til og da slet ikke et barn.
For det andet, så er det mærkeligt at holde hårdnakket på en ferietype uden at have involveret den/de andre der skal med på ferien i planlægningen. Ferie med andre mennesker, uanset om det er børn eller voksne, bør være et fælles projekt og noget som alle har lyst til. Jo jo de voksne bestemmer over børn, men nej hvor jeg da ikke selv gad slæbe mine unger afsted på en ferie som kun har taget højde for min mand og jeg med det resultat at man har et par trætte, sure børn. Med vores ferier sørger vi for at der er noget for alle, så alle får en god oplevelse/tur. Det er vel dét ferie handler om: nærvær og gode fælles oplevelser. Jo jo man kan ikke få sin vilje hele tiden men der bør være noget for alle og så er man også mere forstående i de aktiviteter man ikke selv har valgt, når man ved at det går på tur.
I dine sko ville jeg tage en alvorssnak med eksen og sige at han har brudt tilliden med sin datter og at hun reagerer på det og at han skal forbedre den før han tager hende med på ferie. Fordi som det er nu, så er hun utryg, ked af det og bekymret. Det er ikke noget der skal løses på ferien, det skal løses up front. Dernæst ville jeg spørge ham om han selv ville synes det var fedt at blive hevet med på en ferie han ikke selv har noget at skulle have sagt omkring og opfordre ham til at de planlægger noget sammen. Sådan som han opfører sig; både med at det er ham der styrer samvær som han lyster og at han bestemmer ferie uden at inddrage hende, så føler hun sig formentlig umenneskeliggjort/ligegyldig/overhørt og at slæbe hende med trods hendes følelser og modstand vil bare forværre deres relation. Han er den voksne så det er hans ansvar at skabe et tillidsrum mellem dem - både ift at få en god relation til hinanden men også til at få skabt en god ferie sammen.
Anmeld
Citér