Skolestart i udlandet - nyt sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.642 visninger
19 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. maj 2024

Anonym trådstarter

Hej. 
Min mand og jeg har tænkt at flytte til udlandet. 
Når dette er aktuelt, vil vores store datter være omkring skolealderen, vi tænker derfor at for at hun ikke skal opleve ryk fra en børnehave til en anden, for så kort efter at gå i skole, at time det med skolestart? 
Men hun vil ikke kunne sproget (heller ikke os, vi skal lære det). 
Er der nogen der har erfaringer eller gode råd ifht dette? 
Vi er selvsagt selv igang med at lære sproget, og vil jo så begynde at lære børnene det også efterhånden som vi lærer det. 
Det er en stor bekymring for mig, og noget som virkelig holder mig tilbage fra at følge vores drøm om at flytte, da jeg har rigtig svært ved tanken om vores børn måske ikke trives pga manglende evne til at kunne kommunikere med dem omkring sig.. Hvad tænker i?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2024

Mrs. D

Profilbillede for Mrs. D
Anonym skriver:

Hej. 
Når dette er aktuelt, vil vores store datter være omkring skolealderen, vi tænker derfor at for at hun ikke skal opleve ryk fra en børnehave til en anden, for så kort efter at gå i skole, at time det med skolestart? 
Vi er selvsagt selv igang med at lære sproget, og vil jo så begynde at lære børnene det også efterhånden som vi lærer det. 
Det er en stor bekymring for mig, og noget som virkelig holder mig tilbage fra at følge vores drøm om at flytte, da jeg har rigtig svært ved tanken om vores børn måske ikke trives pga manglende evne til at kunne kommunikere med dem omkring sig.. Hvad tænker i?

Der er lige startet en dreng i min mellemste piges klasse, han er fra Tyskland, hans og hans forældre kunne intet dansk overhovedet. 

Nu har han gået i klassen ca en måned og er allerede begyndt at lære sproget. Børn lærer ofte meget hurtigere end os voksne. Så hvis i allerede nu begynder at introducere det nye sprog så jeg sikker på barnet lærer det hurtigere end i gør.

Anmeld Citér

28. maj 2024

Anonym trådstarter

Mrs. D skriver:

Der er lige startet en dreng i min mellemste piges klasse, han er fra Tyskland, hans og hans forældre kunne intet dansk overhovedet. 

Nu har han gået i klassen ca en måned og er allerede begyndt at lære sproget. Børn lærer ofte meget hurtigere end os voksne. Så hvis i allerede nu begynder at introducere det nye sprog så jeg sikker på barnet lærer det hurtigere end i gør.

Hvor er det dejligt at høre! Det gav lige lidt ro i bekymringerne

Anmeld Citér

28. maj 2024

Anonym

Anonym skriver:

Hej. 

Tænker også det kommer an på om det er et sprog, der er tæt på dansk eller om det ligger langt fra. Altså børn lærer uanset hurtigt. Men alligevel.

Anmeld Citér

28. maj 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Tænker også det kommer an på om det er et sprog, der er tæt på dansk eller om det ligger langt fra. Altså børn lærer uanset hurtigt. Men alligevel.

Det er sandt. Tror jeg må finde tiltroen frem til at selvfølgelig skal det nok gå.. 

ellers er jeg nød til at trække den til efter skolen og det er jo mange år frem at udskyde drømmen og så er problematikken at fjerne dem fra det liv de har her socialt osv.. må bare pakke min indre pylre mor væk

Anmeld Citér

28. maj 2024

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Børn lærer sprog super hurtigt og det er uanset hvilket sprog der er tale om, hvis bare de bliver rigeligt “eksponeret” for det. 
Jeg ville ikke være bekymret ift. børnene.

Anmeld Citér

28. maj 2024

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Børn lærer sprog super hurtigt og det er uanset hvilket sprog der er tale om, hvis bare de bliver rigeligt “eksponeret” for det. 
Jeg ville ikke være bekymret ift. børnene.

Er også hvad jeg har hørt.. 

men så tænkte jeg det er jo skolestart og det er sådan en glædes dag, og så går der måske lidt skår i det? Og hvad hvis det er svært og det påvirker det faglige og ja.. jeg overtænker det… 

Min mand foreslog mig dog til aften vi kunne finde en international skole måske. 

Anmeld Citér

29. maj 2024

Anonym

Ved ikke om det kunne være noget I var interesseret i, men jeg har i en del år været mentor hos MentorDanmark og der skete det fa og til at vi blev spurgt om der var nogle der kunne et bestemt sprog og var frisk på at undervise børnehavebørn som netop skulle flytte. Så man kunne jo evt undersøge sådanne noget, der er en forskellige lektiehjælper virksomheder, så tænker nok man skulle kunne finde et sted som ville hjælpe hvis man vil det.

Selvfølgelig når de ikke at blive flydende på 20-40 timer, men det kan give lidt ord så man forstår en lille smule når man starter

Anmeld Citér

29. maj 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Det er sandt. Tror jeg må finde tiltroen frem til at selvfølgelig skal det nok gå.. 

ellers er jeg nød til at trække den til efter skolen og det er jo mange år frem at udskyde drømmen og så er problematikken at fjerne dem fra det liv de har her socialt osv.. må bare pakke min indre pylre mor væk

Jeg ville ikke opfatte det som en stor udfordring - kender mange eksempler på børn, som hurtigt har tilegnet sig et nyt sprog blot ved at blive kastet ind i det. Og ofte er det lettere i en tidlig alder, fordi mindre børn er mere umiddelbare, inviterer hinanden ind i leg osv. 

Derimod ville jeg ikke tale med børnene om det, før planerne er endeligt lagt, og I kender tidspunktet for flytningen. Hvis det for indeværende er så løse planer, at I faktisk kunne overveje at udskyde det 10+ år af hensyn til skolegang, ville jeg slet ikke bringe det på bane over for dem endnu og ikke begynde at “varme dem op” med sprogtræning. 

Anmeld Citér

29. maj 2024

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg ville ikke opfatte det som en stor udfordring - kender mange eksempler på børn, som hurtigt har tilegnet sig et nyt sprog blot ved at blive kastet ind i det. Og ofte er det lettere i en tidlig alder, fordi mindre børn er mere umiddelbare, inviterer hinanden ind i leg osv. 

Derimod ville jeg ikke tale med børnene om det, før planerne er endeligt lagt, og I kender tidspunktet for flytningen. Hvis det for indeværende er så løse planer, at I faktisk kunne overveje at udskyde det 10+ år af hensyn til skolegang, ville jeg slet ikke bringe det på bane over for dem endnu og ikke begynde at “varme dem op” med sprogtræning. 

Det er heller ikke nævnt for dem de er så små så det er ikke noget de skal bryde hovederne med. 
Vi har snakket om vi rejser ned og kigger på huse og finder vi så noget så siger vi det til børnene når det er købt at der skal vi bo. De vil få afvide indtil da vi skal på ferie med bedsteforældrene (de tager med så de kan tage en hyggetur med ungerne mens vi ser på hus). Ser ingen grund til at involvere børn i den slags beslutninger og tanker.  

men er glad for at høre det ikke umildbart er noget der kan slå skår i glæden ved skolestart. Det er jo en stor dag for de fleste børn

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.