Debat - eller hvad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. maj 2024

IenFart

Profilbillede for IenFart

Men begrebet "debat" betyder vel heller ikke nødvendigvis og man skal være uenige eller at det behøver være konfliktfyldt. Definitionen på en debat er en meningsudveksling mellem mennesker og det er vel det der sker på et forum.

Når folk beder om gode råd, så giver andre deres input eller mening og det kan gå i forskellige retninger og så har vi meningsudvekslingen. Jeg ser på en måde sådan et forum her og begrebet debat som hinandens modsætninger.

Det er jo klart at der er visse emner som bliver meget mere diskussionsfyldte end andre. Men dem må man jo så bare gå i en stor bue udenom.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2024

Minime2018

Profilbillede for Minime2018
IenFart skriver:

Men begrebet "debat" betyder vel heller ikke nødvendigvis og man skal være uenige eller at det behøver være konfliktfyldt. Definitionen på en debat er en meningsudveksling mellem mennesker og det er vel det der sker på et forum.

Når folk beder om gode råd, så giver andre deres input eller mening og det kan gå i forskellige retninger og så har vi meningsudvekslingen. Jeg ser på en måde sådan et forum her og begrebet debat som hinandens modsætninger.

Det er jo klart at der er visse emner som bliver meget mere diskussionsfyldte end andre. Men dem må man jo så bare gå i en stor bue udenom.

Det kan være være lidt træls for den der starter tråden om et reelt spørgsmål når det ender i flere siders svar med to der diskuterer om noget  der ender med ikke have noget med den konkrete ts opslag. Men ja man kan ofte gå en bue uden om, men ts eller andre misser måske nogle gode råd eller ideer hvis der er to eller flere personer der fylder tråden med holdningsdiskutioner når trådene stikker af.

Anmeld Citér

28. maj 2024

IenFart

Profilbillede for IenFart
Minime2018 skriver:

Det kan være være lidt træls for den der starter tråden om et reelt spørgsmål når det ender i flere siders svar med to der diskuterer om noget  der ender med ikke have noget med den konkrete ts opslag. Men ja man kan ofte gå en bue uden om, men ts eller andre misser måske nogle gode råd eller ideer hvis der er to eller flere personer der fylder tråden med holdningsdiskutioner når trådene stikker af.

Helt enig. Det kan sagtens være ufedt hvis ens tråd tager en uhensigtsmæssig drejning. Men det er nok svært at gøre så meget ved andet end at opfordre folk til at holde sig til emnet. Som man ser på social medier så kan selv de mest simple opslag gå helt bananas og jeg tror ikke et forum på den måde er så meget anderledes. Om vi så kalder det debat, gode råd eller andet.

Anmeld Citér

28. maj 2024

Hanspige

Mor og meget mere skriver:

Både ja og nej. Hvis du skrev i et svar, at du ville give et barn, der ikke ville sove, en snaps - eller at du syntes, det var god stil at ville melde afbud til en bedstevenindes bryllup, fordi man hellere ville i byen - så synes jeg afgjort, det har et formål at stille spørgsmålstegn ved/anfægte dit svar. Og det er jo netop debat. 

Det ville så kræve at spørgsmålet var, er det en god ide at give baby snaps? Eller spørgsmålet ville være er det ok at droppe venindes bryllup for bytur. Hvis jeg svare ja, så er debatten som sådan ovre. Jeg svarer på ts spørgsmål. Så kan den næste bruger sagtens været uenig med mit svar og lave sin kommentar, men det bliver ikke til en debat af den grund. 

Hvis spørgsmålet derimod er åbent, kan vi tale om en debat f.eks: hvad ville I gøre for at få baby til at sove? Og jeg så skriver at jeg har gode erfaringer med ølbong.

Anmeld Citér

29. maj 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Minime2018 skriver:

Det er rigtigt, og i den situation bør man nok flytte diskussionen til en selvstændig tråd, hvor uenigheden drøftes mere principielt og ikke knyttet til TS’ indledende spørgsmål. Debatten kan jo være både relevant og spændende nok, men den kan ganske rigtigt flytte fokus fra det oprindelige indlæg. 

Anmeld Citér

29. maj 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Hanspige skriver:

Det ville så kræve at spørgsmålet var, er det en god ide at give baby snaps? Eller spørgsmålet ville være er det ok at droppe venindes bryllup for bytur. Hvis jeg svare ja, så er debatten som sådan ovre. Jeg svarer på ts spørgsmål. Så kan den næste bruger sagtens været uenig med mit svar og lave sin kommentar, men det bliver ikke til en debat af den grund. 

Hvis spørgsmålet derimod er åbent, kan vi tale om en debat f.eks: hvad ville I gøre for at få baby til at sove? Og jeg så skriver at jeg har gode erfaringer med ølbong.

Den sondring er jeg ikke helt med på - jeg mener sjældent, at her svares med bare “Ja” eller “Nej”, da de fleste uddyber deres holdning, selv når der er tale om afstemninger. Og der er da bestemt tale om debat, hvis du svarer “Nej” til snaps til baby, og jeg giver udtryk for, det er en kedelig og fordømmende indstilling, og at snaps er et vidundermiddel (meget tænkt eksempel). Det ville du eller andre givetvis slet ikke kunne lade være at replicere på - og så kører debatten. 

Anmeld Citér

29. maj 2024

Hanspige

Mor og meget mere skriver:

Den sondring er jeg ikke helt med på - jeg mener sjældent, at her svares med bare “Ja” eller “Nej”, da de fleste uddyber deres holdning, selv når der er tale om afstemninger. Og der er da bestemt tale om debat, hvis du svarer “Nej” til snaps til baby, og jeg giver udtryk for, det er en kedelig og fordømmende indstilling, og at snaps er et vidundermiddel (meget tænkt eksempel). Det ville du eller andre givetvis slet ikke kunne lade være at replicere på - og så kører debatten. 

Men hvad er pointen I den debat? 

Ts: synes du at "-"? 

Mig: nej 

Anden bruger: Jeg synes ja. 

Så hvad? Hvorfor skal man debattere det. Så leder man jo efter en ikke eksisterende debat. Åbne spørgsmål er en helt anden snak. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.