Debat - eller hvad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

827 visninger
16 svar
29 synes godt om
27. maj 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg kan godt forstå, at nogen ikke orker lange diskussioner med syv eller ti kommentarer frem og tilbage og/eller en grov tone. Jeg stopper jævnligt selv min deltagelse i en debat, når den bare kører i tomgang med samme argumenter om og om igen. 

Men jeg støder oftere og oftere på folk, der skriver én kommentar til et indlæg, og som, når den så bliver kommenteret med uenighed, reagerer med “Lad os være enige om at være uenige” - “Du har din holdning, jeg har min” - eller “Jeg har ikke noget behov for at argumentere/diskutere” - skrevet i et irriteret eller bebrejdende tonefald. 

Jeg undrer mig over, hvad formålet med at opsøge en debatside er, når man lige præcis ikke vil i debat. Det er jo ikke en brevkasse, hvor TS henvender sig netop til dig for at høre din holdning, og så er det dét. Præmissen er, at andre kan kommentere på dit svar ved undren, uenighed, ønske om uddybelse - og at du svarer, hvorved debatten er i gang. Og hvis du af særlige årsager ikke vil uddybe, argumentere, begrunde dit indlæg, så kan du jo lade være med det, men det er altså misforstået at anfægte andres “ret” til at kommentere det, du har skrevet. 

Man melder sig jo heller ikke ind i en debatklub eller til en debat i TV for at sige én bemærkning og så lægge armene over kors og nægte at sige et pip mere - eller besvare andres reaktioner med “Jeg har ikke behov for at argumentere” eller “Lad os være enige om at være uenige”. 

Og hvis nogen nu vil indvende, at det ikke har noget formål at diskutere og fluekneppe i en uendelighed, så læs de første linjer én gang til. 

Uenighed og forskellige holdninger er dét, der skaber en debat, og uddybninger og argumenter for og imod er det, der ideelt set gør os klogere både på andres og egne holdninger. Er du ikke med på den, og synes du, andre skal blande sig udenom, hvad du skriver - så virker det ikke som et oplagt valg at melde sig til en debat. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2024

Mom

Profilbillede for Mom

Nogen gange, kan jeg sagtens have skrevet, lad os være enige om at være uenige i en debat, netop hvis jeg føler det bare kører i ring, eller hvis en anden jar skrevet på sådan en måde, at det i min optik ikke rigtigt lægger op til debat, men blot er et modsvar, hvor den anden har skrevet, lad os sige belærende  eller tangerende til "nedsættende" eller "voksen skæld ud", for så er det ikke en debat længere, så er det "min mening er mere rigtig end din", og det sgu ikke altid jeg gider bruge min tid på det.

Og det her indlæg du så nu har skrevet, på en debatside, indeholder ikke et eneste ? tegn, så hvor er debatten?

Anmeld Citér

27. maj 2024

IenFart

Profilbillede for IenFart
Mom skriver:

Nogen gange, kan jeg sagtens have skrevet, lad os være enige om at være uenige i en debat, netop hvis jeg føler det bare kører i ring, eller hvis en anden jar skrevet på sådan en måde, at det i min optik ikke rigtigt lægger op til debat, men blot er et modsvar, hvor den anden har skrevet, lad os sige belærende  eller tangerende til "nedsættende" eller "voksen skæld ud", for så er det ikke en debat længere, så er det "min mening er mere rigtig end din", og det sgu ikke altid jeg gider bruge min tid på det.

Og det her indlæg du så nu har skrevet, på en debatside, indeholder ikke et eneste ? tegn, så hvor er debatten?

Det er da ét langt oplæg til debat. Der mangler bare at stå "Er I enige eller uenige?" i bunden, men det synes jeg er implicit.

Jeg synes også det er mærkeligt, hvis folk anfægter andres ret til at kommentere. Hvis man ikke synes om de kommentarer der gives, hvad enten det er fordi man ikke har lyst, fordi de er nedladende eller noget andet, så lader man da bare være med at svare.

Ja, der bliver svaret nedladende og grimt til tider. Men andre gange synes jeg folk går lidt hurtigt i forsvar. Det skrevne ord er svært og jeg synes det til tider er gavnligt lige at trække vejret i et minut og huske på at der mangler tonefald, ansigtsudtryk og alt mulig andet. Så er det skrevne måske ikke så hårdt ment som det kan opfattes. Omvendt bør man selv tænke over hvordan det man skriver kan opfattes.

Anmeld Citér

27. maj 2024

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Mor og meget mere skriver:

Jeg kan godt forstå, at nogen ikke orker lange diskussioner med syv eller ti kommentarer frem og tilbage og/eller en grov tone. Jeg stopper jævnligt selv min deltagelse i en debat, når den bare kører i tomgang med samme argumenter om og om igen. 

Men jeg støder oftere og oftere på folk, der skriver én kommentar til et indlæg, og som, når den så bliver kommenteret med uenighed, reagerer med “Lad os være enige om at være uenige” - “Du har din holdning, jeg har min” - eller “Jeg har ikke noget behov for at argumentere/diskutere” - skrevet i et irriteret eller bebrejdende tonefald. 

Jeg undrer mig over, hvad formålet med at opsøge en debatside er, når man lige præcis ikke vil i debat. Det er jo ikke en brevkasse, hvor TS henvender sig netop til dig for at høre din holdning, og så er det dét. Præmissen er, at andre kan kommentere på dit svar ved undren, uenighed, ønske om uddybelse - og at du svarer, hvorved debatten er i gang. Og hvis du af særlige årsager ikke vil uddybe, argumentere, begrunde dit indlæg, så kan du jo lade være med det, men det er altså misforstået at anfægte andres “ret” til at kommentere det, du har skrevet. 

Man melder sig jo heller ikke ind i en debatklub eller til en debat i TV for at sige én bemærkning og så lægge armene over kors og nægte at sige et pip mere - eller besvare andres reaktioner med “Jeg har ikke behov for at argumentere” eller “Lad os være enige om at være uenige”. 

Og hvis nogen nu vil indvende, at det ikke har noget formål at diskutere og fluekneppe i en uendelighed, så læs de første linjer én gang til. 

Uenighed og forskellige holdninger er dét, der skaber en debat, og uddybninger og argumenter for og imod er det, der ideelt set gør os klogere både på andres og egne holdninger. Er du ikke med på den, og synes du, andre skal blande sig udenom, hvad du skriver - så virker det ikke som et oplagt valg at melde sig til en debat. 

Jeg er langt hen af vejen enig med dig. Specielt der hvor andre debattører bliver irriterede over, at man (også) kommenterer på deres svar til TS. 

Men nogen gange kører det bare så langt ud, at man tænker "Ok, vi bliver aldrig enige". Det kan man jo så vælge at skrive eller man kan blot undlade at skrive mere. Det sidste er nok klogest. 

Det eneste jeg selv kan slå mig lidt på i dette forum er, at hvis man starter en debat, hvor man sagligt fremkommer med sin situation/sine synspunkter etc. kan der være en tendens til et svar "Skriver du kun for at vi skal give dig ret i XX?".

De meget få debatter jeg selv har startet har været med udgangspunkt i en konkret situation samt et ønske om input herfra - men negativt input herfra kan jo sådan set god lede frem til, at man tænker "ok, jeg tog ikke helt fejl". 

Håber det giver mening på skrift :-). 

Anmeld Citér

27. maj 2024

Hanspige

Kommer an på debatten. 

F.eks:

Hvis ts skriver "hvad ville i gøre i følgende situation?" 

Så svare jeg med hvad jeg ville gøre eller hvad jeg tænker. Så er den i og for sig lukket der. At en anden bruger så uenig med mit svar og ville gøre noget andet, virker formålsløst for mig at debattere. 

Anmeld Citér

27. maj 2024

Mor og meget mere

Mom skriver:

Jeg ved jo ikke, hvorfra du har opfattelsen af, at et debatoplæg/-indlæg skal indeholde et spørgsmål, men det er ikke korrekt. Jeg har ytret min holdning, og du har givet udtryk for din - vi er i gang med en debat, så længe vi kommenterer hinandens indlæg. 

Jeg kan sådan set godt forstå, at man ikke gider belæres eller for den sags skyld skældes ud. Omvendt, så er der også stor forskel på, hvornår folk læser noget som belærende, og der er det i hvert fald tydeligt for mig, at nogen slet ikke tåler at blive mødt med modargumenter eller at blive korrigeret, hvis de helt faktuelt tager fejl. Et eksempel kunne være mine første linjer her, hvor jeg blot oplyser, at debatindlæg ikke skal indeholde spørgsmål - det kan man, hvis man vil, opfatte som belærende fra min side, men det er jo bare en objektiv oplysning/korrigering, og det er både naturligt og legitimt. Præcis, som hvis jeg hævdede, at babyer må få grød, fra de er 1 måned, og nogen rettede mig. 
Dermed er det jo svært at sætte en finger på, præcis hvornår et indlæg bliver belærende eller  opfattes som sådan - vi har allesammen divergerende opfattelser af, hvor grænsen går. 

Anmeld Citér

27. maj 2024

Mor og meget mere

Hanspige skriver:

Kommer an på debatten. 

F.eks:

Hvis ts skriver "hvad ville i gøre i følgende situation?" 

Så svare jeg med hvad jeg ville gøre eller hvad jeg tænker. Så er den i og for sig lukket der. At en anden bruger så uenig med mit svar og ville gøre noget andet, virker formålsløst for mig at debattere. 

Både ja og nej. Hvis du skrev i et svar, at du ville give et barn, der ikke ville sove, en snaps - eller at du syntes, det var god stil at ville melde afbud til en bedstevenindes bryllup, fordi man hellere ville i byen - så synes jeg afgjort, det har et formål at stille spørgsmålstegn ved/anfægte dit svar. Og det er jo netop debat. 

Anmeld Citér

28. maj 2024

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Jeg troede egentligt det primært var et Forum hvor man kunne få hjælp og gode råd og erfaringer fra andre forældre. Ikke en egentlig debatside. Synes det har været rart at bruge baby.dk fordi man kan hente erfaringer fra andre og ofte resulteret i at jeg kunne gå fra et oplæg jeg har startet med viden om noget jeg savnede viden om og ikke følt mig alene om emnet.

Jeg synes ofte trådene kører i ring og det er ofte de samme der skriver. Og de samme personer der starter konflikter Og fordi der også er nogle der ikke har nogen stop/pyt knap tror jeg nogle mennesker trækker: lad os være enige om at være uenige-kortet fordi det ikke er reddit eller Facebook det her, men et Forum for forældre eller kommende forældre der savner viden eller hjælp til et emne 

Anmeld Citér

28. maj 2024

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jeg troede egentligt det primært var et Forum hvor man kunne få hjælp og gode råd og erfaringer fra andre forældre. Ikke en egentlig debatside. Synes det har været rart at bruge baby.dk fordi man kan hente erfaringer fra andre og ofte resulteret i at jeg kunne gå fra et oplæg jeg har startet med viden om noget jeg savnede viden om og ikke følt mig alene om emnet.

Jeg synes ofte trådene kører i ring og det er ofte de samme der skriver. Og de samme personer der starter konflikter Og fordi der også er nogle der ikke har nogen stop/pyt knap tror jeg nogle mennesker trækker: lad os være enige om at være uenige-kortet fordi det ikke er reddit eller Facebook det her, men et Forum for forældre eller kommende forældre der savner viden eller hjælp til et emne 

Enig, jeg opfatter også siden som et sted til gode råd, ikke decideret debat. Folk må naturligvis gerne være uenige, men jeg oplever også at de samme 10-15 personer går i klinch med indlæg, hvorefter debatten ofte ryger helt væk fra at give råd/sin mening til TS, og det virker som om det mere handler om at råbe højest og ikke mindst få ret.

Personligt har jeg et par gange haft følelsen af at blive angrebet, og af den grund bruger jeg ofte Anonym funktionen - noget der også har været debat om at "det er da unødvendigt". Med anonym knappen vælger jeg bare at trække mig hvis jeg synes tonen bliver ubehagelig. Det er vel lidt samme princip som "enigm om at være uenige" - omend den lidt mere konflikt sky løsninMøsning. Mit liv er for kort til online skænderier med fremmede

Anmeld Citér

28. maj 2024

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

Jeg ser slet ikke Baby.dk som være et sted for debat. Det er i hvertfald ikke det jeg bruger siden til. 

Jeg deltager i de tråde, hvor jeg har lyst til at komme med mit input uden intention om at debattere. 

Synes faktisk at det kan være virkelig irriterende, at der kommer en tredjepart ind og kommentere det indlæg jeg har lavet. Det opleves ofte som et angreb, hvor jeg skal gå ind og forsvare og argumentere. 

... Det er bare et forum Med mødre og fædre, der har et spørgsmål eller ønsker nye vinkler på en given situation. 

Jeg kan godt forstå at mange lukker og siger "lad os blive enige om at være uenige". 

Omfavn at vi er forskellige og vær nysgerrig i stedet for belærende. 

Jeg deltager heller ikke mhp at blive ved med at deltage i snakken. Jeg svare med de tanker jeg har, og så har jeg ikke brug for at melde mere ud. Så må ts blive inspireret eller ej.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.