Jeg kan godt forstå, at nogen ikke orker lange diskussioner med syv eller ti kommentarer frem og tilbage og/eller en grov tone. Jeg stopper jævnligt selv min deltagelse i en debat, når den bare kører i tomgang med samme argumenter om og om igen.
Men jeg støder oftere og oftere på folk, der skriver én kommentar til et indlæg, og som, når den så bliver kommenteret med uenighed, reagerer med “Lad os være enige om at være uenige” - “Du har din holdning, jeg har min” - eller “Jeg har ikke noget behov for at argumentere/diskutere” - skrevet i et irriteret eller bebrejdende tonefald.
Jeg undrer mig over, hvad formålet med at opsøge en debatside er, når man lige præcis ikke vil i debat. Det er jo ikke en brevkasse, hvor TS henvender sig netop til dig for at høre din holdning, og så er det dét. Præmissen er, at andre kan kommentere på dit svar ved undren, uenighed, ønske om uddybelse - og at du svarer, hvorved debatten er i gang. Og hvis du af særlige årsager ikke vil uddybe, argumentere, begrunde dit indlæg, så kan du jo lade være med det, men det er altså misforstået at anfægte andres “ret” til at kommentere det, du har skrevet.
Man melder sig jo heller ikke ind i en debatklub eller til en debat i TV for at sige én bemærkning og så lægge armene over kors og nægte at sige et pip mere - eller besvare andres reaktioner med “Jeg har ikke behov for at argumentere” eller “Lad os være enige om at være uenige”.
Og hvis nogen nu vil indvende, at det ikke har noget formål at diskutere og fluekneppe i en uendelighed, så læs de første linjer én gang til.
Uenighed og forskellige holdninger er dét, der skaber en debat, og uddybninger og argumenter for og imod er det, der ideelt set gør os klogere både på andres og egne holdninger. Er du ikke med på den, og synes du, andre skal blande sig udenom, hvad du skriver - så virker det ikke som et oplagt valg at melde sig til en debat.