Kan man stoppe væksten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. maj 2024

Anonym trådstarter

*.* skriver:

Er i generelt høje i jeres familie? Det kan måske give en indikator?

Jeg er 170, hendes far 176.

Hendes mormor og morfar 178

Hendes Farmor 154 og farfar 157

Derudover er alle i familien på min side meget lave, alle under 165.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Jeg er 170, hendes far 176.

Hendes mormor og morfar 178

Hendes Farmor 154 og farfar 157

Derudover er alle i familien på min side meget lave, alle under 165.

Hm ja så skal det være længere tilbage hun kan have arvet noget måske.. eller måske bare sammensætningen af jeres gener har givet hende mere højde, er svært at sige..  

mine forældre er begge over 185, jeg er som nævnt 175. Mine bedsteforældre var alle omkring de 155-165. Min søn er groet mig over hovedet nu, og hans far samt fars familie er også alle under 175. 
så det har han nok fra mine forældre.. 

men min mor er af en søskendeflok på 4 hvor 2 af dem er høje (min mor inkl.) og 2 under 165.  

det er noget mystisk noget egentlig når man først begynder at tænke over det.. 

men jeg håber i finder noget der vil virke for jeres datter kan godt forestille mig i den alder det særligt må være svært når man der bare så gerne vil passe ind…

Anmeld Citér

27. maj 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Da jeg var barn gik jeg i klasse med en pige, der voksede mere end os andre. Her ville skolelægen, at hun skulle have væksthæmmende hormoner, så ja det kan lade sig gøre at bremse væksten, men om det er et tilbud længere er så spørgsmålet. Og om det er tilrådeligt må fagfolk afgøre. 

I det her tilfælde sagde forældrene heldigvis nej, og i dag er hun kun omkring de 175 cm. Hun voksede blot tidligere end os andre. 

Anmeld Citér

28. maj 2024

JC2014

Profilbillede for JC2014

Jeg kan bidrage med mine egne erfaringer. 

Jeg stoppede selv med at vokse da jeg fik min første menstruation som 10-årig. Jeg er ''kun'' 1,7 m, men jeg husker dog stadig tydeligt hvordan det var at være mere end et hoved højere end alle de andre i klassen i årevis. 

Hvis I er bekymrede, så søg læge. Det er ikke for at skræmme, men der var en elev på den skole hvor min mand arbejder, der var meget stor af sin alder. Det viste sig at han havde en godartet tumor på hypofysen. Han fik derefter noget medicin. Forhåbentlig har det intet at gøre med din datters højde, men det er vigtigt at vide og evt. få undersøgt om der kan være en medicinsk årsag til at hun er vokset så meget så hurtigt.

Anmeld Citér

28. maj 2024

Anonym

Jeg synes også I skal gå til lægen og tale om det.

Og måske off topic, men synes pigebørn (og drenge) i dag bliver større og deres fødder er enorme. Har flere i netværket hvis 12-15 årige piger bruger str 41/42 i sko. Der gjorde de ikke da jeg var barn. Så gad vide hvorfor vi vokser sådan.

Anmeld Citér

28. maj 2024

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Min datter på 15 år er 178 cm høj og har haft menstruation i 3 år og er kun vokset 2-3 cm efter der. Hun har også altid været en meget høj pige. 

Anmeld Citér

28. maj 2024

Anonym

Anonym skriver:

I skal regne med hun vokser omkring 15 cm +/- i hendes pubertetsspurt. 

Jeg ved ikke om det er for sent, men i skal kontakte jeres læge, såfremt I ønsker at høre om mulighederne. 

Det lyder voldsomt med 15 cm. Det har jeg endnu til gode at opleve nogen vokse - især piger. Min erfaring fra mig selv, mine børn og omgangskreds er max 5 cm fra 12 til fuldvoksen. 

Anmeld Citér

28. maj 2024

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

I skal regne med hun vokser omkring 15 cm +/- i hendes pubertetsspurt. 

Jeg ved ikke om det er for sent, men i skal kontakte jeres læge, såfremt I ønsker at høre om mulighederne. 

Det er godt nok de færreste piger der vokser 15 cm efter de har fået menstruation. De fleste piger vokser max 2-5 cm (men der vil selvfølgelig altid være undtagelser). 

Det er korrekt, at drengene vokser rigtig meget og kan sagtens vokse 10-15 cm på et år.

Anmeld Citér

28. maj 2024

Anonym

Anonym skriver:

Ved vækstspurten vokser piger ca 9cm på ét år (drenge 10cm). Derefter vokser de mindre og mindre indtil de helt stopper. 

Måske mit tal var lidt højt sat. Men den sidste vækst kan snildt ramme omkring 12-13-14cm. 

Lyder vildt med 9 cm på et år. Har jeg aldrig mødet nogen der har gjort. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.