Kan man stoppe væksten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.573 visninger
18 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. maj 2024

Anonym trådstarter

Vores pige på 12 år er 180 cm nu, og hun er rigtig ked af sin højde. Hun bruger også str 43-44 i sko. 

Hun har først lige fået menstruation, men ved nu ikke hvor meget det har at sige ift. at man vokser yderligere.

Kan forstå man vokser (eller kan vokse) til man er i tyverne. Så kan hun jo virkelig ende med at blive høj. Kan lægen gøre noget for at stoppe hendes vækst?

Hun ønsker det selv (men vi kan godt forstå hende). 

Det et nederlag hver gang hun skal købe sko og ender i herre afdelingen. (Det nærmest umuligt at få sko som er piget i de størrelser).  

Er lidt bekymret for, om lægen bare vil affærdige os. Hun fik i øvrigt taget røntgenbilleder for nylig pga noget andet, og her kunne de se hun stadigvæk er i voksenalderen. (Det lød i hvert fald sådan på dem).

Pæn tone tak. Det okay at være uenige, men vi søger råd og ikke at blive dømt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2024

123321

Profilbillede for 123321

I skal da helt sikkert rette henvendelse til læge for i hvert fald at have dialog om emnet.

Man kan få en ret præcis vurdering af, hvor høj man ender med at blive via nogle test, så det kunne være en start mulighed for at få afklaring og ligge en plan.

Kigger I på nettet ift. sko, der er muligheder (har en veninde, der er 193 høj og med samme skostørrelse og hun kan finde rigtig fine sko). 

Håber hun lykkes at se det fede i at være så høj, men det er svært i den alder at skille sig så meget ud, men måske senere kommer hun til at føle det som en super power ❤️ 

Mange tanker til jer

Anmeld Citér

26. maj 2024

Anonym

I skal regne med hun vokser omkring 15 cm +/- i hendes pubertetsspurt. 

Jeg ved ikke om det er for sent, men i skal kontakte jeres læge, såfremt I ønsker at høre om mulighederne. 

Anmeld Citér

26. maj 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

I skal regne med hun vokser omkring 15 cm +/- i hendes pubertetsspurt. 

Jeg ved ikke om det er for sent, men i skal kontakte jeres læge, såfremt I ønsker at høre om mulighederne. 

(-) ? 

Væksten begynder at aftage ved første menstruation og man vokser kun 6-8 cm derefter.

Pigers vækst slutter ved 16 års alderen 

Anmeld Citér

26. maj 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Ville bestemt også kontakte lægen og høre hvad muligheder der er. 
forstår godt din datter, men i tilfælde af lægen ikke kan hjælpe, ville jeg nok se efter nogen tilbud hvor man arbejder med selvtillid og selvværd, så hun fra en ung alder lærer at elske sig selv (og dermed også sin højde) så det måske ikke er noget hun er SÅ Ked af i sine teenage år/voksen liv. 

Som en siger kan man vokse de der +-15 cm i puberteten. Vil dog sige jeg stoppede praktisk talt med st vokse som 13 årig og voksede måske 2-3 cm og endte på 175. 

Anmeld Citér

26. maj 2024

Trepiger

Profilbillede for Trepiger

Jeg har høje børn, og der er ingen af dem som har vokset mere end et par cm efter de har fået mens.

Mine to ældste døtre er 180 og 186 og bruger str. 43 i sko. Vi køber sko på nettet, der er mange steder hvor man uden problemer kan købe damesko i den størrelse.

Anmeld Citér

26. maj 2024

Anonym

Fortvivlet skriver:

(-) ? 

Væksten begynder at aftage ved første menstruation og man vokser kun 6-8 cm derefter.

Pigers vækst slutter ved 16 års alderen 

Ved vækstspurten vokser piger ca 9cm på ét år (drenge 10cm). Derefter vokser de mindre og mindre indtil de helt stopper. 

Måske mit tal var lidt højt sat. Men den sidste vækst kan snildt ramme omkring 12-13-14cm. 

Anmeld Citér

26. maj 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna

Konklusionen af denne tråd er at ingen ved præcis hvor meget man vokser efter menstruation/i puberteten

Anmeld Citér

26. maj 2024

Flnad84

Savanna skriver:

Konklusionen af denne tråd er at ingen ved præcis hvor meget man vokser efter menstruation/i puberteten

Nej…

Jeg voksede 3-4 cm og endte på 158 Det var hvad det kunne blive til…

Anmeld Citér

26. maj 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Er i generelt høje i jeres familie? Det kan måske give en indikator?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.