Ja som overskriften lyder, så havde vi en ret ubehagelig oplevelse på Nykøbing Falster Sygehus for nogle uger siden. Vælger af være anonym af hensyn til mit barn.
Vores barn har et meget gammeldags navn og oven i det, også et udenlandsk efternavn som kan være lidt svært eller specielt for de fleste danskere at sige. (Men ikke umuligt, eller så opsigtsvækkende anderledes, at det noget man ligefrem griner af).
Vores barn på 12 skulle have taget røntgenbilleder pga mistanke om brud i hånden. I den forbindelse blev vi bedt om at vente på en stol ude på gangen. Der var relativt få mennesker, men vi var ikke alene.
Pludselig kommer der en flok på 3-4 sygeplejersker (måske assistenter, er i tvivl, men de havde uniformer på) gående grinende ned af gangen mod os, uden at skænke en tanke, at vi sidder og venter. De griner højt ift situation og pludselig bliver mit barns navn nævnt med særligt tryk på efternavn.
Yderst ubehageligt og mit barn spurgte mig kort efter, hvorfor de havde sagt sådan om navnet og griner? Hvilket jeg selvfølgelig ikke rigtig kan svare på, men forsøger bare at forklare, at de måske bare syntes navnet var udsædvanligt, eller måske lidt svært at sige.
Tror mit barn er ovre det nu. Men hændelsen bliver desværre ved med at hjemsøge mig. Hvorfor sagde jeg ikke noget i situationen til dem? (Ved godt jeg selvfølgelig var lidt chokeret over det, men alligevel).
Er det for sent at gøre noget ved det nu?
Tænker det svært at finde de personer igen selvfølgelig, og måske også irrelevant så mange dage efter. Men for mig var det ikke en særlig rar oplevelse og blev virkelig ramt på mit barns stolthed.
Hvad ville i gøre ?
Havde de 3 - 4 sygeplejesker noget med behandlingen af dit barn at gøre? Tænker umiddelbart det er mange sygeplejersker til et barn.