Det er selvfølgelig meget upassende, at ansatte på sygehuset opfører sig sådan, men det ville ikke være noget, jeg gjorde en større sag ud af. Jeg ville ærligt sige til en 12-årig, at de åbenbart syntes, navnet var sjovt, ikke lægge skjul på, at det var en åndssvag opførsel fra deres side, og at det sagde mest om dem.
Når fremmede kan synes, at navnet er så sjovt, vil det nok ikke være sidste gang, dit barn møder reaktioner på det. Måske heller ikke første. Det ville jeg give mit barn nogle redskaber til at tackle.
Jeg og mine børn har et meget specielt efternavn - vi er de eneste i DK med dette navn - og det er meget oplagt at smile af det og lave sjov med både for børn og voksne. Det har både jeg og børnene oplevet rigtigt mange gange. I stedet for at blive vred eller såret, så har jeg sagt til mine børn, fra de var små, at det da også er et lidt skørt navn, som man godt kan grine lidt ad, og så har jeg med et smil remset op for dem, hvad folk i tidens løb har sagt om det i sjov.
Samtidig har jeg fortalt dem, hvor meget navnet betyder for mig - jeg har det fra min far, som døde, da jeg var lille - og sagt, at det da er ret sejt at have et navn, som ingen andre har, hvor sjovt det end lyder.
Så når vi møder reaktioner på navnet - smådrillerier, grin eller undren - så smiler vi selv med og siger fx, at “åh ja, dét har jeg hørt mange gange - det rimer også på ……, og jeg blev engang kaldt ……”
Vi “owner” det altså - viser, at vi da godt selv kan se det sjove i navnet, uden at det går ud over vores stolthed. Lidt ligesom, når nogen i sjov påtaler, at min datter og jeg er meget lave - så siger jeg fx noget om, at vi ellers er meget stolte af vores lange stænger (vi har meget korte ben!), eller at vi rent faktisk er hobitter, og at man da gerne må se vores behårede tæer.
Det er godt at kunne smile lidt ad sig selv og komme dumme bemærkninger i forkøbet eller gå med på spøgen. Det er ikke sjovt at drille eller gøre grin med nogen, som selv er med på den.
Så i stedet for at klage og forsøge at beskytte din søn mod dumme reaktioner, som han nok ikke kan undgå, synes jeg, du skal lære ham at ryste på hovedet af det og være klar med et afvæbnende modsvar.