Jeg synes ikke du overreagerer. Jeg er mere i tvivl om, hvordan du skal gribe det an, uden at det går ud over jeres samarbejde.
Altså mad og hygiejne er jo nogle ret basale behov, og når I er i en 7-7 ordning, så synes jeg, det er for meget af tiden, disse basale behov ikke bliver mødt.
Så jeg er klart med dig - synes også det er vildt nok, at der ikke er noget til din datter at spise om morgenen, fordi hun ikke bryder sig om det samme som far. Altså, det er da normalt at man køber ind til sine børn, de bor der jo. Det er jo ikke en overnattende gæst, hvor man ikke vidste, at de ikke kunne lide yoghurt.
Så fuld støtte herfra. Og ligegyldigt, om folk herinde synes du overreagerer eller ej, så er du jo bekymret, og det er da ikke rart at sende sine børn hen til noget, som bekymrer en.
Jeg tror nu, jeg ville tage tyren ved hornene og tage en snak med far. Og måske komme med helt konkrete bud på, hvad det nemt kan løse det, som ikke er alt for krævende af ham. Altså, han bliver nok irriteret hvis der stilles krav om hjemmelavet aftensmad, surdejsbrød eller perfekte måltider afstemt efter kostpyramiden.
Men mere sådan: ´Kan du ikke lige sørge for, at der er købt et rugbrød og en leverpostej eller lignende, de kan tage af i dine uger.’ Og sige til ham: ‘Vil du ikke lige minde lillesøster om at skifte underbukser, hun glemmer det altså stadig selv.’
Så han stadig får lov at være ham, men lige med lidt styr på det basale, og hvis du går helt afslappet til det, kan det være, han også er afslappet. Jeg ved det ikke, det er mit bedste bud.