Hjælp - jeg forstår ikke ugerne i en graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. april 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Jeg tror ikke du skal lægge så meget i det, den digitale skriver. Det er jo bare et skøn ud fra hvor meget hcg den måler. Men hvis du er 3+ på den, er du 5+, hvilket svarer til 6. uge. 

Det er jo lidt det samme, som at 20. århundrede er 1900-tallet osv. Det skyldes jo, at den første uge hedder 0+1, 0+2 osv. Så når du er 1+0, har du overstået den første hele uge og er gået ind i 2. uge.

Men ja, det giver en masse forvirring, for det bliver blandet sammen. I bund og grund er det jo lidt lige meget og mest til ens egen fornøjelse. Når du har været til nakkefoldsscanning, får du den endelige termin, og den er jo noget mere håndgribelig at gå ud fra. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Ved godt jeg er 5+. Men er jeg så 5 uger henne, 4+0 eller er jeg 6 uger henne, 5+0? 
Ja ved godt Danmark regner fra sidste mens dag, det kan jeg desværre bare ikke regne med, da jeg har pcos 

Jeg tror, du blander tingene sammen. Når du er 5+0, er du 5 uger henne - og dermed i 6. uge. Ligesom dit barns første år er fra det øjeblik, barnet er født - og ligesom du på din 25 års fødselsdag træder ind i dit 26. år. Vi lever i det 21. århundrede, og i 1900-tallet levede vi i det 20. Der er jo ikke nogen 0. uge eller noget 0. år eller 0. århundrede. 

Anmeld Citér

29. april 2024

Anonym trådstarter

*.* skriver:

Ugerne er jo ud fra at 1 uge tælles 0+1, 0+2, 0+3 osv. til man når 7ende dagen så er du 1+0. 

hvis din digitale siger 3+ kan du være alt fra 5+0 og derop efter.

Okay super. Tak. Manglede nemlig viden på om jeg så ville være 5+0(6. graviditetsuge) eller 4+0(5. graviditetsuge) når min digitale siger 3+. For ved jo godt det er 5 et eller andet jeg ville være, men om det så var 5. graviditetsuge jeg ville være(4+0) eller om jeg ville være 5+0(6. graviditetsuge) var det jeg var ret i tvivl om. 
Derfor jeg synes det er bøvlet

Anmeld Citér

29. april 2024

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg tror, du blander tingene sammen. Når du er 5+0, er du 5 uger henne - og dermed i 6. uge. Ligesom dit barns første år er fra det øjeblik, barnet er født - og ligesom du på din 25 års fødselsdag træder ind i dit 26. år. Vi lever i det 21. århundrede, og i 1900-tallet levede vi i det 20. Der er jo ikke nogen 0. uge eller noget 0. år eller 0. århundrede. 

Hhhmm kan godt se hvad du mener. Men tror ikke jeg blander det sammen. Er med på at hvis jeg er 4+0 f.eks at jeg er 4 uger henne, men i 5. graviditetsuge.
Jeg ville bare vide om jeg er 4+0(5. graviditetsuge) eller 5+0(6. graviditetsuge) når min digitale siger 3+. 

Anmeld Citér

29. april 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Kender du din ægløsning? For det er den du skal rejse fra, uanset hvad så bliver din termin ikke fastsat før til nakkefold. Er du i tvivl om hvor langt du er så køb en tidlig scanning om 3-4 uger

Kender ikke min ægløsning, nej. Skal til lægen på mandag fordi hun evt. vil henvise mig til en terminsscanning. 

Anmeld Citér

29. april 2024

Anonym trådstarter

Lillehjerte skriver:

Jeg tror ikke du skal lægge så meget i det, den digitale skriver. Det er jo bare et skøn ud fra hvor meget hcg den måler. Men hvis du er 3+ på den, er du 5+, hvilket svarer til 6. uge. 

Det er jo lidt det samme, som at 20. århundrede er 1900-tallet osv. Det skyldes jo, at den første uge hedder 0+1, 0+2 osv. Så når du er 1+0, har du overstået den første hele uge og er gået ind i 2. uge.

Men ja, det giver en masse forvirring, for det bliver blandet sammen. I bund og grund er det jo lidt lige meget og mest til ens egen fornøjelse. Når du har været til nakkefoldsscanning, får du den endelige termin, og den er jo noget mere håndgribelig at gå ud fra. 

Jeg ved udemærket godt at det i bund og grund er underordnet, men det er bare mig der er pisse nysgerrig. For troede måske jeg var lidt kortere henne, og synes der er lang tid til at jeg skal til lægen mhp. at hun måske vil henvise mig til en terminsscanning. 
Og nej det er ikke sikkert at det kan bruges til noget, da den endelige termin jo som vi alle ved, først bliver fastsat ved nakkefold.

Anmeld Citér

30. april 2024

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Ved godt jeg er 5+. Men er jeg så 5 uger henne, 4+0 eller er jeg 6 uger henne, 5+0? 
Ja ved godt Danmark regner fra sidste mens dag, det kan jeg desværre bare ikke regne med, da jeg har pcos 

5+0 er du præcis 5 uger henne. Altså 5 fulde uger henne. Og ingen dag ekstra. Så 5 uger. Men det er også den dag du er gået ind i den 6. Uge. Altså den påbegyndte 6. Uge. Så i den 6. Uge. Men 5 uger henne. 

Anmeld Citér

30. april 2024

Anonym

Anonym skriver:

Kender ikke min ægløsning, nej. Skal til lægen på mandag fordi hun evt. vil henvise mig til en terminsscanning. 

Ah okay, når den siger 3+ og du ikke kender ægløsning så kan du være alt fra 5,6, 7 osv uger henne. Det er umuligt at svare på ☺️

Anmeld Citér

30. april 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ah okay, når den siger 3+ og du ikke kender ægløsning så kan du være alt fra 5,6, 7 osv uger henne. Det er umuligt at svare på ☺️

Jeg testede svagt svagt positiv d. 19. april om aftenen. Så vil det ikke passe meget godt med jeg er omkring i 6 uger henne? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.