Hjælp - jeg forstår ikke ugerne i en graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

886 visninger
18 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. april 2024

Anonym trådstarter

Som skrevet i overskriften. Så forstår jeg simpelhen ikke den måde ugerne tælles på. Jeg ved at hvis man er 5 uger gravid, så er man kun 4+0 hvordan kan det hænge sammen. Jeg fatter det ikke. 
Og hvad med nu hvis min digitale siger “gravid 3+” så ved jeg jo godt at undfangelsen skete for mere end 3 uger siden, men vil jeg så være 5 uger henne, altså 4+0, eller vil jeg være 6 uger henne, altså 5+0(hvis det skal gå op i at undfangelsen skete 3 uger siden, er jeg så 5 uger henne, altså 4+0 eller er jeg faktisk 6 uger henne men 5+0). 
Help a girl out. Jeg fatter simpelhen ikke det med hvis man f.eks er 5 uger gravid men kun 4+0, eller f.eks 11 uger gravid men kun 10+0.
Føler mig dum 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2024

Tullebadulle

Det er ikke så kompliceret . Men jeg synes også det var underligt. Når du er 4+2 er du hele 4 uger henne og 2 dage. Men du er i den 5. Uge. Og så videre…..

Anmeld Citér

29. april 2024

Anonym trådstarter

Tullebadulle skriver:

Det er ikke så kompliceret . Men jeg synes også det var underligt. Når du er 4+2 er du hele 4 uger henne og 2 dage. Men du er i den 5. Uge. Og så videre…..

Hvad så med det jeg spurgte om mht. digital test? Hvis min test siger gravid 3+, er jeg så 4+0, altså i 5. graviditetsuge, altså 5 uger henne. Eller er jeg 5+0, i 6. graviditetsuge, altså 6 uger henne? 
Ved godt undfangelsen skete for 3+ uger siden. Men vil bare gerne vide om jeg så er i 5. graviditetsuge(4+0) eller i 6. graviditetsuge(5+0) synes det er bøvlet 

Anmeld Citér

29. april 2024

Anonym

Hvis du tester 3+ er du i uge 3 men i 4. Uge det er ikke så kompliceret som det lyder 

Anmeld Citér

29. april 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvis du tester 3+ er du i uge 3 men i 4. Uge det er ikke så kompliceret som det lyder 

Nej, er jo ikke kun i uge 3, altså 4. graviditetsuge. Hvis min digitale test siger 3+, så er det 3+ uger siden at undfangelsen skete, og dermed er jeg ikke i uge 3, 4. graviditetsuge. 
Men om jeg er i uge 4, altså 5. graviditetsuge, eller om jeg er i uge 5, altså 6. graviditetsuge, er det jeg ikke kan finde ud af. 

Jeg ved ihverfald at jeg ikke er i uge 3, altså 4. graviditetsuge

Anmeld Citér

29. april 2024

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Nej, er jo ikke kun i uge 3, altså 4. graviditetsuge. Hvis min digitale test siger 3+, så er det 3+ uger siden at undfangelsen skete, og dermed er jeg ikke i uge 3, 4. graviditetsuge. 
Men om jeg er i uge 4, altså 5. graviditetsuge, eller om jeg er i uge 5, altså 6. graviditetsuge, er det jeg ikke kan finde ud af. 

Jeg ved ihverfald at jeg ikke er i uge 3, altså 4. graviditetsuge

De digitale test’s regner ud fra æl. Så 3+ bliver til 5+. Altså medregnet de to ekstra uger da vi regner fra sidste mens dato. 

hvis du er 4+4 henne via beregning er du i den 5. Uge. Men kun 4 uger henne. 4 uger og præcis 4 dage. 
graviditeten er så kun 2+4 uger gammel. Regnet fra æl. Men igen, her i dk regner vi fra sidste mens dato. Altså den første dag i sidste mens. 

Anmeld Citér

29. april 2024

Anonym trådstarter

SDD skriver:

De digitale test’s regner ud fra æl. Så 3+ bliver til 5+. Altså medregnet de to ekstra uger da vi regner fra sidste mens dato. 

hvis du er 4+4 henne via beregning er du i den 5. Uge. Men kun 4 uger henne. 4 uger og præcis 4 dage. 
graviditeten er så kun 2+4 uger gammel. Regnet fra æl. Men igen, her i dk regner vi fra sidste mens dato. Altså den første dag i sidste mens. 

Ved godt jeg er 5+. Men er jeg så 5 uger henne, 4+0 eller er jeg 6 uger henne, 5+0? 
Ja ved godt Danmark regner fra sidste mens dag, det kan jeg desværre bare ikke regne med, da jeg har pcos 

Anmeld Citér

29. april 2024

Tullebadulle

Anonym skriver:

Ved godt jeg er 5+. Men er jeg så 5 uger henne, 4+0 eller er jeg 6 uger henne, 5+0? 
Ja ved godt Danmark regner fra sidste mens dag, det kan jeg desværre bare ikke regne med, da jeg har pcos 

I bund og grund er det lige meget og mange “rykkes” frem eller tilbage ved første scanning. 

Anmeld Citér

29. april 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Ugerne er jo ud fra at 1 uge tælles 0+1, 0+2, 0+3 osv. til man når 7ende dagen så er du 1+0. 

hvis din digitale siger 3+ kan du være alt fra 5+0 og derop efter.

Anmeld Citér

29. april 2024

Anonym

Kender du din ægløsning? For det er den du skal rejse fra, uanset hvad så bliver din termin ikke fastsat før til nakkefold. Er du i tvivl om hvor langt du er så køb en tidlig scanning om 3-4 uger

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.