Regler sfo vs. klub

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.697 visninger
13 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. april 2024

Anonym trådstarter

Hej, 

Vores søn starter i 3. klasse til sommer og i den forbindelse har jeg i dag fået brev fra kommunen om, at vores søn bliver overflyttet til 3. klasse SFO. Vores søn går på en lille skole, hvor børnehave, SFO og klub er integreret med skolen, men dog i hver sine lokaler/bygninger. 

I praksis har skolen altid sendt 3. klasses eleverne over i klubben, så jeg har altid troet, at Klub startede fra 3. klasse. Må skolen godt sende eleverne i Klub, når de efter kommunens regler stadig burde gå i SFO?

Vi skal betale SFO takst også næste skoleår men får "kun" Klub. Klubben er egentlig ok, men ressourcerne er noget mindre, da der f.eks. kun er 2 voksne til alle børnene, mens der er 4 i SFO'en på trods af, at der til næste år vil være lige mange begge steder, så selv om det er to gode voksne, så får de 15 ekstra børn, da der kommer 24 til, mens der kun går 9 ud.

Der kommer ikke ekstra ressourcer til Klubben næste skoleår på trods af dette. Det har skolelederen allerede meldt ud til nogle forældre, der havde møde med ham i sidste uge, da de spurgte til det, fordi deres søn og 2 andre med specielle behov overgår fra SFO og klub, så ud over 15 ekstra børn, skal de to voksne i Klubben også håndtere 3 børn med specielle behov.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. april 2024

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Ja, de må de gerne. På de fleste skoler overgår man fra SFO til klub (i 3 klasse) senest den 1. maj, så man har plads til de nye børn som starter. Vi betalte klub takst når de startede i klub. 

Anmeld Citér

30. april 2024

Anonym trådstarter

MoarHvidovre skriver:

Ja, de må de gerne. På de fleste skoler overgår man fra SFO til klub (i 3 klasse) senest den 1. maj, så man har plads til de nye børn som starter. Vi betalte klub takst når de startede i klub. 

Godt at vide, at det er ok ifølge reglerne. Ingen af mine veninder har fået overført deres børn til klub før i 4. klasse, men de bor også i nabokommunen.

Ifølge det brev vi har fået i eboks i går, skal vi betale 3. klasses SFO takst, som er 1500, mens Klubtaksten kun er 700, så vi skal betale SFO pris, selv om børnene overgår til Klubben.

Skolen er presset økonomisk, så jeg tænkte, om de bøjede reglerne for at spare penge, da klubben er billigere at drive, da den har en væsentlig lavere normering samtidig med, at vi stadig skal betale den højere SFO takst. Skolen har det med at bøje reglerne, så meget de overhovedet kan og også indimellem gå lidt over dem for at få det hele til at hænge sammen. 

Anmeld Citér

30. april 2024

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Godt at vide, at det er ok ifølge reglerne. Ingen af mine veninder har fået overført deres børn til klub før i 4. klasse, men de bor også i nabokommunen.

Ifølge det brev vi har fået i eboks i går, skal vi betale 3. klasses SFO takst, som er 1500, mens Klubtaksten kun er 700, så vi skal betale SFO pris, selv om børnene overgår til Klubben.

Skolen er presset økonomisk, så jeg tænkte, om de bøjede reglerne for at spare penge, da klubben er billigere at drive, da den har en væsentlig lavere normering samtidig med, at vi stadig skal betale den højere SFO takst. Skolen har det med at bøje reglerne, så meget de overhovedet kan og også indimellem gå lidt over dem for at få det hele til at hænge sammen. 

Vi har betalt til klub og ikke SFO, da de overgik til klub. Synes det er strengt at I skal betale for SFO når der ikke er personale som dertil. Jeg ville helt klart kontakte kommunen og forhører mig om det kan være rigtigt.

Anmeld Citér

30. april 2024

drabo

Profilbillede for drabo

Tænker reglerne er forskellige fra kommune til kommune, og måske er klub og sfo for 3. Slået sammen fordi der ellers slet ikke var ressourcer tilbage 1 hel pædagog på en lille skole, så det et eneste mulighed for at have et klubtilbud o erhovedet. Men spørg hos kommunen,, tror nu også at man betaler vuggestuetakst indtil 3 år i min kommune, selv hvis barnet rykkes op i børnehaven tidligere.

Anmeld Citér

30. april 2024

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Jeg kan ikke forstå hvorfor de må tage betaling for sfo når de ikke går i sfo mere. 
Sådan er det ikke i den kommune hvor vi bor. 
Normeringen er anderledes som du skriver - jeg ville ringe til pladsanvisningen og spørge hvordan der hænger sammen. 

Anmeld Citér

30. april 2024

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Jeg kan ikke forstå hvorfor de må tage betaling for sfo når de ikke går i sfo mere. 
Sådan er det ikke i den kommune hvor vi bor. 
Normeringen er anderledes som du skriver - jeg ville ringe til pladsanvisningen og spørge hvordan der hænger sammen. 

Jeg har skrevet til pladsanvisningen, så forhåbentligt får jeg snart svar på det

Anmeld Citér

30. april 2024

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Tænker reglerne er forskellige fra kommune til kommune, og måske er klub og sfo for 3. Slået sammen fordi der ellers slet ikke var ressourcer tilbage 1 hel pædagog på en lille skole, så det et eneste mulighed for at have et klubtilbud o erhovedet. Men spørg hos kommunen,, tror nu også at man betaler vuggestuetakst indtil 3 år i min kommune, selv hvis barnet rykkes op i børnehaven tidligere.

Jeg tænker ikke, at man betaler vuggestuetakst i 12 måneder, hvis man rykkes i børnehave. I vores brev står det, at vi skal betale SFO takst i 12 måneder fra 1. august

Anmeld Citér

30. april 2024

drabo

Profilbillede for drabo
Anonym skriver:

Jeg tænker ikke, at man betaler vuggestuetakst i 12 måneder, hvis man rykkes i børnehave. I vores brev står det, at vi skal betale SFO takst i 12 måneder fra 1. august

I flere kommuner betaler man vuggestuetakst til barnet fylder 3 år også selvom de kommer i børnehave tidligere og ja det giver ikke mening, men sådan er reglerne.

håber der kommer et godt svar fra pladsanvisningen.

Anmeld Citér

1. maj 2024

Maricella

Profilbillede for Maricella
drabo skriver:

I flere kommuner betaler man vuggestuetakst til barnet fylder 3 år også selvom de kommer i børnehave tidligere og ja det giver ikke mening, men sådan er reglerne.

håber der kommer et godt svar fra pladsanvisningen.

Ja men så er der også krav om at normeringen følger med

Jeg ville ikke betale for ét tilbud for så at få noget andet

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.