Anonym skriver:
Jeg har for nogle år tilbage mistet begge mine forældre. Jeg er enebarn og har ikke rigtig nogen familie jeg er tæt med, udover den jeg selv har skabt. I hverdagen er jeg velfungerende, men når jeg deltager i veninders sammenkomster og mærker deres familiebånd, bliver jeg på nærmest lammet af ensomhed og tristhed over erkendelsen af, at jeg ikke længere har den trygge familie, som mine egne forældre repræsenterede - selvom vi ikke havde det tætteste bånd, egentlig. Følelsen sidder i mig i flere dage efter og har været nødt til at sygemelde mig et par gange.
Jeg har overvejet terapi eller sorggruppe. Er der nogen der kender følelsen? Og hvad har I gjort for at komme videre?
Jeg tror langt fra at du står alene om dine følelser. Jeg genkender dem fra veninder som i en tidlig alder af den ene eller anden grund mistede forældre og/eller søskende. Deres følelse af at være alene i verden, også trods nye relationer og egne familier, den stikker dybt. Ingen kender reeelt deres historie, ingen har været gennemgående vidner, og den ubetingede kærlighed og omsorg som de forbinder med nær familie, den mangler de at modtage - selvom de giver den til egne børn.
I det små kan jeg selv mærke den også, følelsen af at være alene. Jeg er ikke ensom synes jeg, jeg trives med gode venner, arbejde, dejlig lille familie, men min ene forælder er meget syg og forholdet til en anden er virkelig kompliceret. Så der mangler noget. Nogle. Livsvidner, historie, sammenhæng …
Anmeld
Citér