Jeg er i dag 13+5 og har siden februar tabt 9 kilo fordi jeg kaster så voldsomt op (jeg har et BMI på 29 - så overvægtig). Jeg får postafen mod kvalmen, men det tager kun toppen, og har i dag fået udskrevet et nyt præparat (lægen mente dog ikke at det ville gøre en stor forskel med mit niveau af kvalme/opkast). Jeg går stadig på arbejde fuldtid (kontor), men har fuld opbakning fra arbejdspladsen til primært at arbejde meget hjemmefra, hvilket jeg gør.
Meen, lægen jeg talte med i dag var meget bekymret. Han sagde blandt andet:
- At et så stort vægttab kunne gå udover mig og graviditeten, og absolut ikke måtte fortsætte.
- At der, fordi jeg næsten er i 15. uge, og har det så dårligt, er overhængende risiko for at det fortsætter graviditeten ud, hvilket han mente var skadeligt.
Hans løsningsforslag var at sygemelde mig, så jeg kunne spise mange måltider dagligt, fremfor mine hovedmåltider, og for hvert lille måltid måske holde en brøkdel af det i mig og på den måde bremse vægttab. MEN, jeg kaster ALT jeg får i mig op. Spiser jeg en kiks, så ryger den op. Og hvis jeg spiser 8 små måltider, så kaster jeg op minimum 8 gange (hvis ikke mere). Altså ville min hverdag blive på badeværelsesgulvet og jeg ville blive isoleret hjemme. Det ville jeg være rigtigt ked af. Jeg værdsætter meget at gå på arbejde og være omkring andre mennesker, og jeg har da fået en hverdag til nogenlunde at fungere (godt nok ikke uden opkastning både på arbejde og hjemme).
Lægen lagde tryk på om jeg "prioriterede" min graviditet eller mit arbejde. Så, har nogen erfaring med vægttab, ekstrem kvalme/opkast, og at bryde mønstret uden sygemelding?
Anmeld
Citér