Jeg har selv været der. Det var virkelig ikke sjovt, men du skal nok komme ud på den anden side.
Jeg tænkte også, at det var piece of cake- jeg var jo en garvet mor. Der var endda fire år imellem dem, så den store var ret selvkørende. Det kunne ikke gå galt, det her!
Men jeg blev ved med at græde rigtig meget, også mere end baby blues.
Jeg følte mig alene hele tiden, også når min mand og store søn var hjemme. Jeg følte mig bundet til den her lille klump, som jeg ikke kendte og ikke elskede (endnu!) Jeg følte at min frihed blev taget fra mig. Med min store kunne vi gøre hvad vi ville og når vi ville. Nu var alt afhængigt af baby. Jeg var nok bange for at miste styringen; at indse at jeg ikke kunne have kontrol over alt.
Han var også en virkelig krævende baby- han græd hele tiden og sov dårligt, og der var problemer med at han ikke tog på. Den ældste var nok verdens nemmeste. Jeg troede helt naivt, at lillebror også ville blive det, når vi nu lavede de samme rutiner som med den store.
Jeg havde verdens bedste sundhedsplejerske, som kom jævnligt bare for at snakke med mig. Jeg kom i en gruppe for andre i samme situation, men det startede desværre ikke op pga corona. Til gengæld betød coronanedlukningen som kom, da han var 3 mdr, at min mand og ældste var hjemme hele tiden. Det hjalp så meget at vi var sammen om det hele, og det var faktisk det, der skulle til for at jeg kom over på den anden side. Efterhånden blev han jo også nemmere som de fleste babyer gør.
Men åbn op for din sundhedsplejerske og for din familie og bed om så meget omsorg og støtte, som du har brug for. Måske at din mor, søster eller anden kommer og tager barnevognen mens du tager en lur.
Og amning er ikke alt.
Krammer til dig
Anmeld
Citér