Kl. Er nu 20.52 og barn sover ikke endnu

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.858 visninger
17 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. marts 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Vores søn på snart 3 år vågner omkring kl. 5 om morgenen, sover 1,5 time til middag (hvor han fint og hurtigt falder i søvn de fleste dage), og så bliver han puttet kl. 19.. 

Normalt faldt han først i søvn kl. 20 hver dag, uanset hvor træt han var og hvad tid, han blev puttet.. Men den sidste uges tid er den blevet senere og senere, og i går sov han først lidt over kl. 21.. I dag sover han ikke endnu.. 

Altså hvad sker der? Skal vi til at gå ned til en times lur om dagen? 

Vores datter var ved at droppe luren, da hun var tæt på at være 3 år, og der var flere gange, hvor hun droppede den herhjemme, og i børnehaven sov hun automatisk kun en halv - Maks en hel time.. Men sønnen skal vi vække.. Sover han mere end 1,5 time, så kan han ikke sove før meget sent om aftenen.. 

Hvad tænker I?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Hvordan er jeres rutiner omkring putning, hvordan falder han i søvn ? Og er det et problem at han først bliver puttet kl 20 fx?

Anmeld Citér

23. marts 2024

Unicorn1

Vi kører med de samme rutiner, som vi har gjort hele tiden.. Efter aftensmad kommer begge børn på toilettet, hvor de sidder og hygger med bog, snak og lidt fjol, imens vi prøver at geare dem ned.. Efter toiletbesøg får de børstet tænder og nattøj på i sofaen, evt. creme på (de har ofte tør hud), og så kommer de ind og får læst godnathistorie i storesøsters seng.. 

Bagefter får sønnen noget at drikke, og bliver så puttet i sin egen seng med sine bamser, dyne og tæppe og en bog.. 

Herefter kalder han så en del gange efterhånden, fordi han er tørstig, har lort i bleen, har smidt dynen osv... Han var ellers blevet god til bare at ligge og snakke lidt og så pludselig sove.. Men nu er han fyldt med energi i kroppen, så han nærmest springer rundt derinde..

Og det hjælper ikke, hvis vi sidder derinde.. Gjorde jeg i går, fordi han mente, at han havde hørt et spøgelse, så han var bange.. Han faldt hurtigt i søvn, men vågnede så efter 10 min. og var "frisk", og faldt jo så først i søvn igen lidt over 21.. 

Ja vi kan ikke putte kl. 20, for det kan storesøster høre, og så sover hun ikke før.. Og hun har meget brug for at sove lidt over kl. 19, da hun ellers er for træt til dagen efter 

Anmeld Citér

23. marts 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Tænker hvis han kan fungere uden lur så kunne det da godt være det er et tegn på middagsluren er ved at være yt. I kan jo prøve at skrue lidt på tiderne - kort luren af i en uges tid og se om det gør en forskel. Eventuelt starte med en times lur kun i et par dage og har det ingen effekt så prøv med måske 30-45 min? 

min datter bliver snart 2 år, og hun sover 1 time til middag og 12 timer om natten. 

man siger jo 2-3 år skal sove 12-14 timer i døgnet i snit - nogen lidt mere andre lidt mindre. 
hvis han “kun” sover 9 timer om natten har han formegentlig stadig brug for en lur. Træthed kan også gøre han har svært ved at sove fordi han simpelthen bliver overtræt. 

Jeg ville prøve mig lidt frem og holde fast i en god putte rutine der er helt det samme hver eneste dag.

derudover har mine børn god effekt af, at vi en times tid inden putning dæmper lyset i hjemmet, ingen skærm der kører osv. efter bad og nattøj, sidder vi og putter med dynen og læser bog og bare slapper af i stuen sammen og får koblet hovedet fra.

Anmeld Citér

23. marts 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Unicorn1 skriver:

Vi kører med de samme rutiner, som vi har gjort hele tiden.. Efter aftensmad kommer begge børn på toilettet, hvor de sidder og hygger med bog, snak og lidt fjol, imens vi prøver at geare dem ned.. Efter toiletbesøg får de børstet tænder og nattøj på i sofaen, evt. creme på (de har ofte tør hud), og så kommer de ind og får læst godnathistorie i storesøsters seng.. 

Bagefter får sønnen noget at drikke, og bliver så puttet i sin egen seng med sine bamser, dyne og tæppe og en bog.. 

Herefter kalder han så en del gange efterhånden, fordi han er tørstig, har lort i bleen, har smidt dynen osv... Han var ellers blevet god til bare at ligge og snakke lidt og så pludselig sove.. Men nu er han fyldt med energi i kroppen, så han nærmest springer rundt derinde..

Og det hjælper ikke, hvis vi sidder derinde.. Gjorde jeg i går, fordi han mente, at han havde hørt et spøgelse, så han var bange.. Han faldt hurtigt i søvn, men vågnede så efter 10 min. og var "frisk", og faldt jo så først i søvn igen lidt over 21.. 

Ja vi kan ikke putte kl. 20, for det kan storesøster høre, og så sover hun ikke før.. Og hun har meget brug for at sove lidt over kl. 19, da hun ellers er for træt til dagen efter 

Men det er vel bare at forklarer storesøster at lillebror sover lur og derfor skal puttes senere og en snak om at søvnbehov er forskellige. Vi har haft samme snak herhjemme og sengetider følger ikke alder, men behov

Anmeld Citér

23. marts 2024

Unicorn1

Fortvivlet skriver:

Men det er vel bare at forklarer storesøster at lillebror sover lur og derfor skal puttes senere og en snak om at søvnbehov er forskellige. Vi har haft samme snak herhjemme og sengetider følger ikke alder, men behov

Gid det var så vel.. Men hun ligner desværre sin mor for meget, og kan simpelthen ikke falde i søvn, fordi hun (ubevidst) er bange for at gå glip af noget.. Jeg har det selv på samme måde, og man kan simpelthen ikke falde i søvn

Anmeld Citér

23. marts 2024

Jixy

Profilbillede for Jixy

Jeg tænker, at når han er så svær at få til at falde i søvn om aftenen og det er mere end en dag, så må det være luren der driller. 
hvis I har mulighed for at prøve at droppe den, så prøv det af i en periode evt. weekend / ferie, og se om det kunne gøre det bedre.

Anmeld Citér

24. marts 2024

Anonym

Jeg havde droppet luren helt

Anmeld Citér

24. marts 2024

Sjæleven

Profilbillede for Sjæleven

Jeg havde også droppet luren helt

Anmeld Citér

24. marts 2024

Unicorn1

*.* skriver:

Tænker hvis han kan fungere uden lur så kunne det da godt være det er et tegn på middagsluren er ved at være yt. I kan jo prøve at skrue lidt på tiderne - kort luren af i en uges tid og se om det gør en forskel. Eventuelt starte med en times lur kun i et par dage og har det ingen effekt så prøv med måske 30-45 min? 

min datter bliver snart 2 år, og hun sover 1 time til middag og 12 timer om natten. 

man siger jo 2-3 år skal sove 12-14 timer i døgnet i snit - nogen lidt mere andre lidt mindre. 
hvis han “kun” sover 9 timer om natten har han formegentlig stadig brug for en lur. Træthed kan også gøre han har svært ved at sove fordi han simpelthen bliver overtræt. 

Jeg ville prøve mig lidt frem og holde fast i en god putte rutine der er helt det samme hver eneste dag.

derudover har mine børn god effekt af, at vi en times tid inden putning dæmper lyset i hjemmet, ingen skærm der kører osv. efter bad og nattøj, sidder vi og putter med dynen og læser bog og bare slapper af i stuen sammen og får koblet hovedet fra.

Vi har heller ingen skærm eller leg efter aftensmaden, men alligevel løber de så frem og tilbage i stuen.. Vi har prøvet, at vi sidder stille i sofaen med en bog, men det kan de slet ikke.. Derfor vi bare får dem ind i storesøsters seng, hvor der så bliver læst bog - her kan de nemlig slappe af.. 

Vi ville prøve at droppe luren i dag, men så faldt han selvfølgelig i søvn i bilen på vej hjem fra Fætter BR .. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.