Nu er jeg ikke ekspert, men det lyder lidt som noget, vi har været igennem (et par gange) med min søn på nu knap 5 år.
Jeg tænker, at det er en fase (åh ja, endnu en fase) og at du "bare" skal overleve den.
På mig lyder det ikke som trods, men mere et barn, der ikke har lyst til at lægge sig til at sove for ikke at gå glip af noget, og derfor tester nye metoder til at få lov til det.
Jeg brugte lidt forskellige værktøjer (og bevares - har ikke altid haft lige så meget tålmodighed, som det kan lyde til) :
Da han var mindre og blev ved at rejse sig i tremmesengen, lagde jeg ham pænt ned i sengen igen. De første gange sagde jeg at det var puttetid og han skulle lægge sig til at sove. De næste 1.000.000 gange sagde jeg ingenting. Og det kunne blive til rigtig mange gange! I starten syntes han det var sjovt, til sidst blev han sur på mig. Det varede måske et par uger og så gik det lidt i sig selv igen.
Nu hvor han forstår meget mere, siger jeg til ham, at jeg gerne vil blive inde hos ham indtil han sover, men at så skal han også lægge sig til at sove (altså være stille og ligge stille). Det skal han af og til mindes om et par gange. Nogle gange går jeg så, men kommer tilbage ret hurtigt efter
Som sagt, har han haft nogle perioder, hvor putningen bare har været hård. Op til flere timer. Men det har været kortere perioder og selvom det har virket super hårdt og endeløst når det står på, er det altid gået over igen.
Jeg håber, du kan bruge svaret til noget og at det snart bliver bedre med putterutinen 
Anmeld
Citér