forskel på venner og bekendte for voksen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.356 visninger
12 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. marts 2024

Anonym trådstarter

Nysgerrig og vil gerne appellere at kommentarfeltet bliver holdt en god tone 

hvad er et venskab for jer hvornår går det fra at være et bekendtskab til et venskab og hvilke forventninger har i ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2024

Anonym

Forældrene i mine børns klasser er bekendte .

Mine kollegaer er mine kollegaer

Venner er dem tilbage fra uddannelse, som jeg har holdt kontakten med og ses med løbende

Anmeld Citér

16. marts 2024

Mom

Profilbillede for Mom

For mig er venner, nogle som jeg ville kunne ringe til hvis der sket etellerandet, og som ved at de altid kan ringe til mig. 

Bekendte er personer, som jeg sagtens kan snakke/se, gå til en fest med, men som jeg ikke er tætte med.

På mit arbejde har jeg både venner, bekendte og nogle, som "blot" er kollegaer.

Anmeld Citér

16. marts 2024

Anonym

Mom: "blot" kollegaer er kollegaer ikke mere nære end bekendte?

Anmeld Citér

16. marts 2024

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Mom: "blot" kollegaer er kollegaer ikke mere nære end bekendte?

Jeg tror ikke helt jeg forstår spørgsmålet?

Anmeld Citér

16. marts 2024

Anonym

Mom: Jeg hæftede mig bare ved at du skrev dette:

"På mit arbejde har jeg både venner, bekendte og nogle, som "blot" er kollegaer."

Blot er kollegaer lyder som om kollegaer er det "dårligste" altså mindst nærer, jeg var bare nysgerrig på om bekendte er over kollegaer

For mig er kollegaer lige under venner, altså nogle jeg er mere end bekendte med, men kan selvfølgelig også komme an på hvad man laver, for det er jo selvfølgelig også en term for at man arbejder det samme sted. På mit job snakker vi også meget privat sammen og der er ting som jeg ikke ville fortælle "bekendte" som jeg fortæller mine "kollegaer"

Anmeld Citér

16. marts 2024

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Mom: Jeg hæftede mig bare ved at du skrev dette:

"På mit arbejde har jeg både venner, bekendte og nogle, som "blot" er kollegaer."

Blot er kollegaer lyder som om kollegaer er det "dårligste" altså mindst nærer, jeg var bare nysgerrig på om bekendte er over kollegaer

For mig er kollegaer lige under venner, altså nogle jeg er mere end bekendte med, men kan selvfølgelig også komme an på hvad man laver, for det er jo selvfølgelig også en term for at man arbejder det samme sted. På mit job snakker vi også meget privat sammen og der er ting som jeg ikke ville fortælle "bekendte" som jeg fortæller mine "kollegaer"

I den afdeling hvor jeg er, er vi ca 90 mennesker. En håndfuld er venner, en del er bekendte (snakke lidt løst og fast med), men en stor del er blot kollegaer, dvs. jeg ved hvem de er, og deres arbejdsopgaver, men da vores opgaver står meget langt fra hinanden, er det altså blot mennesker som jeg tilfældigvis deler arbejdsplads sammen med. 

Anmeld Citér

16. marts 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Venner er for mig meget få mennesker, det er dem hvor man ved hvis det hele vælter står de der til at samle en op. Vi deler alt og er utrolig tætte, og har været det gennem det meste af vores liv. En enkelt er blevet min nære veninde efter 5-6 år… men generelt omtaler jeg kun 3 mennesker i mit liv som venner..
bekendte er alle andre jeg omgåes/taler med om det er et par gange ugentligt, om måneden eller hvert halve år.. 

Anmeld Citér

16. marts 2024

hej123hej

Profilbillede for hej123hej

Venner er dem jeg ses med privat - til hjemmehygge, museums/teater/biograf ture, snak og kaffe, fødselsdage, vin-aftner, gåture og brunch. Det tæller en 8 stykker + mine søstre, hvorfra jeg ses med alle dem ugenligt/månedligt, som der ikke bor i Århus eller KBH - der går mere 3-4 måneder mellem grundet praktik

Bekendte er folk jeg kender/møder gennem andre eller fx min kærestes venner, jeg har kendt gennem mange år og hilser på og som jeg grundlæggende umiddelbart godt kan lide, men som jeg ikke har telefonnummer på, skriver med på snap/messenger og generel har ugentlig/månedlig fysisk og nærværende kontakt med. 

Kollegaer er kollegaer, medmindre vi også ses privat og lavet venindeting fra øverste liste - så er de veninder

Anmeld Citér

16. marts 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Lidt i stil med et andet svar i tråden: 

Venner er mennesker som jeg aktivt laver aftaler med om at mødes socialt. De tæller måske 12-15 mennesker.

Bekendte er mennesker som jeg støder på i event-sammenhæng, enten til private, professionelle eller offentlige arrangementer. Det er en meget stor gruppe.

Kollegaer er de mennesker, jeg arbejder med. Det er også en meget stor gruppe, og nogle er jeg på mere venskabelig fod med, men jeg har ikke behov for at se dem udenfor arbejde.

For alle grupper har jeg forskellige forventninger til forskellige mennesker alt efter hvilket slags forhold vi har, og hvilke slags mennesker de er. Mine venner fx: nogle ser jeg tit og “tjekker op på” løbende - andre ses jeg med hver 2-3 måned uden at vi kommunikerer særlig meget derimellem. Dog ville jeg altid forvente, at de stod der, hvis jeg virkelig var i nød. Det sker dog nærmest aldrig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.