Jeg blev i start januar diagnosticeret med en sjælden sygdom, som godt nok ikke er dødelig, men som giver meget pinsomme symptomer. Udfordringen er, at diagnosen blev stillet på én afdeling på sygehuset, som egentlig ikke ved ret meget om sygdommen. De har derfor efter diagnosen henvist mig videre til en anden afdeling, hvor jeg først kan komme til start maj. Jeg har selvfølgelig ringet, og jeg er på deres afbudsliste, men de kan ikke tilbyde mig noget før.
Den første afdeling satte mig i medicinsk behandling uden plan for opfølgning. Min mand har adgang til interne behandlingsvejledninger på sygehuset qua sit arbejde (og så kan de i øvrigt også findes på Google), og der anbefaler de jævnlig kontrol op opfølgning i starten, særligt med blodprøver, da medicinen er ret hardcore og kan give problemer med lever, nyre, salt/væskebalancen. Men da jeg spurgte til det på den første afdeling mente hun ikke, at der var nogen grund til at følge op med det.
For at gøre ondt værre skulle jeg starte på medicin for blodtryk gennem egen læge. Jeg skrev og spurgte sygehuset, om det var et problem at tage både det og medicinen mod min sjældne sygdom. Lægen har skrevet i min journal hun ikke lige kunne få fat i nogen med speciale i min sygdom, men hun vurderede det var bedst jeg ikke tog medicinen mod den sjældne sygdom, fordi kombinationen kunne give for lavt blodtryk.
Så nu er jeg ikke i behandling for min sjældne sygdom, men har mange symptomer fra den og er vældig plaget. Jeg vil ikke uddybe symptomerne pga privatliv, men det er blandt andet meget kraftig fatigue, og jeg har svært ved at passe mit arbejde. Jeg kan også se i behandlingsvejledningen at der står beskrevet det er vigtigt med behandling når man har sidesygdom, der kan opstå i forbindelse med den primær lidelse, og det har jeg også.
Problemet lige nu er så, at jeg er tabt i systemet. Den afdeling der udredte mig ved ikke nok og fejlvejleder mig. Den afdeling der skal overtage kan ikke hjælpe mig, fordi jeg ikke er startet der endnu. Egen læge kan ikke hjælpe, fordi hun ikke ved noget om den her sjældne sygdom. Jeg kunne godt tage fat i udredningsafdelingen igen, men det synes jeg er mega utrygt, når de tydeligvis ikke aner, hvad de laver. Der står også, at blandt andet syn er vigtigt at få tjekket med jævne mellemrum, særligt tidligt i forløbet. Jeg spurgte også til netop det, da jeg skrev til afdelingen, og jeg har så fået en tid på øjenafdelingen to måneder EFTER jeg begynder på min nye behandlingsafdeling, dvs. 4-5 mdr efter behandlingsstart.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre længere, og de ting jeg skriver bliver også fejlgengivet i min journal kan jeg se, trods de har min henvendelse på skrift og direkte kan se, hvad jeg skrev, så jeg føler virkelig ingen tillid lige nu.
Er der nogen, der har nogen gode råd?