Sex efter fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
Anonym skriver:

Jeg føler mig ikke bare lidt slap, men kan næsten ikke mærke min kæreste. Han har det på samme måde. Det skræmmer mig helt vildt, og jeg er virkelig bange for at jeg ikke kommer til at have et sexliv igen efter at have født vaginalt.

Det mærkelige ved det er, at jeg på papiret har haft en nem, men meget hurtig fødsel, og ifølge lægerne kun har fået en 1 grads bristning. Jeg er næsten ikke blevet syet. Alligevel føles mit underliv helt anderledes. Jeg var ret stram før, og havde lavet knibeøvelser gennem hele graviditeten.

Det har ikke nødvendigvis noget at gøre med hvor nem fødslen har været. En graviditet er en stor belastning for bækkenmusklerne, uanset om man føder vaginalt eller via kejsersnit. Musklerne hænger på bækkenet som en hængekøje, og bliver nemt påvirket af den store vægt fra baby. Jeg synes sagtens du kan drøfte det med lægen og bed om en løsning frem for 'du skal bare lave knibeøvelser', for det er langt fra sikkert at man laver knibeøvelser rigtigt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. april 2024

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Hvor længe er det siden, du har født?

Jeg følte mig "større" i et godt stykke tid efter min fødsel og havde sværere ved at mærke min mand. Der gik nok et års tid, før alt var helt normalt igen. Her 4 år efter er sexlivet bedre end nogensinde, og jeg føler mig fint stram igen. 

Men det krævede knibeøvelser - og tid. Desværre.

Tak for svar. Din besked gav lidt håb. Jeg må fortsætte med at lave knibeøvelser.

Min datter er fra d. 2 januar. Jeg føler mig stadigvæk meget løs, og ingen af os kan rigtig mærke noget under sex.

En ting er i hvertfald sikkert. Jeg skal ikke føde vaginalt igen.

Anmeld Citér

1. april 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Anonym skriver:

Tak for svar. Din besked gav lidt håb. Jeg må fortsætte med at lave knibeøvelser.

Min datter er fra d. 2 januar. Jeg føler mig stadigvæk meget løs, og ingen af os kan rigtig mærke noget under sex.

Du får flere gode råd i tråden her, blandt andet at opsøge og insistere på faglig hjælp og også beroligende fortællinger om, at det kan tage en rum tid og stadig være helt normalt. Med andre ord - der er ingen grund til panik nu her så kort efter du har født, og da slet ikke beslutninger om at udsætte dig selv og et kommende barn for et udnødvendigt kejsersnit, efter en i øvrigt uproblematisk første fødsel. Et kejsersnit er i øvrigt intet værn mod slap bækkenbund, det skyldes i høj grad også belastningen fra selve graviditeten. Ro på, du er så ny i helingsprocessen - giv din krop tid og tålmodighed til at forene sig med ændringer og hele hvor den kan.

Anmeld Citér

1. april 2024

fehår

Anonym skriver:

Det er jo også kun et øjeblik siden, du har født! Det skal nok blive godt igen

Det var en svær periode, men nok mest for mig, fordi jeg følte mig "forkert" - og en lille smule som om, min kvindelighed var ødelagt. Det var absurd, men sådan tænkte jeg. Min mand insisterede forresten på, han ikke kunne mærke forskel, men jeg tror altså ikke helt på ham...

Jeg vil så sige, at jeg også har fået kejsersnit to gange (min vaginale fødsel var i mellem kejsersnit). Kejsersnit var ikke at foretrække, og selv der har det krævet knibeøvelser i bunkevis, fordi graviditeten også er en belastning. Det tager bare tid for underlivet at hele.

Anmeld Citér

1. april 2024

Kontrast

Åh for mig og min eksmand gik der en måned efter fødslen og jeg kan huske, at jeg følte at det var en evighed. Jeg har ikke haft problemer med at være løs/slap, men jeg var også fuldstændig fanatisk omkring mit underliv og lavede bækkenbundsøvelser til jeg var blå i hovedet fra dagen efter fødslen. 

Anmeld Citér

1. april 2024

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Det er jo også kun et øjeblik siden, du har født! Det skal nok blive godt igen

Det var en svær periode, men nok mest for mig, fordi jeg følte mig "forkert" - og en lille smule som om, min kvindelighed var ødelagt. Det var absurd, men sådan tænkte jeg. Min mand insisterede forresten på, han ikke kunne mærke forskel, men jeg tror altså ikke helt på ham...

Jeg vil så sige, at jeg også har fået kejsersnit to gange (min vaginale fødsel var i mellem kejsersnit). Kejsersnit var ikke at foretrække, og selv der har det krævet knibeøvelser i bunkevis, fordi graviditeten også er en belastning. Det tager bare tid for underlivet at hele.

Jeg håber du har ret. 
Og ja det er også sådan jeg har det. 
Som om min kvindelighed er blevet ødelagt og så kan vi jo slet ikke have et sexliv, som det er nu. Ingen af os får noget ud af det. Og jeg bliver helt vildt ked af det, hver gang vi prøver, fordi min krop føles helt anderledes end tidligere.

Men jeg prøver med lidt tålmodighed, før jeg ringer til lægen igen. Har også fået bestilt et efterfødselstjek ved en gyn fys nu, så det venter jeg på. 

Tak for råd

Anmeld Citér

1. april 2024

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Du får flere gode råd i tråden her, blandt andet at opsøge og insistere på faglig hjælp og også beroligende fortællinger om, at det kan tage en rum tid og stadig være helt normalt. Med andre ord - der er ingen grund til panik nu her så kort efter du har født, og da slet ikke beslutninger om at udsætte dig selv og et kommende barn for et udnødvendigt kejsersnit, efter en i øvrigt uproblematisk første fødsel. Et kejsersnit er i øvrigt intet værn mod slap bækkenbund, det skyldes i høj grad også belastningen fra selve graviditeten. Ro på, du er så ny i helingsprocessen - giv din krop tid og tålmodighed til at forene sig med ændringer og hele hvor den kan.

Ja, men du har ret.

Og jeg har fået bestilt tid til et efterfødselstjek ved en fys gyn., så det venter jeg på.

Anmeld Citér

2. april 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna

Et kejsersnit er virkelig ikke a walk in the park heller, vil jeg bare lige tilføje... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.