At gå fra bil til bus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. marts 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Savanna skriver:

Du kan dælme køre mange taxature for de penge, du sparer ved ikke at have bil. Man kan evt sætte lidt penge til side hver måned til formålet eller tegne et Falck abonnement til 79 kr pr måned. Det dækker husstanden og er inkl en ledsager.

Jeg solgte min bil og købte en god cykel, og det fungerede fint. Jeg måtte købe bil, da jeg flyttede på landet, men savner faktisk cykelturene. 

Som jeg også siger, det er en dyr luksus at have en bil for så lidt. Jeg tjekkede med et taxa selskab faktisk, nu efter denne tråd og en taxa tur/retur om aftenen til lægevagt med de priser de kører med vil blive 1400kr. Ca i rundt tal.

men det er praktisk talt vores forsikring+kasko+afgift på bilen for bare 1 måned.. så medmindre vores børn beslutter vi skal til lægevagt en gang om måneden vil det bestemt kunne svare sig.. 

men er jo det med at skulle opgive den luksus det er at have bil der gør ondt i sidste ende det er der den ligger for mit vedkommende - økonomisk er den ingen byrde at have.. men det er 100% dumme penge! Det er bare vanen ved at have den til rådighed.. er frygteligt at indrømme egentlig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
*.* skriver:

Som jeg også siger, det er en dyr luksus at have en bil for så lidt. Jeg tjekkede med et taxa selskab faktisk, nu efter denne tråd og en taxa tur/retur om aftenen til lægevagt med de priser de kører med vil blive 1400kr. Ca i rundt tal.

men det er praktisk talt vores forsikring+kasko+afgift på bilen for bare 1 måned.. så medmindre vores børn beslutter vi skal til lægevagt en gang om måneden vil det bestemt kunne svare sig.. 

men er jo det med at skulle opgive den luksus det er at have bil der gør ondt i sidste ende det er der den ligger for mit vedkommende - økonomisk er den ingen byrde at have.. men det er 100% dumme penge! Det er bare vanen ved at have den til rådighed.. er frygteligt at indrømme egentlig

Ja altså det er da selvfølgelig også rart, at man kan handle stort ind uden at skulle proppe en cykeltrailer til bristepunktet.. Eller at man kan køre ud og hente en stor pakke.. 

Men ja det må man jo gøre op med sig selv .. Vores 1,5 var det hårdeste, vi havde oplevet i lang tid.. Men vi havde så også min svigerfamilie, der hver måned pressede for at vi skulle besøg dem.. Og med to børn på 2,5 og 5 år, så er det nærmest umuligt at tage det offentlige fra Fyn til en mark ude på Lolland

Anmeld Citér

1. marts 2024

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Anonym skriver:

Er der nogen der har valgt at gå af med jeres bil til fordel for at køre med bus istedet for til og fra arbejde?  Hvis ja hvorfor og hvordan fungerer det?? 
Jeg tænker at gøre det af ren økonomiske årsager. Jeg har fint råd til bilen, men har kun 5-7 km til arbejde, så i princippet ville jeg godt kunne undvære den. Den er nice to have men ikke need to have.

Da min eks og jeg flyttede til Herlev valgte vi at sælge vores stationcar da han arbejdede ved Kongens Nytorv og jeg ikke har kørekort.

Jeg kunne godt savne bilen når min søn kom på samvær eller vi skulle handle stort, men ellers ikke.

Nu hvor vi ikke er sammen mere, bor jeg alene midt på Bornholm og klarer mig fint uden. Det ville selvfølgelig være rart ikke at skulle tilpasse alting til busser der kun kører hver/hveranden time men man lærer at leve med det

Anmeld Citér

1. marts 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Unicorn1 skriver:

Ja altså det er da selvfølgelig også rart, at man kan handle stort ind uden at skulle proppe en cykeltrailer til bristepunktet.. Eller at man kan køre ud og hente en stor pakke.. 

Men ja det må man jo gøre op med sig selv .. Vores 1,5 var det hårdeste, vi havde oplevet i lang tid.. Men vi havde så også min svigerfamilie, der hver måned pressede for at vi skulle besøg dem.. Og med to børn på 2,5 og 5 år, så er det nærmest umuligt at tage det offentlige fra Fyn til en mark ude på Lolland

Ja nu fik denne tråd mig til at overveje det nærmere og undersøge ifht de ting vi endelig tager bilen til hvordan det vil fungere med offentligt. Desværre når vi tager bilen ud til noget er det ikke særlig godt forbundet til offentligt.. og kan se en tur der ville tage 20 min i bil vil ende med over en time i offentligt.. og med 3 børn hvoraf to er små må jeg indrømme jeg ikke har mod på det nu.. 

men måske tingene ændrer sig om 3-4 år og det så vil være en luksus vi kan fravælge.. det er ihvertfald i tankerne nu så mon ikke en dag det føles rigtigt og der kommer handling på..  

Anmeld Citér

1. marts 2024

Anonym

Vi har bil men pendler på arbejde, det er nemmere for os, da vi bor i en forstad men arbejder i København.

Før I tager nogen beslutning, så lad bilen stå i den næste måned. Cykl eller tag bussen og se hvordan det fungerer. Man skal nok planlægge lidt mere, til gengæld så kan man jo læse /kigge på telefon /strikke mm undervejs.

Hvis du beslutter dig for at gå over til offentlig transport, så undersøg om du har mulighed for at få periodekort som bruttolønsgode, det kan man spare ret mange penge på. 

Anmeld Citér

1. marts 2024

hej123hej

Profilbillede for hej123hej

Jeg har hverken kørekort eller bil, og er superglad for ganske gratis at tage min elcykel 85% af dagene de 6,5 km, og så hoppe på bussen de dage med snevejr eller komplet ustyrligt stormvejr.

Føler det giver mig energi og at fra A til B-motion er en perfekt måde at indkorporer bevægelse automatisk i min hverdag

Min kollega er lige gået fra bil til cykel og bus - hun beretter at være meget positivt overrasket over, hvor lidt et problem det har været. 

Anmeld Citér

2. marts 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna
*.* skriver:

Et Falck-abonnement koster under 1400 kr om året, og så kan dine unger trods alt tage afsted hver anden måned

Og ja, en time er selvfølgelig lidt længere tid, men husk at offentlig transport faktisk ofte er sjovere for ungerne og man kan snakke og være mere nærværende imens, fordi man ikke skal fokusere på at holde alle i live imens man kører

Anmeld Citér

2. marts 2024

Cerenia

Jeg cykler 5 km til arbejde hver dag. Ingen problemer. 

gik fra bil til ingenting da jeg flyttede fra land til by og savner kun bilen hvis jeg skal besøge familie langt væk man vænner sig hurtigt til det offentlige. Sparer mange penge om mdr så det er det værd for mig.

Anmeld Citér

2. marts 2024

IenFart

Profilbillede for IenFart

Vi bor i de københavnske forstæder og jeg pendler 25 km om dagen på cykel. Det kan man sagtens når man har vænnet sig til det og har noget godt cykeltøj.

Vi har dog stadig bil selvom det er virkelig mange penge for noget der ikke bliver brugt til daglig. Men det giver en fantastisk frihed i weekender og ferier, ved familiebesøg osv.

Anmeld Citér

2. marts 2024

Anonym

Nu har vi aldrig haft bil, men når jeg, forhåbentligt snart, får mit første job, sp er planen at jeg tager det offentlige i nogle måneder og så køber vi en bil, lige meget hvor langt væk det er. Men det er fordi vi begge har familie i den anden ende af landet og det kan godt være svært at besøge dem i en alm weekend, hvis vi skal bestille Orange billetter flere måneder i forvejen. Og vi har faktisk kun min farmor og farfar som vi kan besøge bare en dag, resten bor så langt væk at det er en hel weekend når det er med tog, hvor vi kunne nøjes med en dag hvis vi havde en bil. Så for os vælger vi det til for at have friheden til at besøge familie og venner når det passer og mere spontant.

Men hvis I stort set kun bruger den til de 5 km til arbejde, sp kan man sagtens undvære en bil og klare sig med bus og cykle

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.