At gå fra bil til bus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

886 visninger
19 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. februar 2024

Anonym trådstarter

Er der nogen der har valgt at gå af med jeres bil til fordel for at køre med bus istedet for til og fra arbejde?  Hvis ja hvorfor og hvordan fungerer det?? 
Jeg tænker at gøre det af ren økonomiske årsager. Jeg har fint råd til bilen, men har kun 5-7 km til arbejde, så i princippet ville jeg godt kunne undvære den. Den er nice to have men ikke need to have.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. februar 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Hvor nemt det er, afhænger jo af hvor man or og arbejder. Vi har fravalgt bil, mest af hensyn til forbrug/miljø - og bruger derfor kun cykler/ladcykel. En sjælden gang offentlig transport hvis vi skal meget langt (altså mere end sådan en 10-12 km). En enkelt gang eller to om året tager vi en taxi eller lejer en bil. Det hele fungerer helt uproblematisk, det er hurtigere, billigere, bedre for miljøet og sundere for os selv. Thumbs up herfra

Anmeld Citér

29. februar 2024

B&J

Det er lige før en el Cykel er bedre ind bus og måske inda hurtiger fremme

Men spørgsmålet er om du kan undvære bilen for der er jo en masse af spare

Anmeld Citér

29. februar 2024

Panther

Profilbillede for Panther
StortOgSmåt skriver:

Hvor nemt det er, afhænger jo af hvor man or og arbejder. Vi har fravalgt bil, mest af hensyn til forbrug/miljø - og bruger derfor kun cykler/ladcykel. En sjælden gang offentlig transport hvis vi skal meget langt (altså mere end sådan en 10-12 km). En enkelt gang eller to om året tager vi en taxi eller lejer en bil. Det hele fungerer helt uproblematisk, det er hurtigere, billigere, bedre for miljøet og sundere for os selv. Thumbs up herfra

Samme, men bor også midt i København, hvor bil er mere besværligt end (lad)cykel, metro og taxa. Jeg solgte min bil for 5-6 år siden, fordi jeg sjældent brugte den, grundet klima og fordi jeg ikke havde lyst til at lære mine børn, at en bil er en nødvendighed. Kan dog godt forestille mig, at det er sværere, hvis man bor i forstaden eller på landet.

Anmeld Citér

1. marts 2024

Hanspige

Kommer an på hvad du ellers bruger bilen til og hvor du bor. 

Jeg bor på landet i en lille by, vores nærmeste supermarked er 11 km væk. Min yngste går I bh 17 km væk og bussen går kun et par gange om dagen og kører hverken til supermarked eller børnehave  

Så her kan man simpelthen ikke leve uden en bil  

Anmeld Citér

1. marts 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Jeg bor i en by hvor alt vi bruger til dagligt er i gå afstand og gør mig samme overvejelser da vi faktisk bruger bilen sjældent.. men det der holder mig tilbage er hvis vi fx skal til lægevagten med børnene ds det ligger 30 min køretur fra os. Det kan klares med offentligt men er også surt at køre med offentligt med et sygt barn.. Det er en dyr luksus at beholde kun for det for er jo ikke noget man render til i tide og utide men stadigvæk  

hvad har du tænkt ifht det? Altså jo taxa er en løsning men også ret dyrt hvis man skal på en længere tur frem og tilbage..

Anmeld Citér

1. marts 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna
*.* skriver:

Jeg bor i en by hvor alt vi bruger til dagligt er i gå afstand og gør mig samme overvejelser da vi faktisk bruger bilen sjældent.. men det der holder mig tilbage er hvis vi fx skal til lægevagten med børnene ds det ligger 30 min køretur fra os. Det kan klares med offentligt men er også surt at køre med offentligt med et sygt barn.. Det er en dyr luksus at beholde kun for det for er jo ikke noget man render til i tide og utide men stadigvæk  

hvad har du tænkt ifht det? Altså jo taxa er en løsning men også ret dyrt hvis man skal på en længere tur frem og tilbage..

Du kan dælme køre mange taxature for de penge, du sparer ved ikke at have bil. Man kan evt sætte lidt penge til side hver måned til formålet eller tegne et Falck abonnement til 79 kr pr måned. Det dækker husstanden og er inkl en ledsager.

Jeg solgte min bil og købte en god cykel, og det fungerede fint. Jeg måtte købe bil, da jeg flyttede på landet, men savner faktisk cykelturene. 

Anmeld Citér

1. marts 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Når du bor så tæt på, ville jeg cykle, offentlige transport er blevet så dyr, så det kan nærmest ikke betale sig i forhold til hvor lang tid man skal bruge på det.

Anmeld Citér

1. marts 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
*.* skriver:

Som Savanna skriver, så kan du spare rigtig mange penge ved ikke at have bil og så lægge penge til side til nødstilfælde, som fx en taxa til vagtlægen.. 

Vi stod selv (ufrivilligt) uden bil i 1,5 år, hvor vi var til vagtlægen et par gange.. Fx havde vores datter mulig hjernerystelse efter et fald fra sengen, og det var midt om natten.. Vi bor i en by, hvor taxaerne helst ikke kører ud til, da det rent prismæssigt ikke kan svare sig for dem.. Så fordi det handlede om et barn, og taxaerne helst ikke vil køre herud, så sendte sygehuset en taxa til os på deres regning.. MEN det er yderst sjældent, at det sker.. 

Og de andre ture til sygehus/vagtlæge har vi selv betalt med taxa (når vi altså har fået en herud)

Anmeld Citér

1. marts 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Vi stod ufrivillig uden bil i 1,5 år.. Min kæreste arbejder 12 km herfra uden mulighed for offentlig transport.. Jeg arbejder 25 km herfra med mulighed for offentlig transport, men med rigtig dumme køretider.. Så jeg ville fx aldrig kunne aflevere eller hente børnene, hvis vi ikke havde fået bil.. Så for os ville det være en rigtig træls oplevelse, hvis vi ikke havde bil.. 

Derudover har vi begge familie på Lolland og Falster, og vi bor på Fyn.. Offentlig transport ville vi ikke kunne tage helt hen til vores familie, og derfor ville vi blive nødt til at leje en bil.. Det ville med alle udgifter koste os 3000 kr. for et weekendbesøg.. Og min svigerfamilie inviterer stort set hver måned til fødselsdag/frokoster osv.. Så ja vi kan ikke undvære en bil.. 

Men hvis I ikke har nogle, I skal tage langt for, og I arbejder tæt på hjemmet osv., og der er gode transportmidler ved jer, så ville jeg bestemt anbefale at afskaffe bilen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.