Hejsa
Jeg har lige et spørgsmål
Vores datter er startet i børnehaven i december måned.
Hun er rigtig glad for at gå i børnehave og trives rigtig godt med alle børn. På nær en dreng som er voldelig overfor hende bider og skubber og slår og har helt klart en meget ud af reagerende måde at skabe kontakt og relationer. Jeg har snakket en del gange med børnehaven omkring situationerne jeg selv har oplevet at når vi står i garderoben og tager tøj i dag kommer kan han komme ud.. og direkte slå hende eller bede efter hende
Jeg ved jo godt at det kan være svært med børn der har en anden måde at gøre tingene på.
Pædagogerne prøver at løse problemerne når de opstår. Jeg ved jo også godt at pædagogerne ikke har oceaner af ressourcer
Men mit spørgsmål er hvor langt vi lige lade den gå før at at man skal længere op i systemet .
De bedste hilsner for en bekymret far
Er sikker på de arbejder på det, men uanset hvad har de jo tavshedspligt hvad angår at fortælle dig om de præcise problemstillinger og handlingsplaner omkring et andet barn.
Er sikker på at hans forældre også er mega bekymrede, for det er bestemt heller ikke sjovt at være den forældre med barnet som har den adfærd. I nogle tilfælde kan der måske ligge mangel på opdragelse eller lignende bag, men i rigtig mange tilfælde er der en dybereliggende årsag, som hverken han eller forældrene kan gøre for. (Det kan være en diagnose eller lignende) og hvis det er så slemt som du beskriver, tænker jeg bestemt det er noget forældrene allerede er orienteret om/opmærksomme på og højst sandsynligt arbejder hårdt på selv at få løst. Ved ikke hvilken baggrund der er. Jeg siger bare, at et barns adfærd ikke altid omhandler dårlig opdragelse.
Forstår godt det kan være svært som forældre til et barn/børn som ikke har lignende problematikker, men det er også virkelig svært for de forældre hvis børn altid bliver misforstået. Man har dårlig samvittighed over at sende dem afsted, både på deres og de andre børns vegne. Man føler ikke rigtig de får lov at få følelsen af at passe ind nogle steder. De bliver misforstået og kun set for adfærden af alle og sjældent bliver der set på en med eventuel dybereliggende forståelse og det afføder tit skæld ud og det gør så adfærden endnu værre..
Jeg har virkelig fået øjnene op, efter at have sat mig mere ind i de forældres tankegang, bekymringer og konstante på overarbejde følelse..
Jeg har selv et barn med en diagnose. Heldigvis har mit barn aldrig været fysisk overfor andre børn og har altid været god social og haft mange gode venner. Men der har været andre udfordringer og også vredesudbrud (hvor der så er blevet væltet stole eller lignende), som jo også kan misforståes af folk som ikke kender mit barn og det gør så ondt i maven, at de ikke kender/ser mit barn for alt det gode, som der er mest af..
men selvfølgelig skal du eller andre forældre heller ikke gå og være bange eller bekymrede. Tænker at “gå længere op” lyder meget som: “find en løsning/et andet sted til dette barn” - og det tænker jeg ikke bliver mødt som du håber.
Du kunne måske spørge:
- Kan i holde øje og hjælpe min datter, så hun ikke skal være bange.
- Vil i hjælpe hende med at få sagt fra - når i hjælper ham i denne adfærd?
Osv.
Har i prøvet at tale med jeres datter om hvad hun kan gøre for at passe på sig selv? For hun skal selvfølgelig være der og det skal han også. Og engang imellem (selvom det ikke burde være sådan), så kan det måske hjælpe at hun går væk. Andre gange kan det måske hjælpe at få ham væk. Tænker uanset hvad i finder på, så prøv at være åben overfor, at denne lillebitte dreng, helt sikkert møder rigtig meget modstand og misforståede blikke.. Prøv at snak til ham venligt og se om han måske med tiden pludselig ændre adfærd, fordi han mødte et venligt blik. Prøv prøv prøv, at se drengen bag adfærden, selvom det kan være svært - særligt når det bare er et barn i børnehaven.. men måske det kommer din datter til gode også.
Og hvis du ikke viser du er utryg ved ham, så bliver din datter måske også mere tryg ved ham?
Uanset hvad. Det er synd for jer med jeres bekymringer. Det er synd for jeres datter. Men det er også synd for ham og hans forældre og pædagogerne der prøver alt hvad de kan.