Anonym skriver:
Tusind tak for et meget brugbart svar!
Min datter er også virkelig træt når hun kommer hjem fra skole. Vi kan næsten heller ikke lave noget i weekenden pt, uden at hun har behov for at være hjemme om mandagen fordi hun bliver helt udmattet.
Jeg vil gå videre med at få hende ned i tid. Kan man godt bare selv beslutte det, eller skal man have skolens accept først?
Jeg er ikke mor til et barn med autisme, men jeg er lærer og har gennem årene haft flere børn med autisme i mine klasser. Det er ekstremt forskelligt, hvad autismen betyder for det enkelte barn, og jeg har haft elever, der havde en god skolegang i en almen klasse og jeg har haft elever, som meget tydeligt ikke kunne holde til det.
Jeg tænker, at nedsat skema ville være en rigtig god ide at prøve af, men vil ikke anbefale bare at holde hende hjemme, men forsøge dialogen med skolen. Hvis de ikke er til at snakke med, vil jeg skrue bissen lidt på og sige, at de så risikerer en fuldkommen skolevægring fra hende - det er der ingen der har interesse i.
Hvis de er med på den, så snak med dem om, hvad der giver mening. Er fagene vigtige, så hun f.eks kun følger nogle bestemte fag og dermed har skiftende møde-slippe tider, eller er det vigtigere at hun møder/slipper fast hver dag på et bestemt tidspunkt. Det kan være meget forskelligt, hvad der giver bedst mening.
Måske der er brug for pauser mellem timerne, og ikke pause som et frikvarter, men et sted, hvor der er helt ro og mulighed for at koble af. PPR burde have eksperter, der kan komme med rigtig gode tiltag, der kan lette hende lidt.