Nedsat skema

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. februar 2024

Liland

Profilbillede for Liland
Anonym skriver:

Tusind tak for et meget brugbart svar!

Min datter er også virkelig træt når hun kommer hjem fra skole. Vi kan næsten heller ikke lave noget i weekenden pt, uden at hun har behov for at være hjemme om mandagen fordi hun bliver helt udmattet.

Jeg vil gå videre med at få hende ned i tid. Kan man godt bare selv beslutte det, eller skal man have skolens accept først?

Langt de fleste skoler er i mod at man holder dem hjemme, laver nedsat skema osv.

De skal følge inklusions loven, næsten koste hvad det vil.

Jeg var konsekvent og holdt hende hjemme, selvom det betød at skolen lavede underretninger på os. Underretningerne betød at kommunen blev opmærksomme på at der var behov for hjælp, som vi så endelig fik efter halvandet års kamp.

Som forældre er man virkelig nødt til at følge sin mavefornemmelse og gøre hvad man føler er bedst for sit barn.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Tusind tak for et meget brugbart svar!

Min datter er også virkelig træt når hun kommer hjem fra skole. Vi kan næsten heller ikke lave noget i weekenden pt, uden at hun har behov for at være hjemme om mandagen fordi hun bliver helt udmattet.

Jeg vil gå videre med at få hende ned i tid. Kan man godt bare selv beslutte det, eller skal man have skolens accept først?

Jeg er ikke mor til et barn med autisme, men jeg er lærer og har gennem årene haft flere børn med autisme i mine klasser. Det er ekstremt forskelligt, hvad autismen betyder for det enkelte barn, og jeg har haft elever, der havde en god skolegang i en almen klasse og jeg har haft elever, som meget tydeligt ikke kunne holde til det. 

Jeg tænker, at nedsat skema ville være en rigtig god ide at prøve af, men vil ikke anbefale bare at holde hende hjemme, men forsøge dialogen med skolen. Hvis de ikke er til at snakke med, vil jeg skrue bissen lidt på og sige, at de så risikerer en fuldkommen skolevægring fra hende - det er der ingen der har interesse i. 
Hvis de er med på den, så snak med dem om, hvad der giver mening. Er fagene vigtige, så hun f.eks kun følger nogle bestemte fag og dermed har skiftende møde-slippe tider, eller er det vigtigere at hun møder/slipper fast hver dag på et bestemt tidspunkt. Det kan være meget forskelligt, hvad der giver bedst mening.

Måske der er brug for pauser mellem timerne, og ikke pause som et frikvarter, men et sted, hvor der er helt ro og mulighed for at koble af. PPR burde have eksperter, der kan komme med rigtig gode tiltag, der kan lette hende lidt.

Som jeg startede med at sige, er der børn med autistisme, der med rette tiltag og tilrettelæggelse af dagen, kan være i en almen skole på gode vilkår. Men rigtig mange kan ikke, og lige meget hvor mange ressourcer, der sættes af og hvor meget autismepædagogik man bruger, så er en hverdag med 20+ andre børn bare for meget for dem. Og hvis I vurderer, at det er det for hende, så ville jeg kæmpe for et specialtilbud. Uagtet argumenter om at hun er “for god” eller normalt begavet. 
Ingen børn bør presses derud, hvor de begynder at blive udadreagerende. Det er nedbrydende for dem, for oftest bliver de enormt kede af det bagefter, og føler sig helt forkerte.

Giv dialogen med skolen et sidste forsøg, og så hold stædigt og stærkt fast på, at I som forældre kender jeres barn bedst, og det, hun er i lige nu, ikke fungerer. Er der lavet en PPV på hende? Hvis der er, og hun efterfølgende reagerer anderledes, så kræv en ny. I den skal der stå, hvad hun har brug for, og selvom de måske ikke nævner specialtilbud, kan der stå tiltag som en almen skole af helt reelle årsager ikke kan opfylde. Kig i udredningen fra børnepsyk, der plejer også at stå, hvad barnet har behov for i hverdagen, og igen er det måske noget, der ikke kan opfyldes i en almen skole.

Jeg håber, at I lander et sted, hvor jeres datter får det godt. Det kræver desværre nogle gange en vedholdende og stædig indsats fra forældrene at nå dertil. 

Anmeld Citér

25. februar 2024

Anonym

Det har vi hovedsageligt ikke gjort fordi skole og ppr har rådet imod det, og fordi far har været imod det. 

Far begynder dog at åbne mere og mere op for at den nuværende skole nok ikke kan rumme hende.

Jeg har også tænkt mig at ringe til vores sagsbehandler i morgen og snakke med hende om hvad der er bedst at gøre videre.

De eneste der tænker på din datters bedste er jer som forældre. Groft sagt. Andet er økonomi og det er MEGET billigere at have et barn i alm klasse i en specialklasse. Så det er noget man selv skal presse på i forhold til. 
Jeg tror min søns tilbud koster over 30.000 pr. måned. Det er derfor ikke noget man får smidt i hovedet .

I min søns klasse er der tre voksne til 6/7 børn. En del af tiden deler de sig op og er to børn sammen med en voksen afhængigt at engelsk niveau, matematik niveau osv.

Der mere ro, struktur, forudsigelighed, færre ting der kan stresse nervesystemet rent ud sagt. Og undervisningen er meget mere tilpasset eleverne. Og opgaverne overleveres i en konkret og ikke i en abstrakt form. 

Anmeld Citér

26. februar 2024

Anonym trådstarter

Liland skriver:

Langt de fleste skoler er i mod at man holder dem hjemme, laver nedsat skema osv.

De skal følge inklusions loven, næsten koste hvad det vil.

Jeg var konsekvent og holdt hende hjemme, selvom det betød at skolen lavede underretninger på os. Underretningerne betød at kommunen blev opmærksomme på at der var behov for hjælp, som vi så endelig fik efter halvandet års kamp.

Som forældre er man virkelig nødt til at følge sin mavefornemmelse og gøre hvad man føler er bedst for sit barn.

Jeg snakkede med vores sagsbehandler her til morgen, som også anbefalede nedsat skema. Hun sagde at hvis ikke skolen er med på at vi prøver det af i en rum tid, så vil hun gerne gå ind i det for der skal helt klart ske noget nu. Især fordi jeg også begynder at blive rigtig presset og reagerer på det. 

Men hun sagde også at sagen om skolefleks først kommer op til maj i stedet for lige inden påske som ellers var aftalt til et netværksmøde. Det er godt nok frustrerende synes jeg!

Anmeld Citér

26. februar 2024

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Jeg er støtte i en 4. klasse - dog ikke på et diagnosebarn men på en med en kronisk sygdom. Vi havde 2 børn i klassen der begge havde nedsat skema. Vi var helt enige med begge hold forældre i at det var det bedste. Den ene var udredt og med diagnose og den anden ventede på udredning men var max udfordret. De er nu begge i specialtilbud. Jeg ville klart snakke med lærerne i klassen og selvfølgelig også ledelsen, da ingen er interesseret i at din datter ender med en mulig skoleværing - hvis et nedsat skema kan give hende mere overskud.

Den ene af min havde fast skema hver dag og gik hjem til middag, den anden havde nogle dage pauser midt på dagen hvor H*n gik hjem og kom igen efter det store frikvarter. H*n havde også bestemte frikvarterer inde med en klassekammerat, så det ikke blev for meget.

håber i finder en rigtig god løsning for din datter

Anmeld Citér

26. februar 2024

Anonym trådstarter

Mulllesmor skriver:

Jeg er støtte i en 4. klasse - dog ikke på et diagnosebarn men på en med en kronisk sygdom. Vi havde 2 børn i klassen der begge havde nedsat skema. Vi var helt enige med begge hold forældre i at det var det bedste. Den ene var udredt og med diagnose og den anden ventede på udredning men var max udfordret. De er nu begge i specialtilbud. Jeg ville klart snakke med lærerne i klassen og selvfølgelig også ledelsen, da ingen er interesseret i at din datter ender med en mulig skoleværing - hvis et nedsat skema kan give hende mere overskud.

Den ene af min havde fast skema hver dag og gik hjem til middag, den anden havde nogle dage pauser midt på dagen hvor H*n gik hjem og kom igen efter det store frikvarter. H*n havde også bestemte frikvarterer inde med en klassekammerat, så det ikke blev for meget.

håber i finder en rigtig god løsning for din datter

Tusind tak for dit svar.

Vi kom i dag frem til at hun skal gå tidligt hjem 3 dage om ugen, så hun undgår de mest belastende timer. Derudover får hun en pædagog der kan gå fra med hende 5 timer om ugen. - den pædagog der i forvejen er primær på klassen.

Så håber vi at det er nok og får i hvert fald bremset den negative udvikling.

Anmeld Citér

26. februar 2024

Liland

Profilbillede for Liland
Anonym skriver:

Tusind tak for dit svar.

Vi kom i dag frem til at hun skal gå tidligt hjem 3 dage om ugen, så hun undgår de mest belastende timer. Derudover får hun en pædagog der kan gå fra med hende 5 timer om ugen. - den pædagog der i forvejen er primær på klassen.

Så håber vi at det er nok og får i hvert fald bremset den negative udvikling.

Hvis hun ikke kan være alene, eller hvis tiderne ikke passer med et evt. Arbejde, så husk at du kan søge tabt arbejdsfortjeneste (evt. Ad hoc) 

Anmeld Citér

26. februar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Er der nogle af jer der har haft børn der havde nedsat skema i skolen?

Min datter på 9 år har autisme og er SÅ presset i skolen. Hun går på alm skole og pt uden støtte. - vi arbejder på sagen og er i gang med at søge en skolefleks. 

Sagen er at hun slet slet ikke kan styre sit temperament. Hun bliver så rasende at hun spænder i hele kroppen, ryster over det hele, råber og siger grimme ting. Både overfor klassekammeraterne og lærerne. De andre børn bliver bange for hende og kalder hende ond, og hun er SÅ ked af det bagefter. Hun er også ved at miste tilliden til de voksne i både skole og sfo fuldstændig, fordi hun føler at de ikke forstår hende og ikke kan hjælpe hende. 

Og det er taget til på det seneste. Hun har flere og flere konflikter, går oftere og oftere tidligt hjem fordi hun er sur/ked af det. Hun har aldrig rigtig trives i skolen, men det bliver værre og værre. Derfor tænker jeg at snakke med skolen om, om hun kan komme på nedsat skema for at give hende lidt ro. I det mindste indtil vi ved hvad der skal ske videre med støtte.

Hvad er jeres erfaringer?

Er hun under udredning til autisme ? Eller I færdige med det ? For hvordan kan det være der ikke blev lagt plan. Den gang hun I fik afvide det var autisme ? 

Anmeld Citér

27. februar 2024

Anonym trådstarter

Liland skriver:

Hvis hun ikke kan være alene, eller hvis tiderne ikke passer med et evt. Arbejde, så husk at du kan søge tabt arbejdsfortjeneste (evt. Ad hoc) 

Jeg er på ressourceforløb, så tror ikke jeg kan søge tabt arbejdsfortjeneste. Lige nu har jeg ikke noget der konflikter med tiderne, udover enkelte møder fra tid til anden, men jeg ved ikke hvordan jeg er stillet ifht hvis der kommer aktiviteter der går indover det tidsrum hun går tidligere hjem. Hun kan godt være alene hjemme lidt, men ikke mange timer.

Anmeld Citér

27. februar 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Er hun under udredning til autisme ? Eller I færdige med det ? For hvordan kan det være der ikke blev lagt plan. Den gang hun I fik afvide det var autisme ? 

Hun er udredt sidste år. 

Skolen har holdt fast på at afprøve mindre indgribende ting før vi gik videre i systemet. Og så er der forskellige faktorer der har gjort at det har taget lang tid.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.