Anonym skriver:
Tusind tak for et meget brugbart svar!
Min datter er også virkelig træt når hun kommer hjem fra skole. Vi kan næsten heller ikke lave noget i weekenden pt, uden at hun har behov for at være hjemme om mandagen fordi hun bliver helt udmattet.
Jeg vil gå videre med at få hende ned i tid. Kan man godt bare selv beslutte det, eller skal man have skolens accept først?
Jeg er ikke mor til et barn med autisme, men jeg er lærer og har gennem årene haft flere børn med autisme i mine klasser. Det er ekstremt forskelligt, hvad autismen betyder for det enkelte barn, og jeg har haft elever, der havde en god skolegang i en almen klasse og jeg har haft elever, som meget tydeligt ikke kunne holde til det.
Jeg tænker, at nedsat skema ville være en rigtig god ide at prøve af, men vil ikke anbefale bare at holde hende hjemme, men forsøge dialogen med skolen. Hvis de ikke er til at snakke med, vil jeg skrue bissen lidt på og sige, at de så risikerer en fuldkommen skolevægring fra hende - det er der ingen der har interesse i.
Hvis de er med på den, så snak med dem om, hvad der giver mening. Er fagene vigtige, så hun f.eks kun følger nogle bestemte fag og dermed har skiftende møde-slippe tider, eller er det vigtigere at hun møder/slipper fast hver dag på et bestemt tidspunkt. Det kan være meget forskelligt, hvad der giver bedst mening.
Måske der er brug for pauser mellem timerne, og ikke pause som et frikvarter, men et sted, hvor der er helt ro og mulighed for at koble af. PPR burde have eksperter, der kan komme med rigtig gode tiltag, der kan lette hende lidt.
Som jeg startede med at sige, er der børn med autistisme, der med rette tiltag og tilrettelæggelse af dagen, kan være i en almen skole på gode vilkår. Men rigtig mange kan ikke, og lige meget hvor mange ressourcer, der sættes af og hvor meget autismepædagogik man bruger, så er en hverdag med 20+ andre børn bare for meget for dem. Og hvis I vurderer, at det er det for hende, så ville jeg kæmpe for et specialtilbud. Uagtet argumenter om at hun er “for god” eller normalt begavet.
Ingen børn bør presses derud, hvor de begynder at blive udadreagerende. Det er nedbrydende for dem, for oftest bliver de enormt kede af det bagefter, og føler sig helt forkerte.
Giv dialogen med skolen et sidste forsøg, og så hold stædigt og stærkt fast på, at I som forældre kender jeres barn bedst, og det, hun er i lige nu, ikke fungerer. Er der lavet en PPV på hende? Hvis der er, og hun efterfølgende reagerer anderledes, så kræv en ny. I den skal der stå, hvad hun har brug for, og selvom de måske ikke nævner specialtilbud, kan der stå tiltag som en almen skole af helt reelle årsager ikke kan opfylde. Kig i udredningen fra børnepsyk, der plejer også at stå, hvad barnet har behov for i hverdagen, og igen er det måske noget, der ikke kan opfyldes i en almen skole.
Jeg håber, at I lander et sted, hvor jeres datter får det godt. Det kræver desværre nogle gange en vedholdende og stædig indsats fra forældrene at nå dertil.