Anonym skriver:
Er der nogle af jer der har haft børn der havde nedsat skema i skolen?
Min datter på 9 år har autisme og er SÅ presset i skolen. Hun går på alm skole og pt uden støtte. - vi arbejder på sagen og er i gang med at søge en skolefleks.
Sagen er at hun slet slet ikke kan styre sit temperament. Hun bliver så rasende at hun spænder i hele kroppen, ryster over det hele, råber og siger grimme ting. Både overfor klassekammeraterne og lærerne. De andre børn bliver bange for hende og kalder hende ond, og hun er SÅ ked af det bagefter. Hun er også ved at miste tilliden til de voksne i både skole og sfo fuldstændig, fordi hun føler at de ikke forstår hende og ikke kan hjælpe hende.
Og det er taget til på det seneste. Hun har flere og flere konflikter, går oftere og oftere tidligt hjem fordi hun er sur/ked af det. Hun har aldrig rigtig trives i skolen, men det bliver værre og værre. Derfor tænker jeg at snakke med skolen om, om hun kan komme på nedsat skema for at give hende lidt ro. I det mindste indtil vi ved hvad der skal ske videre med støtte.
Hvad er jeres erfaringer?
Hun lyder maks presset.
Vores var ikke i skole i halvandet år, fordi det simpelthen ikke fungerede i en almindelig klasse.
Hun var hamrende dygtig til at maskere og havde venner og legeaftaler, men efterhånden som de sociale spilleregler blev mere og mere usagte, i takt med at pigerne i klassen blev ældre, faldt hun igennem og kunne ikke navigere i spillereglerne og blev udadreagerende og var ufatteligt træt når hun kom hjem fordi hun ikke kunne dele energien ligeligt mellem skole og hjem.
Det lyder som om din datter har svært ved at navigere i de spilleregler og alt det usagte der er i en almindelig skoleklasse.
Hun bliver presset, reagerer men ved godt at det ikke er hensigtsmæssigt og bliver ked af det bagefter. Det nedbryder hende langsomt.
Jeg havde ikke tøvet med at holde hende hjemme en dag eller 2 i ugen eller hente hende tidligere, hvis det er muligt, så hun undgår de mest ustrukturerede timer.
Jeg kan anbefale gruppen "gruppe for mødre, til piger med autisme" på facebook.
Der er god hjælp at hente.