Nedsat skema

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.520 visninger
20 svar
11 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. februar 2024

Anonym trådstarter

Er der nogle af jer der har haft børn der havde nedsat skema i skolen?

Min datter på 9 år har autisme og er SÅ presset i skolen. Hun går på alm skole og pt uden støtte. - vi arbejder på sagen og er i gang med at søge en skolefleks. 

Sagen er at hun slet slet ikke kan styre sit temperament. Hun bliver så rasende at hun spænder i hele kroppen, ryster over det hele, råber og siger grimme ting. Både overfor klassekammeraterne og lærerne. De andre børn bliver bange for hende og kalder hende ond, og hun er SÅ ked af det bagefter. Hun er også ved at miste tilliden til de voksne i både skole og sfo fuldstændig, fordi hun føler at de ikke forstår hende og ikke kan hjælpe hende. 

Og det er taget til på det seneste. Hun har flere og flere konflikter, går oftere og oftere tidligt hjem fordi hun er sur/ked af det. Hun har aldrig rigtig trives i skolen, men det bliver værre og værre. Derfor tænker jeg at snakke med skolen om, om hun kan komme på nedsat skema for at give hende lidt ro. I det mindste indtil vi ved hvad der skal ske videre med støtte.

Hvad er jeres erfaringer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2024

Tip!

Børn i overkrav handler i affekt - Hun søger hjem=ro.. 

Få hende asap på nedsat tid og så få hende i et andet skoletilbud der er autismevenligt/specialskole. 
Har i PPR indover? Hvad siger psykologerne til det? 

Anmeld Citér

24. februar 2024

Anonym trådstarter

Tip! skriver:

Børn i overkrav handler i affekt - Hun søger hjem=ro.. 

Få hende asap på nedsat tid og så få hende i et andet skoletilbud der er autismevenligt/specialskole. 
Har i PPR indover? Hvad siger psykologerne til det? 

Skolen og ppr anbefaler skolefleks fordi hun på trods af hendes udfordringer også har gode venner og legeaftaler, og sagtens kan følge med i timerne. De er dog meget enige i at hun har brug for mere støtte end hun går nu.

Vi kan bare ikke få svar på om hun får skolefleks før efter påske.

Anmeld Citér

24. februar 2024

Tip!

Skolen og ppr anbefaler skolefleks fordi hun på trods af hendes udfordringer også har gode venner og legeaftaler, og sagtens kan følge med i timerne. De er dog meget enige i at hun har brug for mere støtte end hun går nu.

Vi kan bare ikke få svar på om hun får skolefleks før efter påske.

Hvad tilbydes der på skoleflex? Og selvfølgelig gør de det, det er en billig (og det er min erfaring) nødløsning for at hun kan blive i almen skole.  Special skole er dyrt, men også mest optimalt til børn med udfordringer og så kan begrebet “inklusion” stikkes op et vis sted hvor solen ikke skinner. 

Anmeld Citér

24. februar 2024

Anonym trådstarter

Hvad tilbydes der på skoleflex? Og selvfølgelig gør de det, det er en billig (og det er min erfaring) nødløsning for at hun kan blive i almen skole.  Special skole er dyrt, men også mest optimalt til børn med udfordringer og så kan begrebet “inklusion” stikkes op et vis sted hvor solen ikke skinner. 

En ekstra voksen der kan være på min datter, særligt i de mere ustrukturerede timer hvor hun har det sværest. Evt gå fra med hende (og måske et par andre elever) når det bliver svært. Og flere ressourcer til at få mere autisme pædagogik ind blandt lærerne.

Plus støtte i hjemmet i form af en familiebehandler.

Jeg synes det er virkelig svært at navigere i. Jeg ved ikke hvad der vil være bedst for hende, men jeg ved at hun ikke kan vente til påske før der sker noget.

Anmeld Citér

24. februar 2024

Anonym

Min søn går i 7. Så jeg ved ikke om alder/klassetrin har noget at sige. Hanskal først til at udredes for adhd her til marts, men på opfølgningsmødet med vi havde med PPR og skolen i september blev aftalen at han måtte få 1-2 skolepraktikdage; de andre dage har han normale skoledage med sin klasse - dog mulighed for flere pauser, men det tror jeg faktisk ikke han har. Vi skulle selv finde det, men han er ikke i skole onsdag og torsdag - der er han hos to forskellige landmænd (han drømmer om at blive jordbrugsmaskinfører) Men det blev bare besluttet dengang. Ikke noget med at søge noget. Men igen jeg ved ikke om det er fordi han er i udskoling…

Anmeld Citér

25. februar 2024

Liland

Profilbillede for Liland
Anonym skriver:

Er der nogle af jer der har haft børn der havde nedsat skema i skolen?

Min datter på 9 år har autisme og er SÅ presset i skolen. Hun går på alm skole og pt uden støtte. - vi arbejder på sagen og er i gang med at søge en skolefleks. 

Sagen er at hun slet slet ikke kan styre sit temperament. Hun bliver så rasende at hun spænder i hele kroppen, ryster over det hele, råber og siger grimme ting. Både overfor klassekammeraterne og lærerne. De andre børn bliver bange for hende og kalder hende ond, og hun er SÅ ked af det bagefter. Hun er også ved at miste tilliden til de voksne i både skole og sfo fuldstændig, fordi hun føler at de ikke forstår hende og ikke kan hjælpe hende. 

Og det er taget til på det seneste. Hun har flere og flere konflikter, går oftere og oftere tidligt hjem fordi hun er sur/ked af det. Hun har aldrig rigtig trives i skolen, men det bliver værre og værre. Derfor tænker jeg at snakke med skolen om, om hun kan komme på nedsat skema for at give hende lidt ro. I det mindste indtil vi ved hvad der skal ske videre med støtte.

Hvad er jeres erfaringer?

Hun lyder maks presset.

Vores var ikke i skole i halvandet år, fordi det simpelthen ikke fungerede i en almindelig klasse.

Hun var hamrende dygtig til at maskere og havde venner og legeaftaler, men efterhånden som de sociale spilleregler blev mere og mere usagte, i takt med at pigerne i klassen blev ældre, faldt hun igennem og kunne ikke navigere i spillereglerne og blev udadreagerende og var ufatteligt træt når hun kom hjem fordi hun ikke kunne dele energien ligeligt mellem skole og hjem.

Det lyder som om din datter har svært ved at navigere i de spilleregler og alt det usagte der er i en almindelig skoleklasse.

Hun bliver presset, reagerer men ved godt at det ikke er hensigtsmæssigt og bliver ked af det bagefter. Det nedbryder hende langsomt.

Jeg havde ikke tøvet med at holde hende hjemme en dag eller 2 i ugen eller hente hende tidligere, hvis det er muligt, så hun undgår de mest ustrukturerede timer.

Jeg kan anbefale gruppen "gruppe for mødre, til piger med autisme" på facebook.

Der er god hjælp at hente.

Anmeld Citér

25. februar 2024

Anonym trådstarter

Liland skriver:

Hun lyder maks presset.

Vores var ikke i skole i halvandet år, fordi det simpelthen ikke fungerede i en almindelig klasse.

Hun var hamrende dygtig til at maskere og havde venner og legeaftaler, men efterhånden som de sociale spilleregler blev mere og mere usagte, i takt med at pigerne i klassen blev ældre, faldt hun igennem og kunne ikke navigere i spillereglerne og blev udadreagerende og var ufatteligt træt når hun kom hjem fordi hun ikke kunne dele energien ligeligt mellem skole og hjem.

Det lyder som om din datter har svært ved at navigere i de spilleregler og alt det usagte der er i en almindelig skoleklasse.

Hun bliver presset, reagerer men ved godt at det ikke er hensigtsmæssigt og bliver ked af det bagefter. Det nedbryder hende langsomt.

Jeg havde ikke tøvet med at holde hende hjemme en dag eller 2 i ugen eller hente hende tidligere, hvis det er muligt, så hun undgår de mest ustrukturerede timer.

Jeg kan anbefale gruppen "gruppe for mødre, til piger med autisme" på facebook.

Der er god hjælp at hente.

Tusind tak for et meget brugbart svar!

Min datter er også virkelig træt når hun kommer hjem fra skole. Vi kan næsten heller ikke lave noget i weekenden pt, uden at hun har behov for at være hjemme om mandagen fordi hun bliver helt udmattet.

Jeg vil gå videre med at få hende ned i tid. Kan man godt bare selv beslutte det, eller skal man have skolens accept først?

Anmeld Citér

25. februar 2024

Anonym

Hvorfor søger I ikke specialskole? 
min søn er velfungerende og normaltbegavet autist/ asperger. Han går i klasse med 6 andre og har ro omkring sig til at lære. Normalt pensum.

Anmeld Citér

25. februar 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvorfor søger I ikke specialskole? 
min søn er velfungerende og normaltbegavet autist/ asperger. Han går i klasse med 6 andre og har ro omkring sig til at lære. Normalt pensum.

Det har vi hovedsageligt ikke gjort fordi skole og ppr har rådet imod det, og fordi far har været imod det. 

Far begynder dog at åbne mere og mere op for at den nuværende skole nok ikke kan rumme hende.

Jeg har også tænkt mig at ringe til vores sagsbehandler i morgen og snakke med hende om hvad der er bedst at gøre videre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.