Arv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. februar 2024

Tullebadulle

Hvorfor forstår du ikke man vil have separat økonomi som gift par? 

For os har familielivet betydet, at vi har købt hus sammen, udgifter til børn, rejser osv osv. 

Hvad med indkøb, børnetøj, streamingtjenester, forsikringer, skoleting.. for mig giver det bare ikke mening hvis tingene ikke tages fra en fælles pulje. Langt de fleste udgifter er fælles?  Hader  milimeterdemokrati hvor man skal gemme kvitteringer. Men hver sin smag.

Hvad så hvis den ene så ikke har råd til ferie. Skulle man så rejse alene?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2024

Anonym

Tullebadulle skriver:

For os har familielivet betydet, at vi har købt hus sammen, udgifter til børn, rejser osv osv. 

Hvad med indkøb, børnetøj, streamingtjenester, forsikringer, skoleting.. for mig giver det bare ikke mening hvis tingene ikke tages fra en fælles pulje. Langt de fleste udgifter er fælles?  Hader  milimeterdemokrati hvor man skal gemme kvitteringer. Men hver sin smag.

Hvad så hvis den ene så ikke har råd til ferie. Skulle man så rejse alene?

Man kan jo godt have en fælles konto, hvor netop de fælles udgifter betales fra.

Men vi har i hvert fald vores egen private konto, hvor vi selv kan opspare som vi ønsker - evt. sætte i aktier eller andet. På den måde har vi netop ikke milimeterdemokrati, hvilket jeg også ville hade.

Ps - ja, jeg synes, det er fedt at rejse alene

Anmeld Citér

14. februar 2024

Anonym trådstarter

Tak for svar allesammen.

Vi betaler begge ind til en fælleskonto og betaler procentvis ca det samme. Men han har stadigvæk meget mere end mig udbetalt og dermed til opsparing. Jeg vil gerne dele ud af arven så den går til noget fælles, men synes omvendt også det er en unik chance for at kunne spare op.

Anmeld Citér

14. februar 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Tak for svar allesammen.

Vi betaler begge ind til en fælleskonto og betaler procentvis ca det samme. Men han har stadigvæk meget mere end mig udbetalt og dermed til opsparing. Jeg vil gerne dele ud af arven så den går til noget fælles, men synes omvendt også det er en unik chance for at kunne spare op.

Men har I ikke fælles opsparing?

Tænker hvis man er gift (og har børn) så er alt vel fælles ? Altså man sparer vel op til det samme fx ferier, hus mv.

Anmeld Citér

14. februar 2024

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Men har I ikke fælles opsparing?

Tænker hvis man er gift (og har børn) så er alt vel fælles ? Altså man sparer vel op til det samme fx ferier, hus mv.

Jo det har vi ig betaler igen procentvis lige meget. Men når der er betalt til fællesudgifter, fællesopsparing og madkonto er mit rådighedsbeløb meget lavt.

Anmeld Citér

15. februar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Jo det har vi ig betaler igen procentvis lige meget. Men når der er betalt til fællesudgifter, fællesopsparing og madkonto er mit rådighedsbeløb meget lavt.

Når I ikke har fællesøkonomi som sådan, og han har mulighed for at lægge mere til sin opsparing, hvorfor vil du så dele ud af arven? Han deler jo ikke sin opsparing med dig, og i tilfælde af I går fra hinanden, er du en del dårligere stillet. Samtidig synes jeg arven som udgangspunkt er noget personligt, det er jo ikke ham der er arvingen. Jeg ville roligt sætte det på min opsparingskonto.

Anmeld Citér

15. februar 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Behold dine penge! Det giver både logisk mening i forhold til den ordning I har, og så er det tilsyneladende også din eneste chance for økonomisk frihed/sikkerhed. Ikke at jeg tror at I har et dårligt forhold, men det er ikke rart i nogen situationer, hvis den økonomiske afhængighed er helt skæv, og HVIS du nogensinde skulle stå i en situation, hvor du har brug for at pakke dine ting, så har du en lille buffer.

Anmeld Citér

15. februar 2024

Tullebadulle

Men det er da ikke fair at begge betaler det samme til børnenes tøj eller huslejen .. hvis man tjente det dobbelte. Du kan med rette beholde din arv! Men kun fordi han stiller dig meget ringe. 
Vil det sige, at når I tager på ferie, ser du det som en meget større udgift/ byrde end ham. Det må jo være konsekvensen. Det er også dyrere for dig at gå til fest - I deler gaven og du betaler selv tøjet fra et dårligere budget. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.