Teenage attitude

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.771 visninger
9 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. februar 2024

Anonym trådstarter

Hej! Jeg har en dreng i 7 klasse. Her hjemme er han sød til at hjælpe, gør hvad han bliver bedt om osv. nogen dage skal ALT diskuteres og han ruller øjne osv men ikke mere end andre teenagere og når der bliver sagt stop stopper han. 
men i skolen har han fået en ven i klassen (ny skole sidste år), som er lidt smart i en fart. De gearer hinanden op i undervisningen, sidder og fjoller, vil ikke deltage aktivt, modtage besked og prøver om de kan diskutere de regler der bliver sat. 
læreren har kontaktet os forældre og sagt de ser det som dårlig adfærd (og ud over normalen for teenagere). Vi har snakket i hjemmet om det og gjort meget klart det ikke er okay og han SKAL respektere sine lærere og deltage aktivt i undervisningen. Men jeg kan jo ikke tjekke op på hvordan det står til, og får først besked når den er gal - jeg spurgte læreren om det var noget der lige var opstået og hun forklarede det har været sådan et halvt års tid; hvortil jeg også spurgte hvorfor i alverden hun så ikke har taget kontakt noget før? Når jeg intet hører overhovedet må jeg jo antage alt går fint. 
så ja, er også kommet lidt bag på mig da jeg jo har haft en fornemmelse af det går godt, de lektier han har med hjem laver han og jeg hører det går godt i skolen fra ham og han er glad, så var da lidt en kold klud i ansigtet at få afvide det slet ikke har været sådan i et halvt års tid.. 

Jeg bliver dybt frustreret for jeg ved jo han er en god dreng, og jeg taler og taler med ham, men ville ønske jeg kunne gøre mere? Ved ikke hvad det skulle være men bare noget.. føler mig utrolig magtesløs hvilket jeg jo også er, da jeg kan tale med ham alt hvad jeg vil men så snart han er i skolen kan jeg jo ikke have øjne på ham og må forvente han så opfører sig pænt.. 

Hvad har i gjort med jeres lidt “smart i en fart/seje” teenagere med lidt for meget attitude? Hvordan har i grebet det an..? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2024

SANIE89

Profilbillede for SANIE89

Du må jo fjerne nogle privilegier for ham hvis han ikke kan snakke ordentligt. 

Anmeld Citér

10. februar 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Du må jo fjerne nogle privilegier for ham hvis han ikke kan snakke ordentligt. 

Er man ikke 13, når man går i 7. klasse? Og hvorfor er distinktionen i øvrigt så vigtig for dig? (Edit: nu nåede du at rette dit indlæg på bagkant).

Trådstarter: jeg ville lave en aftale med læreren om, at hun kontakter dig på dagen, hvis der har været ballade, så du kan følge op med din søn på noget konkret.

Du kan også tage kontakt til den anden drengs forældre og høre, hvad deres tanker er, og om I kan lave en fælles handleplan.

Og så er jeg i øvrigt enig i, at konsekvenser for dårlig opførsel kan være en mulighed.

Anmeld Citér

10. februar 2024

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Hej! Jeg har en dreng i 7 klasse. Her hjemme er han sød til at hjælpe, gør hvad han bliver bedt om osv. nogen dage skal ALT diskuteres og han ruller øjne osv men ikke mere end andre teenagere og når der bliver sagt stop stopper han. 
men i skolen har han fået en ven i klassen (ny skole sidste år), som er lidt smart i en fart. De gearer hinanden op i undervisningen, sidder og fjoller, vil ikke deltage aktivt, modtage besked og prøver om de kan diskutere de regler der bliver sat. 
læreren har kontaktet os forældre og sagt de ser det som dårlig adfærd (og ud over normalen for teenagere). Vi har snakket i hjemmet om det og gjort meget klart det ikke er okay og han SKAL respektere sine lærere og deltage aktivt i undervisningen. Men jeg kan jo ikke tjekke op på hvordan det står til, og får først besked når den er gal - jeg spurgte læreren om det var noget der lige var opstået og hun forklarede det har været sådan et halvt års tid; hvortil jeg også spurgte hvorfor i alverden hun så ikke har taget kontakt noget før? Når jeg intet hører overhovedet må jeg jo antage alt går fint. 
så ja, er også kommet lidt bag på mig da jeg jo har haft en fornemmelse af det går godt, de lektier han har med hjem laver han og jeg hører det går godt i skolen fra ham og han er glad, så var da lidt en kold klud i ansigtet at få afvide det slet ikke har været sådan i et halvt års tid.. 

Jeg bliver dybt frustreret for jeg ved jo han er en god dreng, og jeg taler og taler med ham, men ville ønske jeg kunne gøre mere? Ved ikke hvad det skulle være men bare noget.. føler mig utrolig magtesløs hvilket jeg jo også er, da jeg kan tale med ham alt hvad jeg vil men så snart han er i skolen kan jeg jo ikke have øjne på ham og må forvente han så opfører sig pænt.. 

Hvad har i gjort med jeres lidt “smart i en fart/seje” teenagere med lidt for meget attitude? Hvordan har i grebet det an..? 

Du kan vist ikke gøre ret meget mere end du gør - snak med ham og hold kontakt til skolen. Hør om der sker en fremgang, og ros ham hvis der gør, snak med ham igen, hvis det ikke gør. Spørg også gerne skolen, hvad de foreslår, du gør. De er jo nok frustrerede, siden de henvender sig - men du kan jo samtidig ikke fjernstyre ham.

Lav evt nogle klare aftaler og mål sammen med din søn og læreren om, hvad der skal ændres. Det kan være ukonkret at få at vide, at man ‘skal opføre sig ordentligt’ - hvilke 2 konkrete mål kan vi opstille for hans opførsel? Så er det det, man har at tale ud fra, når de kører, kan man opstille nye mål.

Selvom lærerne siger, det er ud over normalen og selvom det er megafrustrerende, er det jo også et sundhedstegn med lidt oprør og kritisk sans. Som lærer kan 6. og 7.klasse være et par hårde år, fordi 80% af eleverne skal igennem en ‘smart i en fart’-fase, hvor alt skal diskuteres, og alt er mere vigtigt end det, de voksne disker op med. Jeg plejer at tage det med lidt humor og ikke blive alt for frustreret. Jeg minder mig selv om, at det er en naturlig udvikling, og så prøver jeg på at få eleverne til at se sig selv lidt udefra - man kan godt få de fleste til at grine lidt af deres egen attitude, hvis de inderst inde godt ved, at det er til den gode side. Det lyder måske til, at din dreng godt kunne være den type. De fleste kommer over det.

Anmeld Citér

10. februar 2024

Cerenia

Boys will be boys  

tænker det er en naturlig del af hans udvikling. Du har intet gjort galt og du kan formentlig ikke gøre så meget. Jeg er godt nok kvinde men som 13 årig var jeg selv fuldstændig umulig og uanset hvad de voksne sagde eller gjorde så gjorde jeg det modsatte. Det stammede egentlig fordi jeg havde det svært indeni og så op til ‘de seje’ fordi jeg havde så lavt selvværd. Heldigvis voksede jeg fra det efter et par år og siden da er jeg mønster borger haha! 

det jeg prøver at sige er at jeg ikke ville være så bekymret, ville tage en snak og høre hvordan han egentlig har det indeni men også acceptere at det bare tit er faser de skal gå igennem for at komme til den næste ☺️

Anmeld Citér

10. februar 2024

Anonym

Kære TS

Har du prøvet at snakke med din søn om hans ven? Hvad er han for en, hvorfor er han sjov, hvad er det de har sammen - sjov og spas, eller kan ikke sige fra over for ham osv. Men spørg interesseret uden og være sur/vred. Når du er blevet klogere på det kan i jo snakke om hvad hans/deres opførsel betyder, ikke bare for dem selv, men at de faktisk ødelægger det for resten af klassen.

Måske i skulle invitere hans ven hjem, lære ham og kende og måske i kan se hvad det er som sker når de er sammen, om din søn ændre sig? Hvis de ikke kan opføre sig pænt har du jo lov til at sige fra. Dit hus - dine regler!

Håber du bliver klogere på din søn og hans ven :-)

Anmeld Citér

10. februar 2024

HilliHallo

Jeg tænker ikke du kan gøre mere. Han lyder som en fornuftig ung dreng og de gode værdier skal nok vinde på længere sigt. Det er super træls med den dårlige opførsel, men altså helt normalt for størstedelen af de unge i 7. klasse. Faktisk så burde specielt 7. klasse sløjfes fra skoleskemaet, for deres hjerner er under massiv ombygning. 

Som en anden skriver; så inviter vennen med hjem og lær ham at kende. Inviter hans forældre på en kop kaffe. 

Smil lidt af det - og vær stolt over at han faktisk er en skide god knægt

Anmeld Citér

10. februar 2024

Anonym trådstarter

Tak for noget rigtig god respons! 
vi har faktisk lige haft hans ven på besøg til aften - foreslog de kunne stå for maden sammen så vi har spist nogen meget tvivlsomme nachos… hvordan man laver dem så mærkeligt kan jeg ikke svare på men de har hygget sig gevaldigt! 

jeg fik desværre ikke det bedste indtryk for ved aftensmaden kom en bemærkning fra vennen omkring at “så kunne man lige stjæle….. fra en butik”. Min søn grinte dog og sagde han var idiot at høre på og om han gerne ville i fængsel? Men blev noget målløs og har så talt med hans mor omkring det også! 
hans ven har bestemt attitude selv over for mig, og den smitter af - har aldrig hørt min søn tale i den tone til mig som han har gjort i dag da de stod og fjollede, det var så jeg lige måtte hæve stemmen og sige nu var det godt. 

men vi har tilgengæld på trods af det, fået en rigtig god snak og har faktisk siddet i 2 timer og snakket til aften da hans ven var gået, omkring attitude, kropssprog, toneleje og at sige til/fra også over for ens venner. Han fortalte også han ikke selv bemærkede sin attitude over for mig og faktisk ikke vidste hvorfor jeg havde hævet stemmen før jeg forklarede det da vi snakkede, og det var han ked af - han havde ikke bemærket det overhovedet. Så vi talte også om det med at ligge mærke til hvordan andre omkring en reagerer på en og huske at mærke efter hvordan man agerer og om det kommer negativt ud. Så på trods af alt - en rigtig god snak med min søn, en god snak med min søns vens mor (som vil tale med sin søn), og vi forsætter nogen gode snakke løbende efter skole så vi får en reflektion process igang, og han med tiden bliver opmærksom på sin egen udstråling og at man kan diskutere men på en god måde og uden at være smart. 

mht tyveri er jeg ikke bekymret ifht min søn for han er meget “retfærdig”. Der er nogen ting man bare IKKE gør og stjæle er en af dem. Sidst en af hans venner stjal (de er ikke venner mere) gik han direkte til ekspedienten og fortalte det.. men er selvfølgelig bekymret på hans vens vegne hvis det er en tanke man mener er ok.

åh de teenagere.. 

Anmeld Citér

11. februar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Tak for noget rigtig god respons! 
vi har faktisk lige haft hans ven på besøg til aften - foreslog de kunne stå for maden sammen så vi har spist nogen meget tvivlsomme nachos… hvordan man laver dem så mærkeligt kan jeg ikke svare på men de har hygget sig gevaldigt! 

jeg fik desværre ikke det bedste indtryk for ved aftensmaden kom en bemærkning fra vennen omkring at “så kunne man lige stjæle….. fra en butik”. Min søn grinte dog og sagde han var idiot at høre på og om han gerne ville i fængsel? Men blev noget målløs og har så talt med hans mor omkring det også! 
hans ven har bestemt attitude selv over for mig, og den smitter af - har aldrig hørt min søn tale i den tone til mig som han har gjort i dag da de stod og fjollede, det var så jeg lige måtte hæve stemmen og sige nu var det godt. 

men vi har tilgengæld på trods af det, fået en rigtig god snak og har faktisk siddet i 2 timer og snakket til aften da hans ven var gået, omkring attitude, kropssprog, toneleje og at sige til/fra også over for ens venner. Han fortalte også han ikke selv bemærkede sin attitude over for mig og faktisk ikke vidste hvorfor jeg havde hævet stemmen før jeg forklarede det da vi snakkede, og det var han ked af - han havde ikke bemærket det overhovedet. Så vi talte også om det med at ligge mærke til hvordan andre omkring en reagerer på en og huske at mærke efter hvordan man agerer og om det kommer negativt ud. Så på trods af alt - en rigtig god snak med min søn, en god snak med min søns vens mor (som vil tale med sin søn), og vi forsætter nogen gode snakke løbende efter skole så vi får en reflektion process igang, og han med tiden bliver opmærksom på sin egen udstråling og at man kan diskutere men på en god måde og uden at være smart. 

mht tyveri er jeg ikke bekymret ifht min søn for han er meget “retfærdig”. Der er nogen ting man bare IKKE gør og stjæle er en af dem. Sidst en af hans venner stjal (de er ikke venner mere) gik han direkte til ekspedienten og fortalte det.. men er selvfølgelig bekymret på hans vens vegne hvis det er en tanke man mener er ok.

åh de teenagere.. 

Nu forsøger jeg ikke at retfærdiggøre det at stjæle, MEN kan da nævne at jeg selv stjal massivt i et års tid lige præcis omkring 13-14 år. Jeg ved ikke præcis hvorfor, men det var da nok noget med rod i hovedet, jeg blev drillet i skolen og følte ikke mine forældre bakkede mig op.

I dag er jeg dyden selv, så det at stjæle behøver ikke munde ud i et langt liv med kriminalitet

Anmeld Citér

11. februar 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Nu forsøger jeg ikke at retfærdiggøre det at stjæle, MEN kan da nævne at jeg selv stjal massivt i et års tid lige præcis omkring 13-14 år. Jeg ved ikke præcis hvorfor, men det var da nok noget med rod i hovedet, jeg blev drillet i skolen og følte ikke mine forældre bakkede mig op.

I dag er jeg dyden selv, så det at stjæle behøver ikke munde ud i et langt liv med kriminalitet

Selvfølgelig har nogen prøvet det som unge og det var det, men synes bestemt det er noget man skal være opmærksom på som forælder. Ville blive rasende hvis jeg opdagede min søn stjal! Nu er jeg ret large som forælder men der er nogen ting man bare ikke gør og stjæle eller generelt bryde loven er en af dem. Om det er tyveri, hærværk eller hvad det er - det vil jeg simpelthen ikke tolerere. Og ville forvente hvis en forælder hørte min søn sige sådan noget at de nævnte det for mig så jeg kunne tale med ham

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.