Lidt nysgerrig på jer der siger I bare giver ting videre.. at det ikke er noget man taler med barnet om. Hvordan lærer barnet så om ejendomsret.
Jeg mener det faktisk helt seriøst
- hvorfor er det i orden for forældre at smide børnenes ejendom væk. De ejer det / har fået det i gave. Jeg ville da blive tosset hvis min man i smug smed mine ting ud. Hvis min søn har fået en cykel fra bedstemor er det ikke min…
og det her med at hvis det ikke bruges i 4 mnd ryger det ud
. mine børn har da genfundet legetøj og hygget sig med det på forskellige måder i forskellige aldre. Fx Lego.
Hvis mine unger har ting de er glade for og anvender regelmæssigt, så falder det ikke naturligt at smide det ud. Men er det noget bras de alligevel ikke gider, så bestemmer jeg det grundlæggende - nogle gange snakker vi om det og jeg fortæller hvorfor, andre gange ryger det i en hovedrengøring.
Forskellen på min partner og mine børn er grundlæggende set, at han kan tænke langsigtet og er bedre til at konsekvensberegne. Derfor er der herhjemme forskel på, hvad børn og voksne har af “ejendomsret” … eller generel selvbestemmelse.
Vi har egentlig ikke problemer med at de forstår det (du bruger det ikke, andre kan få glæde af det, lad os hellere skabe plads til andre ting, den er blevet for lille, den er i stykker og kan ikke lige laves, osv). Er der tale om noget lækkert og brugbart, så kan nogle måneder “på pause” i kælderen lige præcis gøre at de genfinder glæden ved det - og gør de ikke, jamen så var det jo netop fint at få det ud.
Det er ikke rigtig et issue herhjemme. Ingen af os er ret knyttet til ting, hvilket jeg sætter stor pris på.
Anmeld
Citér