Nyt job og graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.961 visninger
11 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. januar 2024

Anonym trådstarter

Er der nogen som har erfaringer med hvordan det er med nyt job og graviditet? Hit me med alt i har af erfaringer på det her område alt indenfor at søge jobs, være i jobs, lige startet i job og gravid, fra studerende til fast job og blive gravid… søger lidt diverse historier fra den virkelige verden

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. januar 2024

HilliHallo

Kvinder bliver gravide hele tiden, så det fungerer umiddelbart meget godt ude i samfundet �� 

Når man ansætte en yngre kvinde, ved arbejdsgiver godt, at der er en potentiel sandsynlighed for at der kommer en graviditet. 

Jeg har været gravid under studie. Det gik fint uden problemer. 

Jeg har været gravid som nyuddannet og nyansat. Tror jeg havde været der i 3 måneder. Ingen sure miner, kun glæde på mine vegne. 

Sidste graviditet havde jeg været ansat i 2år i stillingen. Igen  ingen sure miner. 

Anmeld Citér

28. januar 2024

__anonym

Profilbillede for __anonym
Anonym skriver:

Er der nogen som har erfaringer med hvordan det er med nyt job og graviditet? Hit me med alt i har af erfaringer på det her område alt indenfor at søge jobs, være i jobs, lige startet i job og gravid, fra studerende til fast job og blive gravid… søger lidt diverse historier fra den virkelige verden

Jeg blev gravid 1 måned efter jeg fik nyt job. 
Efter at have prøvet i 2 år og mistet 3 gange undervejs, stoppede jeg med at tænke “hvad nu hvis” hele tiden, og gjorde netop det jeg havde lyst til, og som gjorde mig glad

Anmeld Citér

28. januar 2024

Anonym trådstarter

HilliHallo skriver:

Kvinder bliver gravide hele tiden, så det fungerer umiddelbart meget godt ude i samfundet �� 

Når man ansætte en yngre kvinde, ved arbejdsgiver godt, at der er en potentiel sandsynlighed for at der kommer en graviditet. 

Jeg har været gravid under studie. Det gik fint uden problemer. 

Jeg har været gravid som nyuddannet og nyansat. Tror jeg havde været der i 3 måneder. Ingen sure miner, kun glæde på mine vegne. 

Sidste graviditet havde jeg været ansat i 2år i stillingen. Igen  ingen sure miner. 

Tak for dit input! rart at hører det ikke er helt umuligt! For sådan føles det jo! - var du gravid imens nyuddannet og fik job som gravid?��

Anmeld Citér

28. januar 2024

Anonym trådstarter

__anonym skriver:

Jeg blev gravid 1 måned efter jeg fik nyt job. 
Efter at have prøvet i 2 år og mistet 3 gange undervejs, stoppede jeg med at tænke “hvad nu hvis” hele tiden, og gjorde netop det jeg havde lyst til, og som gjorde mig glad

Hvordan tog dit arbejde det? Fordi man føler jo nærmest at de vil syntes det er verdens undergang og at man ingen arbejdsfremtid har, hvis man blev gravid som nyansat eller at de ikke vil fastansætte en efterfølgende

Anmeld Citér

28. januar 2024

Anonym

Jeg har 2 gange prøvet at være blevet gravid inden for den første måned i nyt arbejde

Det er ikke sjovt og jeg har haft en kæmpe stor knude i maven med dårlig samvittighed. Især fordi det i mit nye arbejde anden gang ikke er muligt at finde en midlertidig vikar.

Men når det så er sagt, er det helt naturligt og det ved cheferne godt, når de ansætter kvinder i den fødedygtige alder

Anmeld Citér

28. januar 2024

__anonym

Profilbillede for __anonym
Anonym skriver:

Hvordan tog dit arbejde det? Fordi man føler jo nærmest at de vil syntes det er verdens undergang og at man ingen arbejdsfremtid har, hvis man blev gravid som nyansat eller at de ikke vil fastansætte en efterfølgende

Både kollegaer og ledere blev glade

Og som en anden nævner, så ved arbejdsgiver, at der kan være chance/risiko (alt efter hvad man synes) for at en kvindelig medarbejder ønsker barn/børn. 

Og de kan ikke bare “trække i land” uden god grund når man er blevet ansat. Så skal de i hvert fald kunne bevise, at det ikke har noget med graviditeten at gøre, og det er vidst meget svært!

Og så er jeg også af den mening, at hvis de alligevel kunne gøre det, ja så var det jo heller ikke det rigtige match

Anmeld Citér

28. januar 2024

Anonym

Blev gravid 3 måneder inde i nyt job. Tror ikke min leder synes det var det fedeste og det var heller ikke fedt for mig da jeg blev sygemeldt. Men jeg ville gøre det igen uden at blinke. Graviditet og og fertilitet kan ikke planlægges og det er trods alt vigtigere for mig at skabe min familie end et arbejde. Jeg er faktisk bare taknemmelig for at det lykkes så hurtigt. Det er så mange der kæmper

Anmeld Citér

28. januar 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Som en anden skriver, så kan man ikke nødvendigvis planlægge graviditet så det passer ind når man gerne vil. 

Om du skal holde barsel et år eller tre år inde i din ansættelse kan jo komme ud på ét for arbejdsgiver. 

Da jeg første gang skulle fortælle om graviditet var jeg også nervøs. Jeg havde godt nok været ansat i 1½ år. Men min chef blev meget glad på mine vegne og sagde, som jeg altid har og vil huske i fremtiden: Man kan kun få børn i en kort tid af éns liv, men man kan arbejde til man bliver 75 (forhåbentligt!) 

Anmeld Citér

29. januar 2024

Anonym

Jeg blev gravid mellem jeg sendte ansøgningen og var til samtale, pp det tidspunkt studerede jeg stadig. Jeg havde søgt et vikariat på 7 mdr men endte så med at få på barsel efter 5. 

Jeg var møg nervøs, men omvendt havde jeg ikke lyst til at fortælle det til samtalen og potentielt blive valgt fra på den baggrund. Særlig fordi jeg ikke var mere end 5 uger henne da jeg var til samtale. 

Jeg ventede med at sige det til jeg var forbi 1. Scanning og til min overraskelse var der ingen sure miner. Det viste sig så også at der var 2 andre vikarer i samme situation 

Nu var det så også sådan i min branche dengang blev vikariater misbrugt groft af arbejdsgiveren. Det var alment kendt at man skulle arbejde i vikarater i forlængelse af hinanden i 2-5 år før man kom i betragtning til en fast stilling. Og jeg blev da heller ikke ansat i et nyt vikariat da jeg havde sagt jeg var gravid.. til gengæld blev jeg ringet op 9 mdr inde i min barsel og spurgt om jeg var interesseret i et vikariat med start 3 mdr senere.. der sagde jeg så pænt nej

Det gik nogle år og et barn mere og jeg søgte job igen og denne gang fik jeg en fast stilling efter 4 mdr (var ansat på vikariat da de samtidig begyndte at fastansætte nyuddannede. Så bankede jeg pænt på hos chefen og spurgte om ikke det var relevat at fastansætte de vikarer de var så glade for først, og så blev min kontrakt ændret) der blev jeg så gravid 6 mdr senere. Igen, ingen sure miner men denne gang sikkerhed for løn under barsel

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.