Jeg blev gravid mellem jeg sendte ansøgningen og var til samtale, pp det tidspunkt studerede jeg stadig. Jeg havde søgt et vikariat på 7 mdr men endte så med at få på barsel efter 5.
Jeg var møg nervøs, men omvendt havde jeg ikke lyst til at fortælle det til samtalen og potentielt blive valgt fra på den baggrund. Særlig fordi jeg ikke var mere end 5 uger henne da jeg var til samtale.
Jeg ventede med at sige det til jeg var forbi 1. Scanning og til min overraskelse var der ingen sure miner. Det viste sig så også at der var 2 andre vikarer i samme situation
Nu var det så også sådan i min branche dengang blev vikariater misbrugt groft af arbejdsgiveren. Det var alment kendt at man skulle arbejde i vikarater i forlængelse af hinanden i 2-5 år før man kom i betragtning til en fast stilling. Og jeg blev da heller ikke ansat i et nyt vikariat da jeg havde sagt jeg var gravid.. til gengæld blev jeg ringet op 9 mdr inde i min barsel og spurgt om jeg var interesseret i et vikariat med start 3 mdr senere.. der sagde jeg så pænt nej
Det gik nogle år og et barn mere og jeg søgte job igen og denne gang fik jeg en fast stilling efter 4 mdr (var ansat på vikariat da de samtidig begyndte at fastansætte nyuddannede. Så bankede jeg pænt på hos chefen og spurgte om ikke det var relevat at fastansætte de vikarer de var så glade for først, og så blev min kontrakt ændret) der blev jeg så gravid 6 mdr senere. Igen, ingen sure miner men denne gang sikkerhed for løn under barsel 
Anmeld
Citér