Skærmtid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2024

anna111

Profilbillede for anna111

Her må de 8 og 9 år have skærm enlig alt efter hvad jeg lige syntes jeg vil gerne have de lavet deres lektier først har de venner med hjemme skal de ikke side konstant med en skærm og så må de ikke have mobilen når vi først har spist aftensmad. Og de må ikke have den om morgnen når de skal i skole dog må de i weekenderne

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2024

MillyMy

Profilbillede for MillyMy

Hos os har vores snart 7 årige pige en times selvbestemmelse når vi kommer hjem i hverdagen, som regl omkring kl. 16

Det bliver oftest til fjernsyn, når den time er gået passer det som regl med at der skal dækkes bord og rettes an til aftensmad. Vi har erfaret at hvis vi pauser tvet, ryger der ikke så meget mad indebords, da ungerne hellere vil tilbage og se fjernsyn.

Den eneste undtagelse er fredag, hvor der er fredags tamtam efter aftensmaden

Lillebror på næsten 2 får også lov til at se lidt når vi kommer hjem, vi er alle trætte efter en lang dag, så det er vores allesammens break.

I weekenden er det lidt mere loose, men det bliver ikke skærm en hel dag! Så bliver alle helt for kuldret

Anmeld Citér

26. januar 2024

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Jeg har brug for nogle ideer til skærmregler. Her tænker jeg på, hvad, hvornår og hvor længe. 

Hvad bruger jeres børn af spil, apps osv.?

Hvornår og Hvor længe må de være på skærmen i hhv hverdag og weekend? 

gerne jer med børn på 8-10 år

Ingen skærm til hverdag

skærm ca. en time fredag, lørdag og søndag

Anmeld Citér

26. januar 2024

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg er ret large med det, men jeg har heller ikke børn der sidder med tunnelsyn eller bliver sure når jeg beder dem slukke. Så ville det nok se anderledes ud. 

Den store på 12 bruger sin telefon en del til skriverier med vennerne og så er han begyndt at spille PS med vennerne over nettet. Det synes jeg er helt fint, da han i hverdage kan have  flere timer alene hjemme om eftermiddagen, hvis de ikke tager i klub sammen. Så længe det er en balance og han ikke tager hjem for at spille hver dag, er det ok med mig. Om aftnen hvor han er længere oppe end søster, ser vi ofte noget sammen. Fx løvens hule, korpset eller lign programmer.

den lille på 9 er svært glad for tv. Det kører ofte som baggrundsstøj på en eller anden tøseserie på Netflix. Og så laver hun tegninger, perler, lektier, smykker osv mens det kører. 

Anmeld Citér

26. januar 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Vi har ingen skærm tændt her hjemme før efter kl 19 det gælder alle dage, inklusiv mobil. 
der ligger jeg de små og så skal den store lige i bad osv, så han sætter sig og spiller pc eller Xbox omkring kl 20 og så skal han i seng 21 i hverdagene så der bliver det til en time. Natten til lørdag har han “selvbestemmer” og sidder oppe til sent og spiller med sine venner og natten til søndag slukkes der kl 22 og så 21 natten til mandag. 

vi ser sjældent tv, men den mellemste får lov at se et afsnit pippi, bamse og kylling, Kaj og Andrea eller Anna og Lotte mens jeg laver aftensmad, og så ser jeg nyhederne når de små er lagt. 

Anmeld Citér

27. januar 2024

Lomm

Profilbillede for Lomm

Mine på 9 & 12 må 1 times spil på telefon, iPad eller pc dagligt, i ugens løb er det når de kommer hjem fra skole, i weekenden tager de den ofte fra morgenstunden.

Spil på Wii tæller ikke med, og ved legeaftaler må vores søn også spille Playstation - jeg opfatter det som en aktivitet på linie med leg.

Fjernsyn har vi ikke tidsbegrænsning på - men der tændes ikke efter aftensmaden søndag-torsdag. Fredag og lørdag aften ser vi altid en film sammen.

Telefon er vores datter på 12 begyndt at tage med på værelset fordi hun skriver med veninderne, der tror jeg også hun ser youtube - selvom det egentlig ifølge vores regler tæller som skærmtid. Men vi forsøger at tale med hende om det frem for bare forbud - hun er så stor nu at hun er nødt til at lære at regulere det selv.

I ferierne slapper vi mere af, og det går derfor nogen gange lidt galt. I august valgte vi derfor at lave et skema og sætte op på køleskabet - det var som om det hjalp på velviljen, og de accepterede uden brok de nye regler. Så det vil jeg anbefale - så er det nok nærmest ligegyldigt hvad reglerne er - den visuelle del kan de forholde sig til.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.