Skærmtid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.363 visninger
15 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. januar 2024

Anonym trådstarter

Jeg har brug for nogle ideer til skærmregler. Her tænker jeg på, hvad, hvornår og hvor længe. 

Hvad bruger jeres børn af spil, apps osv.?

Hvornår og Hvor længe må de være på skærmen i hhv hverdag og weekend? 

gerne jer med børn på 8-10 år

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2024

Timf

Profilbillede for Timf

For at spare på skærm tid og strøm har vi en hovedregel der hedder spilledag onsdag i en time søndag to timer (så kan mor her gør rent imens) det er enten på telefon, computer eller PlayStation.

I hverdagen er der højst en times tv, og jeg ser så heller ikke tv når børnene er gået i seng �� så det syntes de er meget normalt. I weekenden ser vi hvad der passer os om aften og lørdag morgen det som regel højst to timer 

Anmeld Citér

25. januar 2024

Anonym trådstarter

Tak for dit svar. Det lyder til, at I har fundet en god balance. 
Nu har jeg et dreng, der synes, at livet udenfor skærmen er stærkt overvurderet - desværre. 
Så hvad laver dit barn, når det ikke spiller eller ser skærm?

Anmeld Citér

25. januar 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Min på 8 har ikke selv adgang til skærm og har ikke decideret skærmtid eller regler, men hun kan godt få lov at se en tegnefilm i fjernsynet (Ramasjang eller Disney) eller spille puslespil, læsespil eller malespil på de voksnes gamle Ipad. Ikke rigtig til hverdag, men måske en time eller tre fordelt over weekenden hvis vi fx ser en hel film sammen en aften. Så lidt som muligt, det er egentlig min eneste politik herhjemme Derfor er der heller ikke ret mange “tilbud” - forsøger at gøre skærmen så uinteressant som muligt ved at der ikke rigtig er ret mange apps og tjenester på den …. og de voksne bruger det heller ikke rigtig, så meget giver sig selv…  

Anmeld Citér

25. januar 2024

Måskemor

Skærm i hverdagene fra kl. 17 og til spisetider.
I weekenden er det noget mere loose. Der må de se TV om morgenen og kl. 17, og nogle gange midt på dagen. Det vigtige er at de også laver andet, er udenfor osv.

Anmeld Citér

25. januar 2024

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har brug for nogle ideer til skærmregler. Her tænker jeg på, hvad, hvornår og hvor længe. 

Hvad bruger jeres børn af spil, apps osv.?

Hvornår og Hvor længe må de være på skærmen i hhv hverdag og weekend? 

gerne jer med børn på 8-10 år

Min søn er 9 år. Når han er hos far har han meget begrænset skærmtid. Det er kun mens far lavet mad. 
hos mig har han ubegrænset skærm tid. Han ser youtube og spiller roblox primært.

han slukker hvis man beder ham om det og siger at nu det pause tid f.eks. 

Anmeld Citér

25. januar 2024

Timf

Profilbillede for Timf

Tak for dit svar. Det lyder til, at I har fundet en god balance. 
Nu har jeg et dreng, der synes, at livet udenfor skærmen er stærkt overvurderet - desværre. 
Så hvad laver dit barn, når det ikke spiller eller ser skærm?

Min den store søn har adhd så han har det på præcis samme måde �� i starten kunne han godt blive meget arrig over han ikke måtte spille mere, men holdte bare ved og det har hjulpet noget, han kan godt blive lidt sur stadig men han kommer sig hurtigt over det igen.

Det første stykke tid havde jeg fundet på en masse vi kunne lave sammen for at gøre overgangen nemmere.

Er alene med tre børn så det var omkring bordet og tegne, male, spille brætspil, puzzle spil, slim, magisk sand. Og så gik de selv til og fra hvis de ville lege lidt, nu går de automatisk bare igang med andre ting �� 

Anmeld Citér

25. januar 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

For mig handler det også om at de laver noget andet. At de kommer ud og leger, legeaftaler, sport eller andet.

Men primært siger vi 1 times skærm om dagen og skærm er altså alle former for skærme

Anmeld Citér

26. januar 2024

Anonym

Vi har ikke faste tider - som regel bliver det nok en halv - en hel time om dagen, mens der laves mad. 

Hvis der fx er en legeaftale, og de gerne vil spille Playstation, kan det godt blive længere. Og nogle dage, hvis vi alle er trætte bliver det også længere. Andre dage, hvor vi laver andre ting sammen, har de slet ikke tid på skærm.

Min dreng på 8 år har for nylig fortalt mig, at det eneste, der er vigtigere end skærmtid er ferier. Så kender godt det med, at det er meget højt prioriteret. 

Anmeld Citér

26. januar 2024

HilliHallo

Overordnet krav hjemme hos os, er at de skal deltage i andre aktiviteter uden brok. Dvs. De skal passe deres træning, deres lektier, de skal med ud og handle ind, gå ture, lege osv. 

Det sidste halve år har vi nul skærm mandag til fredag. Heller ikke fjernsyn. Det har givet nogle virkelig skønne hverdage sammen. 

Lørdag og søndag må de tænde for skærme kl 08 og i teorien frem til aftensmad. Men de har træning, stævner, fødselsdage og skal i øvrigt holde flere pauser i løbet af dagen. 

Alle 7 dage er der aldrig skærm eller fjernsyn efter aftensmaden. Dvs fra kl 17 bliver der slukket. 

Vi har tre børn, det er egentligt kun den ældste på 10år som elsker at game. Så reglerne er sat pga. ham. 

Når han ikke gamer, tuller han bare rundt og kan være ret rastløs. Han har aldrig kunne lege selv. Så vi spiller en del Brætspil og læser bøger med ham. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.