Brug af sut

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.698 visninger
10 svar
15 synes godt om
23. januar 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Min store datter bruger ikke, og har aldrig brugt sut. Hun ville simpelthen ikke ha den, det gjorde bare alting værre.. 

min mindste datter er nu en lille måned gammel, og har et ekstremt stort suttebehov. Forsøgte med en sut fordi hun egentlig ikke vil ammes men bare vil ligge og hygge gnaske på mig, og hun tog den med det samme og faldt til ro med den. Hun må selvfølgelig gerne bruge sut (havde købt en just in case) men jeg har et men.. 

jeg vil helst ikke have hun får for vane at sove med sutten, simpelthen for at undgå hun taber den om natten og vågner op og er ked (når hun bliver ældre) er det muligt at lade barnet bruge sut og samtidig lave en rutine med at man ikke sover med sutten? Eller er det helt hul i hovedet? 

hvad er jeres erfaringer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2024

Anonymvic

Profilbillede for Anonymvic

Køb bibs night, så kan hun selv finde den

Anmeld Citér

24. januar 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna

I den alder er at sutte så grundlæggende et behov, ikke en vane, at jeg aldrig ville forsøge at regulere det eller fjerne muligheden, uanset om det er tryghed eller mad baby søger.

Anmeld Citér

24. januar 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Savanna skriver:

I den alder er at sutte så grundlæggende et behov, ikke en vane, at jeg aldrig ville forsøge at regulere det eller fjerne muligheden, uanset om det er tryghed eller mad baby søger.

Det var heller ikke for at regulere det eller fjerne det, ved ikke lige hvor du får den tolkning fra jeg spørger fordi jeg ikke ØNSKER at skabe en grim vane på sigt som det jo vil blive hvis hun begynder at få sutten regelmæssigt. Man hører jo ofte om børn der bruger sut bruger den om natten, nogen har meget svært ved at slippe den selv når de er 2-3 år. Derfor siger jeg jo også at hun må gerne bruge sut hvis behovet er der (og det er det for udover hyppige amninger ligger hun som nævnt også bare og lidt gnasker i mig hvor hun ikke er sulten) men jeg har et ønske om at gøre det sådan hvis det endelig skal være at hun ikke sover med sutten om natten.. hvis det kan lade sig gøre - og altså søger erfaringer med dette.

Anmeld Citér

24. januar 2024

HilliHallo

Har aldrig hørt om den løsning. Problemet med at give sut om natten har kun været nogle måneder. Kun indtil de selv finder dem i søvne. Ligger gerne 4-6 sutter I sengen og så finder de selv ud af det. - er min erfaring. 

Anmeld Citér

24. januar 2024

Tullebadulle

Fordel 5 sutter rundt i sengen… bum

barnet finder selv sutten.

Anmeld Citér

24. januar 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Det er en del af pakken, jeg synes ikke det giver nogen mening at bruge sut hvis han ikke bruge den til trøst og om natten, så kunne man lige så godt lade være, barnet lærer med tiden at finde den selv og det er nu altså nemmere at stå op og give sutten (10 sek) eller give den i søvne hvis barnet ligge ved siden af en. End at skulle stå op og vugge, give flaske eller andet

Anmeld Citér

24. januar 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Fortvivlet skriver:

Det er en del af pakken, jeg synes ikke det giver nogen mening at bruge sut hvis han ikke bruge den til trøst og om natten, så kunne man lige så godt lade være, barnet lærer med tiden at finde den selv og det er nu altså nemmere at stå op og give sutten (10 sek) eller give den i søvne hvis barnet ligge ved siden af en. End at skulle stå op og vugge, give flaske eller andet

Det har jeg bare aldrig oplevet med mine andre børn der ikke brugte sut. De har sovet godt og haft rolige nætter uden opvågninger udover til amning selvfølgelig (eller de har været syge fx og haft brug for trøst og nærhed) baserer udelukkende opvågninger med at skulle give sutten på hvad jeg har hørt fra andre med at skulle op 20 gange om natten for at give sutten de har tabt. Det er nok derfor jeg efter de “skræk historier” også har tænkt mit.. 

men er dejligt at høre fra andre at fx flere sutter i sengen kan være en løsning eller at det generelt bare ikke er et problem (som jeg jo har hørt ellers). For synes da bestemt også der er fordele ved en sut, blandt andet at jeg ikke skal gnaskes i stykker for bliver godt nok øm.. og er rart hun kan finde en tryghed i sutten også, og hvis hun er glad for den som hun virker til er det jo kun godt. Bare anderledes for mig når man ikke har haft sine erfaringer med det - og kun har hørt negativt.. 

Anmeld Citér

24. januar 2024

Mt_2020

Måske nogen har svært at slippe trygheden i sutten når de bliver størrer. Men det er langt fra alle børn som har det sådan. Hvorfor ikke bare give dit barn sut om natten hvis hun har brug for den tryghed og så lade være med at tage sorgerne på forskud. Du ved jo ikke om det bliver et problem eller ej .

Anmeld Citér

24. januar 2024

123321

Profilbillede for 123321

Har tre børn og mine to første har flittigt brugt sut, hvor den sidste ikke har taget sut. Han har klart været den værste ift. søvn. Han havde et kæmpe sutte behov, så det var lettere frusterende at han ikke tog sut. Vi har med vores to store, som gerne ville bruge sut, bare altid lagt en masse sutter ned i sengen - og i perioder med selvlysende sutter.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.