Jeg er angst for personalet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.645 visninger
7 svar
6 synes godt om
8. januar 2024

Anonym trådstarter

Hej alle, 

Jeg skriver fordi jeg håber, at nogen har et godt råd. 

Jeg har en generel frygt for sygehuse. Jeg havde en traumatisk oplevelse i 2018. Jeg fødte mit tredje barn, som var syg efter fødslen og indlagt i en uge. Vi var selvsagt også på sygehuset, og allerede dagen efter fødslen blev jeg også meget dårlig med feber, smerter og voldsomme kulderystelser. Personalet tog mig ikke alvorligt (dem oppe på den afdeling, jeg var tilknyttet som mor), blev ved med at vrisse af mig, feje mig af og sige, det nok bare var en virus, at der jo var folk, der havde det værre end mig osv.

Og jeg har vel at mærke altid været enormt forsigtig, venlig og ordentligt i mødet med mennesker, der arbejder med noget så vigtigt som på sygehuse, så det var ikke fordi jeg var ubehagelig eller noget.

Først tre dage efter fødslen, hvor jeg nærmest intet kunne, fik de taget blodprøver, og mit infektionstal var ekstremt højt. Jeg havde blodforgiftning/var i sepsis, og det hele gik meget stærkt med at få mig ba-bu indlagt og i gang med kraftig behandling. Jeg fik flere forskellig slags kraftig antibiotika, blev overvåget konstant, fik foretaget et hav af undersøgelser, blev stukket i flere gange dagligt.

Det var en meget voldsom oplevelse, men især at blive behandlet som en hypokonder, når jeg var SÅ syg PÅ et sygehus.

Så derfor er sygehuse forbundet med frygt for mig. Desværre har jeg sidenhen haft flere oplevelser med sundhedsfaglige, der har fejet mig af, hvor det senere viste sig, at der faktisk var noget. 

Senest var jeg ved egen læge med føleforstyrrelser i ansigtet. Hun sad decideret og vrængede ansigt og himlede med øjnene af mine beskrivelser og sukkede dybt og konstateret, at nu blev hun jo NØDT til at ringe til neurologisk. Hun havde den på medhør og fortalte med tydelig hån i stemmen, at det jo altså ikke var andre symptomer, og øjnene rullede nærmest om i nakken på hende, da hun forklarede den anden læge, at jeg også talte om en lidt "lodden" følelse i hovedet. Den anden læge spurgte om jeg var "Sådan en der tit render til læge", hvortil hun svarede, at "det kan sagtens være, det skal siges det er første gang jeg møder patienten".

Modvilligt fra begge parter blev de jo så NØDT til at tage mig ind til tjek obs blodprop i hjernen. 

Personalet på Stroke afsnittet var virkelig søde, og MR scanningen viste ingen blodprop, til gengæld var der flere fund der indikerer, at jeg har forhøjet tryk i kraniet. Blandt andet hævede synsnerver, rygmarvsvæske om synsnerverne, rygmarvsvæske udsevet til der hvor hypofysen er. Så igen et potentielt alvorligt og faktisk reelt fysiologisk problem. 

Jeg var lidt betrygget ved at personalet på Stroke var søde, men så skulle jeg have lavet en rygmarsprøve mellem jul og nytår. Og lægen var SÅ ubehagelig, hun forklarede intet, var vrissen, ingen smil, kort for hovedet. Jeg skulle krumme mig sammen på lejet, og det er desværre svært, fordi jeg har lidt ekstra sul, men jeg krummede mig så meget jeg kunne i liggende lege. Hun blev ved at skælde ud på mig. Om jeg virkelig gjorde mit bedste, om jeg virkelig ikke kunne krumme mig mere sammen. Jeg var i forvejen mega bange for undersøgelsen, og jeg anstrengte mig så meget for at krumme mig sammen, at jeg havde blodsprængninger i panden bagefter.

Desværre kunne hun ikke finde det rigtige sted, så det blev til tre smertefulde fejlstik. Det er selvfølgelig hvaf der kan ske, er ikke utilfreds med den del overhovedet. Men så konstaterede hun udskældende, at så måtte hun jo henvise mig til en anden afdeling der kunne scanne og finde det rette sted. 

Det er i morgen, og jeg er RÆDSELSSLAGEN. Dels pga erindringen om de tre smertefulde fejlstik, men jeg er faktisk mere bange for at blive skældt ud, at personalet er surt og ubehageligt end for selve undersøgelsen. Når man i forvejen er bange og utryg. Jeg forventer overhovedet ikke at blive vartet op eller sådan noget, det er bare en rolig og venlig tone og et lille smil, jeg har brug for, så jeg ikke er bange. 

Jeg har næsten lyst til at aflyse, fordi jeg er så bange. 

Jeg ved godt, personalet er pressede. Jeg arbejder selv i det offentlige med mental sundhed og arbejder under et kæmpe pres og taler dagligt med utilfredse mennesker, der skælder mig ud over fx ventetid, som ikke er min skyld, men uanset hvor meget jeg udskældes og tilsvines, så møder jeg altid den næste familie varmt og med omsorg, fordi de er en sårbar situation. 

Jeg er bare så ked af det. Jeg kunne sagtens have selvindsigt, hvis jeg fx var påtrængende eller bad om meget hjælp. Men jeg er nærmere for meget over i den anden grøft. Min mand blev ved med at bede mig hive i den røde snor, da jeg havde siddet til over midnat (8+ timer) og ventet på svar på MR scanning og ikke vidste om jeg skulle sove der, men det ville jeg ikke en gang gøre, fordi jeg ikke ville forstyrre unødigt.

Da jeg blev udskrevet fra Stroke sagde sygeplejersken, der havde været i aftenvagt begge aftener jeg var der, at hun synes jeg havde en virkelig dejlig og venlig personlighed (i øvrigt mega sødt sagt), så jeg mener bestemt ikke problemet skal findes i, at jeg gør nogen sure.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2024

Hannah15

Profilbillede for Hannah15

Jeg kan virkelig godt forstå, hvorfor det berører dig! Jeg har selv været udsat for ubehøvlet personale på sygehuse, men det er heldigvis sjældent! 

Som du selv nævner, så er de jo nok super pressede, men samtidig synes jeg ikke det er en undskyldning for at holde en pæn tone. 

Jeg ved ikke hvad man som sådan kan gøre, men jeg oplever desværre tit, at hvis jeg udviser for meget såbarhed, så bliver jeg ikke mødt med super meget empati, da de måske er vant til det?  

Jeg arbejder selv i hjemmeplejen, og omsorg er en kæmpe del af min hverdag, så jeg har meget svært ved at sætte mig ind i personale som er ubehøvlet på sygehuse/lægehus.

Anmeld Citér

8. januar 2024

Junia

Har oplevet det samme ubehagelige som dig (andre sygdomme selvsagt). At blive behandlet som hypokonder, fejet af, blive skældt ud og latterliggjort. Jeg var nok ærlig talt død havde jeg/partner ikke insisteret på jeg SKULLE undersøges (hjertefejl, kæmpeinfektion, halvsidig lammelse mv). Har samme angst for at blive mødt af endnu en ‘ond’.

Ved ikke om jeg har nogle gode råd, men kan prøve. Tip 1 er at tage nogle med hvis overhovedet muligt. Man må typisk godt have nogle med til en rygmarvsprøve (er min erfaring). Gerne en person der kan være din ‘advokat’.

Anden bi-note så kender jeg en anden person der også får taget den slags prøver der er overvægtig, altid fejlstik - men ved scanning/røntgen stikker de altid rigtigt. Det er jo kun en persons erfaring, men håber det kan dulme selve angst for stikket.

Tip 2 - italesæt du er nervøs, gerne uddyb. Tror en del af de lidt småstressede behandlere lige “vågner op” fra at se os som patienter i maskinen når man siger sådan. 

Tip 3 - Prøv at sige til dig selv en masse gange “selvom de er ubehagelige, så vælger jeg mig selv. Jeg er fortjener et godt helbred, god behandling og hvordan de opfører sig har intet med mig at gøre. Selvom de er ubehagelige, insisterer jeg på at vælge mig selv til, for det fortjener jeg”.

Sidste ting, så ville jeg kraftigt overveje (hvis jeg var dig) at indberette de sundhedspersonaler som virkelig er grælle. 

Held og Lykke herfra ��

Anmeld Citér

8. januar 2024

Agma

Profilbillede for Agma

Jeg tror du er lidt for god af dig. Der er i forvejen en skævvridning i relationen mellem behandler og patient og den præger selvfølgelig situationen. Du må gerne sige fra på en ordentlig måde. Folk plejer at blive noget flove hvis du med rolig stemme siger noget i retningen af “Jeg er godt klar over du har travlt (eller hvad de nu har givet udtryk for), men jeg vil rigtig gerne bede dig om at tale pænt om/til mig, for det er faktisk en enorm sårbar situation for mig det her.” 
Jeg arbejder selv i sundhedsvæsenet og det er ikke fordi jeg synes man skal komme med alle mulige krav, men man må gerne forvente på at blive behandlet med respekt og det er  skadende for dit selvværd hvis du ikke reagerer på en eller anden måde, når dine grænser bliver overtrådt. Du må ikke blive så stor en undskyldning for dig selv at du inddirekte bekræfter andre (og dig selv) i at det er ok at behandle dig som mindre værd. 
Det er jo ikke noget der gælder specifik i men i hele livet

Anmeld Citér

8. januar 2024

Carina:-)

Det lyder meget voldsomt at du konstant møder så mange der er som du beskriver. 

Jeg kan heldigvis ikke genkende det - jeg er pga kronisk sygdom-  i tæt kontakt med sygehus . Og møder mange forskellige læger sygeplejersker osv . Og hat aldrig oplevet andet end professionelle mennesker , der lytter og reagere.

Og det samme med min egen læge.

Jeg tænker du skal starte med at skifte din egen læge ud med en anden.

Og så starte der med at fortælle om dine oplevelser.  Så du den vej kan få hjælp til at takle din angst. Og få sat ord på hvad  du har oplevet .

Så er du godt på vej til at få en samarbejdspartner i din læge - frem for en modstander. 

Og så være åben minded.  - tror at en del af det du beskriver handler om kommunikation problemer. Imellem begge parter.  Hvis man er bange for at genere nogen - kan det være svært at få sit budskab frem. 

Det skal nok gå - det plejer at gå let med at finde " stikstedet" når de først skanner

Og måske du skulle bede om lidt beroligende inden - så dy slapper  mest muligt af inden.

Held og lykke med det hele.

Anmeld Citér

8. januar 2024

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Først: Som ansat på et hospital er jeg virkelig ked af at høre om dine oplevelser. Jeg arbejder i en lille og lidt atypisk afdeling, så vi er ikke så pressede som andre afdelinger. Vi gør alt hvad vi kan for, at patienten føler sig hørt og godt behandlet. Det har så tydeligvis ikke været tilfældet i de afdelinger, du har været, og det er absolut ikke okay! Jeg håber, at du kan finde overskuddet til at kontakte Patientkontoret i din region og fortælle dem om oplevelserne.

Nu til dit spørgsmål: Jeg vil råde dig til at tage én med til undersøgelsen (og fremtidige undersøgelser), som kan hjælpe dig med at lytte, spørge og især sige fra, hvis/når denne person kan mærke, at du ikke selv kan. Det virker til, at du er blevet pillet så meget ned og har haft så dårlige oplevelser, at du ikke selv formår at få det gjort, så du skal have én med, der kan hjælpe dig

Da jeg var gravid med mit yngste barn, var jeg utrolig glad for at have min mand med til at bakke mig op under en samtale med en jordemoder og fødselslæge. Han er normalt én, der er ret autoritetstro overfor læger, men her satte han foden ned og hjalp mig i en meget sårbar situation

Jeg håber, at du får en god oplevelse med scanning og rygmarvsprøve i morgen

Anmeld Citér

9. januar 2024

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Måske du skal forsøge lade være at analysere dem så meget. Hold fokus på hvorfor du er der og forsøg så godt du kan at skyde tanken væk med at personalet på sygehuse og i lægeverdenen er imod dig for jeg kan næsten garantere dig at de ikke har en personlig holdning til dig som person, og hvis de har, så er det jo godt du ikke skal være venner med dem eller have dem med hjem. Tag din pyt-knap med, og hold fokus på hvorfor du er der. 

Anmeld Citér

10. januar 2024

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Hvordan gik det, TS?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.