Stop med natble: Hvordan og hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.362 visninger
11 svar
2 synes godt om
27. december 2023

SK85

Vi har en på 4½ som uden problemer stoppede med at bruge ble som 2½-årig. Men hun sover stadig med natble, og der er (meget) tis i hver morgen. Hun sover ca. fra 19.30 og til 6.30-8.

Jeg troede at man stoppede med at bruge natble, når bleerne var tomme eller nogenlunde tomme de fleste morgener. Men hørte en pædagog sige at vi bare skal lære hende det ved at bruge en ferie på at tage bleen af hende (med hendes samtykke naturligvis), og når hun så er vågnet nogle gange ved at hun tisser i sengen, så har hun lært det.

Har forsøgt at søge lidt på nettet, og kan kun rigtigt finde én artikel (fra en sundhedsplejerske), og der står at barnet er klar når bleerne er uden tis om morgenen.

Kan det passe at hun her 2 år efter ble-stop stadig ikke er klar til at smide natbleen? Altså det er fint, vil bare gerne vide om vi skal gøre noget aktivt eller bare vente på at hun er klar (hvilket ses når bleerne er tørre)...?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. december 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
SK85 skriver:

Vi har en på 4½ som uden problemer stoppede med at bruge ble som 2½-årig. Men hun sover stadig med natble, og der er (meget) tis i hver morgen. Hun sover ca. fra 19.30 og til 6.30-8.

Jeg troede at man stoppede med at bruge natble, når bleerne var tomme eller nogenlunde tomme de fleste morgener. Men hørte en pædagog sige at vi bare skal lære hende det ved at bruge en ferie på at tage bleen af hende (med hendes samtykke naturligvis), og når hun så er vågnet nogle gange ved at hun tisser i sengen, så har hun lært det.

Har forsøgt at søge lidt på nettet, og kan kun rigtigt finde én artikel (fra en sundhedsplejerske), og der står at barnet er klar når bleerne er uden tis om morgenen.

Kan det passe at hun her 2 år efter ble-stop stadig ikke er klar til at smide natbleen? Altså det er fint, vil bare gerne vide om vi skal gøre noget aktivt eller bare vente på at hun er klar (hvilket ses når bleerne er tørre)...?

Hvor meget drikker hun de sidste timer før sengetid? 

Tisser hun før hun går i seng? 

Anmeld Citér

27. december 2023

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg tog natbleen sammen med dagsbleen for min yngste da hun var lige over 2 år. 

Til at starte med sov hun uden underbukser og bukser (fordi det kan trigge muskelhukommelsen så de tror de har ble på), og sengen var redt op i lag så jeg bare kunne tage et lag af hvis hun tissede. Så tissede hun af inden sengetid og igen når jeg gik i seng. 

Efter 2 nætter hvor hun tissede 1-2 gange, vågnede hun og vækkede mig når hun skulle tisse om natten. Siden da har hun sjældent haft uheld, og nu bliver hun 4 i januar.

Anmeld Citér

27. december 2023

EKAB

Profilbillede for EKAB

Først og fremmest, skal hjernen producere et stof, der gør at hun kan holde sig en hel nat. Der er hun ikke endnu, så jeg ville ikke gøre det. I risikerer bare at det giver hende en masse nederlag med i bagagen. 
Jeg mener, at jeg læste, at det er helt normalt at bruge natble til ihverfald 6 års alderen.

Anmeld Citér

27. december 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Som med rigtig meget andet omkring børn, er der jo ikke noget facit. Jeg har snuppet natbleen på begge mine samtidig med dagsbleen, sådan ved 2,5-års alderen (gør det som regel i begyndelsen af en ferie med god tid og overskud - og intet “samtykke”, det er en ren voksen-beslutning).

Så har jeg sørget for meget begrænset væske efter kl. 18, og at tisse dem godt af inden jeg selv gik seng. Efter et par uger og en håndfuld uheld har det derefter kørt. Den yngste kan stadig have et uheld måske en gang hver anden måned, hvis ham drikker alt for meget før sengetid (5 år). 

Anmeld Citér

27. december 2023

MorTilEnDreng

Min søn på snart 9 år bruger stadig natteble. Det er langt fra alle nætter der er tis i den. Men det sker stadig. 
som en anden skriver så er det er hormonelt stof i hjernen der skal udvikles for at kunne smide den. 
Og oven i det er det arveligt. Hans fætter var 11 år før han smed den, jeg selv var 10 og hans far var også der omkring. Så i vores gener ligger det bare sent 

Anmeld Citér

27. december 2023

Pb18

Min datter smed dagsbleen som 3 års og natbleen som 4,5 års men med ugentlige uheld det første halve år.

Det er, som andre skriver, hormonelt betinget hvornår man er klar og jeg fik at vide af sundhedsplejersken at indtil 6-7 års alderen var helt normalt, derefter skulle man overveje lige at snakke med lægen.

Så hvis du ikke føler at din datter er klar, så vent

Anmeld Citér

27. december 2023

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

Jeg har tre drenge. De første to smed dag og natble ved 3 år. Nummer tre er 5,5 år og tisser stadig meget om natten på trods af han ikke drikker efter aftensmad og selvom han rigtig tit tisser igennem om natten, så hele sengen sejler - tisser han stadig om natten. Det er homonelt. 

Anmeld Citér

27. december 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

De skal fysisk kunne holde sig og derfor skal natbleen være tør nogle nætter før man tager den, det er noget vås pædagogen siger

Nogen vækker dem/fører dem på toilet inden de selv går i seng om aftenen, for at se om det afhjælper problemet 

Anmeld Citér

27. december 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Samme historie med vores på snart 5.

Hun siver stadig med natble, og da der sjældent er tørre bleer, bliver det ved med at være sådan lidt endnu. Jeg tror ikke hun er klar, og jeg tager det helt roligt, det skal nok komme

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.