Jobsamtale i 17. uge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2023

Anonym

Anonym skriver:

Tak for alle jeres input

Jeg har talt med min fagforening idag, og de bekræfter at jeg først juridisk er forpligtet til at fortælle noget senest 3 måneder inden forventet fødsel. 
Men en ting er hvad juraen siger, en anden ting er praksis og samvittighed, tillid osv. 

Ja, jeg vil uanset hvad være forpligtet til at oplyse det senest til marts, og det vil være i min prøveperiode, hvis de tilbyder mig jobbet. 

Jeg tror umiddelbart at jeg vil gå til jobsamtalen uden fokus på graviditeten, så både arbejdsgiver og jeg kan danne et indtryk. 
Hvis de så vælger at tilbyde mig jobbet, så tror jeg at jeg vil fortælle at det er mit drømmejob, og at jeg synes det er fair at oplyse dem om at jeg er gravid med termin til juni. 

Så må vi se om de tænker at jeg alligevel er det rette match. De vil jo kunne regne ud at jeg vidste jeg var gravid til samtalen

Håber virkelig meget at få winget denne her, det ville være så perfekt for mig og for min familie. 

Synes det er godt du vil sige det, men overvej hvilken position du sætter virksomheden i.

For hvis de tilbyder dig stillingen og du så fortæller du er gravid, sp vil de netop ikke have mulighed for at trække deres tilbud tilbage, da det så er pga de graviditet og den må jo ikke have en betydning(mener det er pga noget med diskrimination).

Så på den måde risikere du at de vil have negative tanker om det måde du vælger at fortælle det på. Det er selvfølgelig ikke sikkert og mange vil nok være glade på dine vegne, men det er en risiko.

Jeg ville klart fortælle det i løbet af samtalen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2023

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

En ting er, at hvornår at man er forpligtet til, at skulle fortælle om en graviditet. Men man må have så meget pli, at man selvfølgelig fortæller det til jobsamtalen.

Man sætter også ens nye arbejdsgiver/kollegaer i en position, hvor man risikere, at komme helt galt ind i virksomheden. Hvis jeg fik en ny kollega og hun skulle gå på barsel ikke længe efter ville jeg blive virkelig sur. Så skulle vi ud og finde en barselsvikar og man havde lige brugt en masse ressourcer på, at sætte den nye kollega ind i en masse ting.

Ærlighed kommer man længst med

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.