Jobsamtale i 17. uge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.336 visninger
11 svar
16 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. december 2023

Anonym trådstarter

Hej med jer,

Jeg har brug for råd

Jeg søgte i august måned et job der må betegnes som mit drømmejob, og da der gik noget tid uden at jeg hørte retur fra arbejdsgiver, så afskrev jeg det og tænkte ‘øv - men pyt’.

I dag har de så ringet mig op og spurgt om jeg fortsat er interesseret i jobbet, for de stod og skulle bruge en medarbejder mere. 
Jeg svarede ærligt, og sagde ja, og blev derefter inviteret til en jobsamtale senere på ugen. 

Da jeg søgte jobbet i august var jeg ikke gravid, men det er jeg blevet i mellemtiden, og jeg har termin i start juni næste år - jeg er således lige gået ind i 17. uge

Nu er det så at jeg er i tvivl - bør jeg sige det til jobsamtalen? 
Hvad havde I gjort, og hvorfor? 

Jeg er meget interesseret i jobbet, da jeg desværre ikke trives så godt i min nuværende ansættelse.

Lad mig høre jeres tanker. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2023

Tip!

Anonym skriver:

Hej med jer,

Jeg har brug for råd

Jeg søgte i august måned et job der må betegnes som mit drømmejob, og da der gik noget tid uden at jeg hørte retur fra arbejdsgiver, så afskrev jeg det og tænkte ‘øv - men pyt’.

I dag har de så ringet mig op og spurgt om jeg fortsat er interesseret i jobbet, for de stod og skulle bruge en medarbejder mere. 
Jeg svarede ærligt, og sagde ja, og blev derefter inviteret til en jobsamtale senere på ugen. 

Da jeg søgte jobbet i august var jeg ikke gravid, men det er jeg blevet i mellemtiden, og jeg har termin i start juni næste år - jeg er således lige gået ind i 17. uge

Nu er det så at jeg er i tvivl - bør jeg sige det til jobsamtalen? 
Hvad havde I gjort, og hvorfor? 

Jeg er meget interesseret i jobbet, da jeg desværre ikke trives så godt i min nuværende ansættelse.

Lad mig høre jeres tanker. 

Din arbejdsgiver har først krav på at få info om din graviditet 3 mdr før termin. Dvs du ikke behøver sige det. - og der vil altid være kvinder der skal på barsel, så din evt kommende leder vil højst tænkelig bare ønske tillykke og sige god barsel. 

Anmeld Citér

18. december 2023

Anonym

Jeg ville sige det til jobsamtalen da det giver good Will ved lederen og evt. kommende medarbejdere, på trods af at du ikke har pligt til at oplyse det. 
jeg har medarbejdere der er blevet ansat selvom de var gravide og jeg har også medarbejdere der ikke fortalte det og efter endt barsel kom de aldrig tilbage. 
så hvis det virkelig er ønskejobbet, ville jeg helt klart sige det og derudover selvom du ikke får jobbet kan du jo søge igen og så vil de huske dig for din ærlighed. 

Anmeld Citér

18. december 2023

Anonym

Som der nævnes så har du ikke pligt til at fortælle om din graviditet før 3 mdr før barsel., men personligt synes jeg at man skal gøre det sådan rent moralsk. Det mener jeg udfra at hvis det er en arbejdsplads der virkelig står og mangler medarbejdere pga travlhed. Så det træls at være den der er skyld i mangel igen pga barsel.  

hvis det ikke har den store betydning og su er kvalificeret så får du jobbet alligevel  

kender selv en der gik til jobsamtale 1,5 måned før barsel og hun fik jobbet. 

Anmeld Citér

18. december 2023

Anonym

Jeg havde sagt noget, er du den rette kandidat så vrager de sig næppe grundet din gravditet. 

Jeg er selv chef og sidder med samtaler og vægter ærlighed højt, også når det kommer til sådan noget. Jeg var før ansat gravide, en barsel er intet i forhold til hvor længe en medarbejder skal arbejde i fremtiden

Anmeld Citér

18. december 2023

Anonym

Fortæl det .

Der kommerctil at kunne ses inden for prøveperiode.  Og der kan du fyres dag fra dag.

Så vær ærlig - der kommer du længst med

Anmeld Citér

19. december 2023

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Jeg ville også fortælle det. Jeg ville dog ikke sige det som det første, men lige lade dem danne sig et - forhåbentlig positivt - indtryk af dig først. Men heller ikke som det sidste som et forresten...

Anmeld Citér

19. december 2023

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Hvis du skal fortælle det senest 3 måneder før termin, kommer du vel alligevel til at skulle fortælle det i din prøveperiode?

Jeg var gravid, da jeg skiftede job. Fortalte det til samtalen og fik jobbet alligevel. 

Anmeld Citér

19. december 2023

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres input

Jeg har talt med min fagforening idag, og de bekræfter at jeg først juridisk er forpligtet til at fortælle noget senest 3 måneder inden forventet fødsel. 
Men en ting er hvad juraen siger, en anden ting er praksis og samvittighed, tillid osv. 

Ja, jeg vil uanset hvad være forpligtet til at oplyse det senest til marts, og det vil være i min prøveperiode, hvis de tilbyder mig jobbet. 

Jeg tror umiddelbart at jeg vil gå til jobsamtalen uden fokus på graviditeten, så både arbejdsgiver og jeg kan danne et indtryk. 
Hvis de så vælger at tilbyde mig jobbet, så tror jeg at jeg vil fortælle at det er mit drømmejob, og at jeg synes det er fair at oplyse dem om at jeg er gravid med termin til juni. 

Så må vi se om de tænker at jeg alligevel er det rette match. De vil jo kunne regne ud at jeg vidste jeg var gravid til samtalen

Håber virkelig meget at få winget denne her, det ville være så perfekt for mig og for min familie. 

Anmeld Citér

19. december 2023

Savanna

Profilbillede for Savanna
Anonym skriver:

Tak for alle jeres input

Jeg har talt med min fagforening idag, og de bekræfter at jeg først juridisk er forpligtet til at fortælle noget senest 3 måneder inden forventet fødsel. 
Men en ting er hvad juraen siger, en anden ting er praksis og samvittighed, tillid osv. 

Ja, jeg vil uanset hvad være forpligtet til at oplyse det senest til marts, og det vil være i min prøveperiode, hvis de tilbyder mig jobbet. 

Jeg tror umiddelbart at jeg vil gå til jobsamtalen uden fokus på graviditeten, så både arbejdsgiver og jeg kan danne et indtryk. 
Hvis de så vælger at tilbyde mig jobbet, så tror jeg at jeg vil fortælle at det er mit drømmejob, og at jeg synes det er fair at oplyse dem om at jeg er gravid med termin til juni. 

Så må vi se om de tænker at jeg alligevel er det rette match. De vil jo kunne regne ud at jeg vidste jeg var gravid til samtalen

Håber virkelig meget at få winget denne her, det ville være så perfekt for mig og for min familie. 

Det lyder som en god plan. 

Min veninde gjorde det samme og fik jobbet, men de satte pris på ærligheden. For det gav dem mulighed for at planlægge ressourcerne bedre. 

Krydser fingre for dig!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.