Forskel i gaver til børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. december 2023

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Jeg forstår dig til fulde. Gaver kan aldrig gå lige op, men det skal ikke være det samme barn, der hver gang bliver 'snydt'. Især ikke fra deres fælles familie. Med stedbørn kan det være anderledes, da de også har en anden familie, de får fra. 

Hvor gamle er børnene? Hvis lillesøster er meget lille, så forstår hun ikke gavernes værdi og kan blive ligeså glad for en mindre gave. 

Og hvad siger far? Det er trods alt fra hans familie forskellen sker. 
Det kan måske have noget at gøre med, at de føler, der skal gøres lidt ekstra for storebror nu han er skilsmissebarn. 
Jeg ville nok sende far hjem og tale med hans forældre om årsagen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2023

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg ville synes, at det var mærkeligt og det har intet, at gøre med, at være utaknemmelig. 

50 kr. er ok, men hvis det er flere hundrede kroner ville jeg sige noget. Man kan sige ting på mange måder

Anmeld Citér

18. december 2023

321

Anonym skriver:

Tak for alle Jeres svar.

I de sidste 2 situationer vi har oplevet det er fx.

Storebror får høretelefoner til 1599 kr.

Lillesøster får en reol til 400 kr.

Lillesøster får en Elsa dukke til 99,-

Storebror får 300 kr.

Og der er talrige eksempler - storebror får vinterstøvler hvert år af farmor, det gør lillesøster ikke..

Osv. osv.

Vi er en sammenbragt familie hvor far har storebror med en anden og vi har lillesøster sammen. Men det er som om, at storebror skal "kompenseres" med større gaver end lillesøster af både familiemedlemmer og venner.

Men ja, jeg er taknemmelig for gaverne, undrede mig bare over det nu her da jeg igen i år oplevede det fordi børnene fik gaver på forskud.

Tror også det er fordi jeg altid har oplevet forskelsbehandling i min familie - min bror fik børneopsparing op 52.000 kr. og jeg fik en på 10.000 kr.

Til konfirmation fik min bror 5000 kr. af vores mormor og jeg fik 1000 kr. osv. Jeg lægger nok bare ekstra mærke til det og får den følelse i kroppen som jeg gjorde dengang.

Men skal jo ikke pålægge mine egne følelser til andre, derfor har jeg intet sagt til nogen og ville bare høre Jeres holdning da I er så gode til at perspektivere ting

Det havde jeg ikke kunne holde mund med. Når børnene bliver større så begynder de jo selv at sammenligne gaver og vil bide mærke i det. 

Anmeld Citér

18. december 2023

RB90

Det synes jeg ikke er ok. 
det handler slet ikke om utaknemlighed. Jeg havde spurgt ind til det

Anmeld Citér

18. december 2023

HilliHallo

I forhold til julegaver og fødselsdagsgaver er hovedformålet, for mig, at modtageren får det han/hun ønsker sig. Det kommer slet ikke an på værdien. Jeg har fx to drenge på hhv 6år og 9år. Den ældste har generelt gennem sit liv ønsket sig dyrere ting end lillebror. Men vi lærer dem at værdien er gaven og ikke beløbet. Og det forstår de godt. Det er ikke snyd at én får en æske Lego til 500kr og den anden modellervoks til 100kr. De har begge fået det de ønsker sig og det har vi i fokus. 

Jeg går altså ikke ind for at give alle børn for 800kr fordi så er alle lige. De får det de ønsker sig. 

Men når det kommer til fx at give vinterstøvler, så synes jeg at begge børn skal have tilbudet. 

Anmeld Citér

22. december 2023

Anonym

Jeg ville nok bede min mand tage snakken med dem. Mine svigerforældre har altid et fast beløb til alle. Ønsker man sig billigere gaver, får man resten i kontant. 

De giver til hver jul/fødselsdag en gave for 500 kr. og 500 kr. ind på en børneopsparing fra dem til børnene, så de altså får for 1000 kr.*2 om året hver. Koster gaven kun 200 kr., får de altså 300 kr. i hånden også. 

Havde de ikke lavet den løsning og det var det samme barn som blev “snydt” hver gang, ville jeg også blive ked af det. Ikke pga pengene, men pga. signalet det sender. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.