Min mor bor alt for koldt! Synes jeg..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. december 2023

Tullebadulle

*.* skriver:

Medmindre din mors helbred er i fare, synes jeg ikke du kan tillade dig det. 
det er hendes hjem, og vi har alle forskellige vaner. Mine børns oldemor lever også utrolig koldt (det er så man kan sidde med jakke på indenfor!) men det er sådan hun gør det. Vi inviterer hende herhjem istedet nu hvor vi har en lille, og har fortalt det er alt for koldt der til den lille og det respektere hun. 

de ældre generationer har bare andre vaner end vi særligt med varme og strøm.

så længe temperaturen er 15 grader og op kommer der ikke skimmel så længe der ikke er fugt. 

Jeg kender to der har skulle have fjernet skimmel fordi de skruede ned til 17-18 grader.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2023

Tullebadulle

Anonym skriver:

Hvor koldt er koldt, ved du hvad temperaturen egentlig er?

For vi er alle forskellige og måske hun bare er en varm person og ikke har brug for lige så varmt hjem som jer?

Vi har fx kun haft tændt for varme den ene uge hvor der var dagsfrost. Vi bor dog i et godt isoleret hus, men vi har stadig vinduet på klem om natten for at det ikke bliver for varmt.

Hvis det bliver koldt tager vi hjemmesko på og en trøje evt tæppe om aftenen. Hele dagen går jeg fx rundt i t-shirt og tynde bukser eller shorts men er sikker på at min mor ville synes her var koldt.

I forhold til skimmelsvamp har fugt også en stor betydning, sp jeg ville nok mere bekymre mig om, om det er fugtigt, det er måske også en nemmere tilgang i forhold til ta få hende til at varme op eller evt få en affugter.

Men nej hvis ikke hendes helbred er på spil synes jeg ikke du skal gøre mere end du har gjort. Og du kan jo ikke tvinge hende til at ændre på det. Du kan maksimalt sig på en pæn måde om hun så kan besøge jer om vinteren, hvis du synes det er for koldt til dine børn.

Men tænker det nok også er fordi hun er vokset op i en anden tid, så det er måske ikke nødvendigvis noget med penge, men måske noget mere indgroet i hende med ikke at bruge mere end nødvendigt og nogle har sværere ved at lægge sådanne ting fra sig end andre.

Har i brændeovn? Hvis ikke hvad har I så af indetemperatur …uden varme sat til…?  

Blot nysgerrig. .... fordi jeg er ved at gå ud af mit gode skind med 19 grader ved stillesiddende arbejde. Synes simpelhen det er modbydeligt.

Anmeld Citér

9. december 2023

Cerenia

Jeg bor selv i en rigtig kold typisk københavner lejlighed og mit soveværelse kan ikke varmes til mere end 17 grader. Stuen maks 21 grader. Jeg bor i stuen og på gulvet i mit soveværelse er der 10 grader fordi jeg bor på en kold isoleret kælder. Væggene er super dårlige isolerede. 
Jeg fryser altid, men tager bare varmt tøj på. Jeg har nogle venner som elsker mine kølige temperaturer - og sådan er vi jo så forskellige.

Nu ved jeg ikke om din mor overhovedet kan få det varmere eller om det er et aktivt valg. Men hvis vi antager det er et aktivt valg så er din mors liv og hendes præferencer. Hvis hun har det godt og trives i mere kulde end dig, så synes jeg du skal lade hende være. Jeg har en veninde som kamp sveder når temp er over 18 grader. 

Tag godt med tøj på når i besøger hende og accepter at hun har det godt med et køligt hjem.  Lad være med at pådut hende dine egne behov. 

Anmeld Citér

9. december 2023

Anonym trådstarter

tak for jeres svart. Jeg prøver måle temperatur næste gang jeg er der, uden hun ser det. Og tager det stille og roligt. For ja hun er fra en anden tid og er måske varm person. Men vil holde lidt øje med det og hende. 

Anmeld Citér

11. december 2023

Anonym

libramarie12 skriver:

Jeg vil helt sikkert snakke med hende om det. Der er også et Max ° hus/lejlighed må være i for at sikkert et eller andet med væggene. kan ikke husk det mener det var 18° (de snakket megwt om det da hele Danmark skulle ned i grader )

Prøve at slå det op. Måske snakke til hende om det er svært for børnebørne og jer at der er så koldt 

Det var 19 grader :-)

Anmeld Citér

11. december 2023

Anonym

Tullebadulle skriver:

Har i brændeovn? Hvis ikke hvad har I så af indetemperatur …uden varme sat til…?  

Blot nysgerrig. .... fordi jeg er ved at gå ud af mit gode skind med 19 grader ved stillesiddende arbejde. Synes simpelhen det er modbydeligt.

He he jeg nyder de 19 grader. Hader at arbejde i lumre kontorer

Anmeld Citér

11. december 2023

Tullebadulle

Anonym skriver:

He he jeg nyder de 19 grader. Hader at arbejde i lumre kontorer

Synes bestemt ikke det er behageligt at have iskolde hænderne og nakken der spænder. Alle mine kollegaer sad sidste år med afklippede handsker og tæppe. Vi var alle syge på skift. Synes det er vanvittigt at skulle have merinould på på arbejde over det hele . Menneskeligt du nyder det. Kender faktisk ikke nogen på min arbejdsplads der gør.

Anmeld Citér

11. december 2023

Anonym

Tullebadulle skriver:

Synes bestemt ikke det er behageligt at have iskolde hænderne og nakken der spænder. Alle mine kollegaer sad sidste år med afklippede handsker og tæppe. Vi var alle syge på skift. Synes det er vanvittigt at skulle have merinould på på arbejde over det hele . Menneskeligt du nyder det. Kender faktisk ikke nogen på min arbejdsplads der gør.

Min mand har skiundertøj på. For i deres kontor er desværre 16° det er et af de rum der er bare er sådan koldt. Det var nemlige det gammel it rum. Deres arbejdsplads er ved at finde på en "løsning".

Anmeld Citér

11. december 2023

Tullebadulle

Anonym skriver:

Min mand har skiundertøj på. For i deres kontor er desværre 16° det er et af de rum der er bare er sådan koldt. Det var nemlige det gammel it rum. Deres arbejdsplads er ved at finde på en "løsning".

Oh my …

Jeg ville arbejde hjemme til der kom en god løsning. 

Anmeld Citér

11. december 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Anonym skriver:

tak for jeres svart. Jeg prøver måle temperatur næste gang jeg er der, uden hun ser det. Og tager det stille og roligt. For ja hun er fra en anden tid og er måske varm person. Men vil holde lidt øje med det og hende. 

Jeg tror altså, helt ærligt, at jeg ville føle det voldsomt grænseoverskridende hvis andre gik i smug og målte temperaturer hos mig. Hvad er formålet? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.