Min mor bor alt for koldt! Synes jeg..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.319 visninger
20 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. december 2023

Anonym trådstarter

Beklager et emne der ikke handler om børn. Men altså. Har lige været hos min mor, hun har altid boet koldt men jeg synes virkelig det er blevet værre. Hun er 75. Jeg bliver lidt ked af det for det er virkelig til den kolde side. På toilettet har hun slukket for varmen og det føles som at stå i et køleskab og ens tæer føles som is efter et par minutter derude. Hun synes ikke det er nødvendigt at varme badeværelset op men kan ikke forestille mig hvor ubehageligt det må være at gå i bad der.

Hun bor i en stuelejlighed og der er fodkoldt.

Har prøvet snakke med hende om det men hun siger hun har det så dejligt varmt. Men det gør mig faktisk lidt ked af det, for er bange for hun ender som en særling fordi hun nægter at skrue op for varmen når man kommer. Der er også skimmel og svamp mm som kan sætte sig i et uopvarmet hus.

For er også altid lidt loren ved at komme derhjem med børnene for de render rundt og leger på gulvet som er pisse koldt.  Men jeg synes bare ikke det er rart. Man får altid mega løbenæse derhjemme og mit ene barn nyser altid meget når vi er der. Øv altså. 

hun mangler ikke noget, sidder billigt i en god andelsforeninhg, men har bare nogle mærkelige vaner ift at bruge strøm og varme. (Som ikke koster hende særligt meget her hvor hun bor nu) 

Hvad siger i? Skal jeg blande mig uden om eller skal jeg snakke med hende igen og være lidt mere alvorlig? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Med mindre det bundet i en konkret bekymring for din mor - altså fx hendes økonomiske formåen eller at hun tager sundhedsmæssigt skade, så synes at det hører under et område, som andre ikke kan eller skal blande sig i. Det er jo sådan set ret fornuftigt at sparre på varme og energi så meget man nu kan - og I andre kan jo tage et par hjemmesko og en sweater med for at løse problemet, som tilsynladende ikke generer din mor, men lyder som et aktivt valg. 

Anmeld Citér

8. december 2023

Tullebadulle

Ja jeg ville klart nævne det. Hvis fin datter nyser kan der jo allerede være skimmelsvamp. 
Det lyder ikke sundt

Anmeld Citér

8. december 2023

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Med mindre det bundet i en konkret bekymring for din mor - altså fx hendes økonomiske formåen eller at hun tager sundhedsmæssigt skade, så synes at det hører under et område, som andre ikke kan eller skal blande sig i. Det er jo sådan set ret fornuftigt at sparre på varme og energi så meget man nu kan - og I andre kan jo tage et par hjemmesko og en sweater med for at løse problemet, som tilsynladende ikke generer din mor, men lyder som et aktivt valg. 

Helt enig i at man skal fyre og forbruge med omtanke. Det er også mit mantra herhjemme.

Og ja, man kan vel bare klæde sig endnu mere på for at holde ud at være der. At besøge hende om vinteren er bare blevet sådan en ting man forbereder sig på om man nu har nok tøj med og når man kommer hjem ærgrer man sig over man ikke tog endnu mere tøj på. 

Den eneste bekymring jeg har er at hun kan blive syg på sigt af det. Ift skimmel mm. Men altså, det er jo bare min egen bekymring for hende. Hun er blevet tyndere, døjer med vejrtrækning og har ikke så meget energi og sover dårligt. Men måske jeg bare er for bekymret for hende.

Anmeld Citér

8. december 2023

Anonym trådstarter

Tullebadulle skriver:

Ja jeg ville klart nævne det. Hvis fin datter nyser kan der jo allerede være skimmelsvamp. 
Det lyder ikke sundt

Ja der nyses fra vi kommer ind til vi går. Og min næse løber også konstant når vi er der. 

Anmeld Citér

8. december 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Medmindre din mors helbred er i fare, synes jeg ikke du kan tillade dig det. 
det er hendes hjem, og vi har alle forskellige vaner. Mine børns oldemor lever også utrolig koldt (det er så man kan sidde med jakke på indenfor!) men det er sådan hun gør det. Vi inviterer hende herhjem istedet nu hvor vi har en lille, og har fortalt det er alt for koldt der til den lille og det respektere hun. 

de ældre generationer har bare andre vaner end vi særligt med varme og strøm.

så længe temperaturen er 15 grader og op kommer der ikke skimmel så længe der ikke er fugt. 

Anmeld Citér

8. december 2023

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Jeg vil helt sikkert snakke med hende om det. Der er også et Max ° hus/lejlighed må være i for at sikkert et eller andet med væggene. kan ikke husk det mener det var 18° (de snakket megwt om det da hele Danmark skulle ned i grader )

Prøve at slå det op. Måske snakke til hende om det er svært for børnebørne og jer at der er så koldt 

Anmeld Citér

8. december 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

I snakken med din mor kan du også gøre hende opmærksom på, at der ikke må være større forskel mellem temperaturen i de forskellige rum end 5 grader, da det også giver øget vækstbetingelserne for skimmelsvamp.

Anmeld Citér

8. december 2023

Tullebadulle

Anonym skriver:

Helt enig i at man skal fyre og forbruge med omtanke. Det er også mit mantra herhjemme.

Og ja, man kan vel bare klæde sig endnu mere på for at holde ud at være der. At besøge hende om vinteren er bare blevet sådan en ting man forbereder sig på om man nu har nok tøj med og når man kommer hjem ærgrer man sig over man ikke tog endnu mere tøj på. 

Den eneste bekymring jeg har er at hun kan blive syg på sigt af det. Ift skimmel mm. Men altså, det er jo bare min egen bekymring for hende. Hun er blevet tyndere, døjer med vejrtrækning og har ikke så meget energi og sover dårligt. Men måske jeg bare er for bekymret for hende.

Lyser jo til hendes helbred allerede er påvirket. Jeg ville undersøge for skimmel. .. lyder ikke sundt.

Anmeld Citér

9. december 2023

Anonym

Hvor koldt er koldt, ved du hvad temperaturen egentlig er?

For vi er alle forskellige og måske hun bare er en varm person og ikke har brug for lige så varmt hjem som jer?

Vi har fx kun haft tændt for varme den ene uge hvor der var dagsfrost. Vi bor dog i et godt isoleret hus, men vi har stadig vinduet på klem om natten for at det ikke bliver for varmt.

Hvis det bliver koldt tager vi hjemmesko på og en trøje evt tæppe om aftenen. Hele dagen går jeg fx rundt i t-shirt og tynde bukser eller shorts men er sikker på at min mor ville synes her var koldt.

I forhold til skimmelsvamp har fugt også en stor betydning, sp jeg ville nok mere bekymre mig om, om det er fugtigt, det er måske også en nemmere tilgang i forhold til ta få hende til at varme op eller evt få en affugter.

Men nej hvis ikke hendes helbred er på spil synes jeg ikke du skal gøre mere end du har gjort. Og du kan jo ikke tvinge hende til at ændre på det. Du kan maksimalt sig på en pæn måde om hun så kan besøge jer om vinteren, hvis du synes det er for koldt til dine børn.

Men tænker det nok også er fordi hun er vokset op i en anden tid, så det er måske ikke nødvendigvis noget med penge, men måske noget mere indgroet i hende med ikke at bruge mere end nødvendigt og nogle har sværere ved at lægge sådanne ting fra sig end andre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.