Mette Larsen skriver:
Hej,
Søger lige lidt råd herinde.
Min datter startede i BH da hun var 2 år og 10 måneder og det er gået fantastisk med indkøring og få kammerater - hun fyldte 3 år i oktober. Hun har altid været langt foran sprogligt, hun er højere end de fleste andre og virker meget stor (i højden) - og hun er en rigtig glad og aktiv pige.
Men idag siger pædagogerne, at de er begyndt at holde ekstra øje med hende fordi hun har svært ved at sidde for længe på en skammel og hun bliver tit forstyrret af alt muligt andet fx. kammerater som sidder ved siden af. De mener ikke hun kan fordybe sig. De er 26 børn på stuen. Så de vil prøve at give en nubre pude for at se om det hjælper. men de er bekymret.
Derudover siger de, at hun ikke kan genfortælle en historie de læser op for børnene. Så når hun skal fortælle så kan hun ikke huske det. og det er et problem og en udfordring og det er de bekymret for - så det skal de holde ekstra øje med i forhold til hendes udvikling.
Og jeg genkender slet ikke billedet og de nævner jeg for hun er simpelthen så kvik, læser bøger hver aften og fortæller alt muligt hun har set fx. af tegnefilm som jeg slet ikke har opfattet. Jeg kan godt se hun har ild i rumpetten og er nok en mere aktiv pige end hun fx. sidder og laver perler i 1 time. Men fx. igår samlede hun puslespil i ½ time og sad bare og hyggede med det - hun samler puslespil for børn på 6 år, så føler egentlig godt hun kan fordybe sig.... men jeg bliver da mega bekymret når de siger sådan. De siger der er stor forskel på derhjemme og i BH og det vigtige sted er jo i BH da det er der hun agerer socialt.
Så jeg begynder at tænke om hun kan komme i skole og om der er noget galt med hende.... på den anden side har jeg en super god fornemmelse omkring hende og hun overrasker mig tit i de ting hun kan. Tiit fortæller hun noget fra ting vi har fortalt hende for længe siden jeg helt har glemt eller fortæller ting fra paw patrol osv. så føler godt hun forstår historier og ting der bliver sagt. Det eneste hvor jeg fx. kan genkende lidt hvad de siger er når vi kører hjem fra BH så vil hun ikke fortælle hvad de har lavet og jeg udspørger hende måske lidt for meget, men hun vil ikke fortælle noget... vi får billeder hvor jeg kan se hendes dag og de siger altid ved afhentning hun er glad og hun leger altid med andre børn når jeg henter.....
Åhh har I prøvet noget af det samme? Hvad skal jeg gøre som mor? Hvad kan I anbefale? Og hvordan er det gået for jeres børn som har oplevet det samme?
Tak fordi I ville læse med hilsen en bekymret førstegangs mor 
Jeg er pædagog og jeg synes som pædagog og som mor, at det er vanvittige overkrav de stiller hende.
Hun er 3 år og skal ikke kunne genfortælle en historie. Derudover kan det sagtens være at hun kan, men ikke har lyst til det, i det forum hun er sat i (foran alle de andre).
Uanset er det da ikke noget man kan forvente af en 3 årig. Og ja, et 3 årige barn vil også være let afledeligt, særligt når der er 20+ børn på stuen og man stadig er lidt ny.
Så måske skal de kigge på egen struktur og rammer, før de problemfinder hos barnet. Måske er det rammerne omkring barnet, som ikke er optimale og der skal justeres i det.
Jeg bliver så ærgelig, når den første forklaring bliver, at det er barnet der er noget “galt” med.
Vi fik til vores samtale at vide at vores barn havde det svært i spisesituationen, fordi han havde er stort behov for at vide, hvor han skulle sidde, hvor de samtidig lidt hentydede til om han kunne have en diagnose, om vi har overvejet det og de havde intet andet at bygge den tanke op omkring - kun spisesituationen.
Så måtte jeg jo sige, så giv ham dog en fast plads, så er det “problem” løst.
Jeg tænker at din datter stadig skal lande i børnehaven - det er sikkert super spændende og der er meget mere fart på end i en vuggestue og det er okay. Hun skal bare lige lande i det og så er hun altså kun lige blevet 3 år! Det må du og pædagogerne huske, på trods af hendes højde og veludviklede sprog.
Det lyder til at du har en skøn datter, som bare er 3 år