Meget bekymret mor - teenager blodnæse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.805 visninger
5 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. november 2023

Anonym trådstarter

Jeg har oplevet en del traumatiserende sygdomme hos mine allernærmeste i min barndom og er nok en mere bekymret mor end normalt. Jeg ved det og jeg arbejder med det hele tiden - også med profesionelle. Jeg synes det er pinligt, når angsten overtager og mine redskaber ikke kan bruges.

Men i dag mærker jeg angsten og kan mærke at mine redskaber ikke er nok, og har brug for lidt beroligelse. 
Min store dreng på 13 år har i dag haft næseblod for første gang i sit liv. Og så endda 2 gange med 1/2 times mellemrum. Det har kun været fra det ene næsebor og ikke så kraftigt (vel nok det, der svarer til 4-5 2-kroner på et papir i størrelse) og stoppede igen indenfor 2-3 minutter efter start. Så ikke en kraftig blødning.

Men jeg googler… dumt, ved det godt. Og kommer straks ind på leukæmi. Og så er det jeg måske lidt mister min dømmekraft, for læser jo om andre symptomer også, og kan tjekke en del af, som gan har haft indenfor de sidste 5-6 uger:

Træthed: Han har været meget træt de sidste uger, men han er b-menneske som jeg og får langt fra sovet det hans skal om natten i dagligdagen.

Tendens til infektioner (særligt luftveje): Han havde omgangssyge i uge 43 og de sidste 1,5-2 uger har han være meget snottet og hostet så meget, at hans astma er blevet tricket. Jeg har fejlet de samme ting, så tænker ikke at han har været mere ramt end mig. Han er i bedring, selvom han stadig er lidt mat, lukket i næsen og hoster. Men langtfra som i starten af ugen.

Feber og hovedpine: Han havde 2-3 dage med voldsom hovedpine, da hans forkølelse lige startede. Men han har ikke virket påvirket siden. Han har haft lidt feber også, men ikke kontinuerligt og den er væk igen. 

Ondt i led: Han klager jævnligt over smerter i knæene, men har gjort det længe. Han spiller fodbold og er en aktiv dreng.

Blå mærker og blødninger: Han har ingen blå mærker, men i dag har der så været 2 næseblødninger ud af det blå (da han er ved at tømme opvasker og da han ligger på sin seng med sin telefon). 

Det der virkelig rammer min angst er, at han jo faktisk har/haft haft en hel del symptomer, men omvendt ved jeg ikke hvor voldsomme de her symptomer skal være og om de kommer og går gennem flere uger?

Altså hvornår skal jeg blive bekymret? For lige nu er jeg max bekymret og kan levende forestille mig at vi skal i behandling og angsten for at miste osv. 

Min angst gør det svært for mig at navigere i det, andre rationelle mennesker kan se i sådan en situation. 
Jeg kontakter lægen i morgen tænker jeg, men har svært ved at styre angsten lige her og nu - kan nogen eventuelt komme med input? Er det normalt at få uprovokeret næseblod første gang som 13 årig? Er næseblod ved leukæmi voldsommmere end det, min søn oplevede?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. november 2023

Anonym

Jeg har et barn, han er 9 år nu. Han får engang imellem uprovokeret næsteblod. Første gang var helt forfærdelig. Jeg tror at han var 4 år og vågnede om natten og sagde at der var snot i sengen. Jeg gik stille og roligt ud på badeværelset og stille og roligt ind på hans værelse og så var der bare blod overalt. Jeg har aldrig oplevet at min mand kom hurtigere ind på børneværelset end den nat da jeg råbte på ham. Det jeg vil ind til er at det er jo ikke nødvendigvis usædvanligt at få uprovokeret næseblod og min søn fejler ikke noget. Jeg spurgte lægen om han skulle brændes i næsen (hvilket tit sker hvis man tit får næseblod) men når det kun var ca. 1-2 gange om måneden ville de ikke indstille ham til at blive brændt i næsen. 
jeg har selv lige haft næseblod, men har også været forkølet så mine slimhinder er i forvejen udsatte og sarte. 
det jeg vil frem til er at alle symptomer jo kan være alvorlige, men jo langtfra er det. Og hvis du er bekymret er det jo bare at ringe til lægen. Men det kan jo også være en engangsforestilling og så er min erfaring at man tit skal holde sig fra Google. Det gør bare en nervøs. 

Anmeld Citér

26. november 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har oplevet en del traumatiserende sygdomme hos mine allernærmeste i min barndom og er nok en mere bekymret mor end normalt. Jeg ved det og jeg arbejder med det hele tiden - også med profesionelle. Jeg synes det er pinligt, når angsten overtager og mine redskaber ikke kan bruges.

Men i dag mærker jeg angsten og kan mærke at mine redskaber ikke er nok, og har brug for lidt beroligelse. 
Min store dreng på 13 år har i dag haft næseblod for første gang i sit liv. Og så endda 2 gange med 1/2 times mellemrum. Det har kun været fra det ene næsebor og ikke så kraftigt (vel nok det, der svarer til 4-5 2-kroner på et papir i størrelse) og stoppede igen indenfor 2-3 minutter efter start. Så ikke en kraftig blødning.

Men jeg googler… dumt, ved det godt. Og kommer straks ind på leukæmi. Og så er det jeg måske lidt mister min dømmekraft, for læser jo om andre symptomer også, og kan tjekke en del af, som gan har haft indenfor de sidste 5-6 uger:

Træthed: Han har været meget træt de sidste uger, men han er b-menneske som jeg og får langt fra sovet det hans skal om natten i dagligdagen.

Tendens til infektioner (særligt luftveje): Han havde omgangssyge i uge 43 og de sidste 1,5-2 uger har han være meget snottet og hostet så meget, at hans astma er blevet tricket. Jeg har fejlet de samme ting, så tænker ikke at han har været mere ramt end mig. Han er i bedring, selvom han stadig er lidt mat, lukket i næsen og hoster. Men langtfra som i starten af ugen.

Feber og hovedpine: Han havde 2-3 dage med voldsom hovedpine, da hans forkølelse lige startede. Men han har ikke virket påvirket siden. Han har haft lidt feber også, men ikke kontinuerligt og den er væk igen. 

Ondt i led: Han klager jævnligt over smerter i knæene, men har gjort det længe. Han spiller fodbold og er en aktiv dreng.

Blå mærker og blødninger: Han har ingen blå mærker, men i dag har der så været 2 næseblødninger ud af det blå (da han er ved at tømme opvasker og da han ligger på sin seng med sin telefon). 

Det der virkelig rammer min angst er, at han jo faktisk har/haft haft en hel del symptomer, men omvendt ved jeg ikke hvor voldsomme de her symptomer skal være og om de kommer og går gennem flere uger?

Altså hvornår skal jeg blive bekymret? For lige nu er jeg max bekymret og kan levende forestille mig at vi skal i behandling og angsten for at miste osv. 

Min angst gør det svært for mig at navigere i det, andre rationelle mennesker kan se i sådan en situation. 
Jeg kontakter lægen i morgen tænker jeg, men har svært ved at styre angsten lige her og nu - kan nogen eventuelt komme med input? Er det normalt at få uprovokeret næseblod første gang som 13 årig? Er næseblod ved leukæmi voldsommmere end det, min søn oplevede?

Stakkels dig, det er synd for dig, at du bliver bekymret. Jeg har selv nogle ting, der kan trigge angst-tanker, så jeg kender det godt.

Jeg har selv ofte fået næseblod som barn, når jeg har været snottet og forkølet som din søn, og derfor har pudset næse ofte. Så jeg tænker umiddelbart, det er det, der er forklaringen.

Min dreng blev engang tjekket igennem for leukæmi og alt muligt andet, fordi lægerne ikke kunne finde ud af, hvad han fejlede. Der havde han haft høj feber uafbrudt i 14 dage. Han havde heldigvis ikke leukæmi… men jeg tænker, at ‘leukæmi-feber’ er mere sådan feber, som man ikke kan forstå hvor kommer fra. Og lige sådan med infektioner - at barnet er sygt hele tiden, selvom andre ikke er syge.

Det er jo en hel normal årstid at være syg på - mine børn hoster og snotter og har feber on off hele tiden… der er ikke noget af det, du skriver, der ville bekymre mig.

Han er teenager, så han vil være træt og ugidelig. Men du skriver også, han er aktiv og spiller fodbold. Bekymrende træthed ville være, hvis han pludselig ikke kan løbe som han plejer, hvis han er helt energiforladt og ikke orker fodbold osv. 

Jeg tror virkelig ikke, du skal bekymre dig alt hvad du beskriver lyder helt normalt. Men hvis han fortsætter med at få næseblod eller ikke kommer sig over sin forkølelse, så ville jeg da gå til lægen med ham.

Anmeld Citér

26. november 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Umildbart er der ingen sammenhæng mellem de symptomer du nævner og leukæmi. 
der er utrolig mange luftvejsinfektioner i omløb lige pt, det er sæson for hoste, løbende næser mm. Hovedpine kan naturligt komme af forkølelse og andre virus, også hvis han ikke får drukket nok. 

uprovokeret næseblod kan ske for alle, i alle aldre. At det er første gang som 13 årig har intet at sige.. Han kan have pillet og fået gjort sine blodkar lidt sarte, hvis han har pudset meget næse er der også risiko for blodnæse, kulden oveni sarte blodkar kan også give blodnæse. 

træthed - han er teenager, det er mørkt om morgnen  og tidligt mørkt om aftnen, får han generelt nok søvn? Er det atypisk han er træt? Plejer han at springe ud af sengen og være frisk hele dagen? Giv ham eventuelt en multivitamin her i vinter perioden eller d-vitamin tilskud; det kan hjælpe på energien, et ingefær eller ginseng shot om morgnen kan også kickstarte energien om morgnen i den mørke tid.

Håber det kan give lidt ro på, og du så kan ringe og tale med lægen i morgen og få bekræftet du sagtens kan slappe af hvis det kan give dig ro

Anmeld Citér

26. november 2023

Ananas

Jeg led selv af jævnlig næseblod som barn og det gør min store dreng på 12 også. Han har haft nogle år hvor han har fået det virkelig tit og på alle tider af døgnet, men det er heldigvis lidt længe siden nu. Det er en hormonel ting der giver tynde/sarte slimhinder i næsen og er helt ufarligt

Anmeld Citér

26. november 2023

AnoMor

Næseblod er ikke ualmindeligt. Selv os voksne kan få det uden at det har nogen som helst betydning. 

jeg forstår godt det er svært når man lider af angst. Og uanset hvad eller hvordan vi herinde dig at du intet har at bekymre dig om vil det nok ikk hjælpe det store. 

min søn er 8 år. Han får ofte blodnæse (primært fordi han piller) men ogsp uprovokeret. Ot har oplevet en del gange hvor det har stået som vandfald ud af næse og mund på ham fordi det er så kraftigt. Men han fejler intet som helst. 
første gang det skete der indrømmer jeg at ieg panikkede og ringede 1813 fordi jeg simpelthen ikk kunne stoppe det. Men siden da er der bare kommet en prop i snudeskaften og en kold klud på næseryggen. Så stopper det hurtigt igen. 

teæk vejret dybt ned i maven. Og lad være at google alt muligt når du lider af angst. Det gør det kun værre. Din dreng fejler ingenting. Og slet ikk med det du nævner. Ingen symptomer lyder på sygdom. Og den mængde er intet. Han har garanteret bare fået revet sig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.