Hej alle
Jeg venter 2. Barn med termin i februar. Jeg har en pige i forvejen på snart 2 og ønskede egentlig at blive gravid for at give hende en søster at vokse op med. Jeg blev desværre (hvilket jeg flover mig over) skuffet og ked af det, da jeg fandt ud af jeg ventede en dreng denne gang. Jeg tror det bunder meget i at jeg har en søster tæt i alder på mig og vi er hinandens følgesvende og har været der for hinanden og arrangeret hinandens polterabends, babyshower osv, noget en bror ikke altid kan på samme måde. Jeg kan mærke nu, at jeg står et sted i mit liv, hvor det stresser mig ekstremt meget. Jeg føler et kæmpe pres over at prøve igen, så snart jeg har født, for forhåbentlig at kunne få en søster til hende uden der er for mange års aldersforskel, men jeg har virkelig ikke lyst til at få en 3’er allerede. Jeg havde altid håbet på jeg kunne holde nogle års pause efter nr 2 og så måske få en efternøler på et tidspunkt. Ja jeg ved egentlig ikke, hvad jeg vil med mit skriv. Jeg vil måske bare høre om nogle har en lignende erfaring eller lidt opmuntrende ord. Jeg er ikke ked af at få min dreng, jeg er bare ked af ikke at kunne give min datter en søster tæt i alder med hende mest for fremtidens skyld
Først du skal ikke være flov over følelser. At blive skuffet fordi du havde en drøm, en forventning, et billede af en fremtid er ikke flovt, det er menneskeligt.
Derimod skal du nu arbejde med at finde de gode drømme og billeder af fremtiden, hvor du ser din søn og din datter gå gennem livet som hinandens livsvidner, og du skal høre alle historierne hvor bror og søster er hinandens støtter, venner, og hvor det giver nuancer i livet at have en søskende af det andet køn.
Jeg fik to piger, nåede at have dem sammen i 4 dage og skabe en fortælling om, hvor fantastisk det måtte være at have en søster at dele livet med, så vendte livet og lillesøster døde. Efterfølgende fik jeg en dreng, jeg var ikke bare skuffet, jeg var ødelagt fordi nu var fortællingen ødelagt og netop to piger, to søstre var det eneste rigtige i verden.
Men det var et faktum, at min datter ikke fik en levende søster. Hun har fået to levende lillebrødre og selv nu 17 år efter kan jeg mærkes stikket i hjertet over, at hun ikke har en søster. Hvad hun derimod har er to brødre som elsker hende helt op til månen og tilbage, to brødre som har givet hende et perspektiv på livet, der også involverer motorcykler, fodboldklubber og seje t-shirt (for ikke at tale om, hvad de ved om menstruation, prinsessekjoler og pet shops). Hun har en bror hun stjæler tøj fra, som hun hjælper når han vil have hul i øret, som hun taler kærester med, som hun diskuterer med, som hun nu skal se op til, når de krammer. Og ja så har hun to brødre som hun en gang imellem må dele sin kæreste med, når der skal spilles FIFA, ses fodboldkamp og andet.
Det kan godt være de ikke arrangerer hendes babyshower (kan godt være hun kræver de skal), men går det som det gør nu, så får hun to morbrødre til sine børn som vil gå gennem ild og vand for dem.
De laver ikke hendes polterabend (men de er nok med til hendes kommende mands), men hendes mand får to svogre som vil være der for ham.
Jeg kan stadig føle et stik i hjertet over, der ikke er en søster i levende live, men kun en søster hun besøger på graven og taler med i evig monolog. Men jeg kan også glædes over, at der er brødre og det som det har beriget hendes liv med (og deres).
Derfor mit lille råd til dig, drop at være flov det er okay at sørge over det du ikke fik, samtidig med du glædes over det, som du får.
Husk din datter ikke sørger over manglen på en søster, men glædes over at få en søskende/bror.
Og nyd så at se, hvordan de giver hinanden skønne nuancer i livet, hvordan de står hånd i hånd, hvordan lillebror vil forgude storesøster, hvordan hun vil hjælpe ham (og bestemme lidt over ham, hvis du er heldig klæder hun ham ud som prinsesse).
Jeg får nu kæmpe kram af min høje, modne, smukke og helt igennem vidunderlige søn på 16 år, og jeg føler mig så taknemmelig for, at netop han kom og viste mig, at det at få en dreng og min datter fik en bror, er fantastisk.