Angst og tvangshandlinger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.962 visninger
15 svar
18 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. november 2023

Anonym trådstarter

Det her bliver lidt langt i et forsøg på at få det hele med. Vores datter på 11 har nogle udfordringer med angst og tvangshandlinger, og jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvor jeg skal søge hjælp til det henne.

Det startede under corona, hvor hun fik et stort behov for at have styr på, hvor folk var og hvad der skulle ske. Det ramte hende hårdt, at alt og alle omkring hende forsvandt i så lang tid – ingen venner – ingen sport/aktiviteter og minimal konkakt med familien.

Da hun kom tilbage i skolen brugte hun al sin tid og energi på at få styr på, hvem der var hvor og hvem hun skulle lege med i skolen og bagefter. Det fyldte så meget, at skolen indkaldte os til samtale omkring det, hvor vi forsøgte at få nogle værktøjer. Der gik dog ikke så længe inden hendes 2 lærere, som vi havde møde med også forsvandt. Den ene sagde op og den anden var væk i et halvt år med stress.

Tvangshandlingerne bestod dengang i, at hun skulle afleveres i skolen på præcis samme måde hver dag, samme sted og stille de to samme spørgsmål. Den del er gået lidt i sig selv, men hun skal stadig stille de 2 spørgsmål.

I dag består tvangshandlingerne, at hun skal kysse hendes telefon x antal gange, når der kommer et billede op af vores hund, der døde for 2 måneder siden. Nogle gange skal hun holde vejret indtil jeg kommer, hvis hun har kaldt på mig og vaskemærkerne på bamserne i hendes seng skal ordnes hver aften.

Angsten består i at hun er bange om aftenen, når hun skal sove. Hun får ikke egentlige anfald, men er sikker på, at der er nogen på hendes værelse og, at de vil skade hende. For omkring en måned siden kunne hun pludselig heller ikke være alene hjemme mere, så hun tager ikke skolebussen hjem før hun ved, at vi er kommet hjem fra arbejde.

Vi oplever at både angst og tvangshandlinger bliver værre, så vi er nødt til at få noget hjælp udefra til at hjælpe hende.

Ud over mødet med skolen tidligere henvendte vi os igen senere, hvor vi fik en samtale med sundhedsplejersken, hvis eneste bud var, at vi skulle prøve at sende hende med skolebussen, så hun blev afleveret et andet sted. Resultatet var blot at hele afskedsritualet, så bare blev udført derhjemme og da vi så henvendte os igen fik vi intet svar, selv om aftalen var, at hvis det ikke blev bedre skulle vi henvende os igen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. november 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Kontakt jeres børne- og ungdoms psykiatrisk afdeling. De kan rådgive pr telefon, og de kan også hjælpe hende ambulant. 
Ellers skal i kontakte egen læge der kan tage samtaler med hende eller henvise videre til psykiater eller psykolog. 

Anmeld Citér

20. november 2023

Tullebadulle

I skal have en aftale med en psykiater. 

Har hun ikke set venner under corona…? Det lyder da godt nok også hårdt. Mine børn så da stadigvæk venner?  Ej heller familie? Så har I jo selv en del af skylden for manglende trivsel. Godt I gør noget. 

Anmeld Citér

20. november 2023

Anonym

I kan også få hende på et cool kids forløb - det virker i hvert fald på mange angste børn på skolen, hvor jeg arbejder. 

https://cool-kids.dk/ 

Jeg tænker også opsøg jeres læge, og ellers så pres på i skolen - de kan hjælpe jer i en retning, og det bør de hjælpe jer med. Og hvis I går i gang med et forløb på egen hånd, så informer skolen om det.  God bedring med hende - og ift. svaret ovenfor, så slå ikke jer selv i hovedet. Vi gør det alle så godt vi kan 

Anmeld Citér

20. november 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tullebadulle skriver:

Har hun ikke set venner under corona…? Det lyder da godt nok også hårdt. Mine børn så da stadigvæk venner?  Ej heller familie? Så har I jo selv en del af skylden for manglende trivsel. Godt I gør noget. 

Det var da en fuldstændigt unødvendig og grov kommentar. Hvordan skulle det hjælpe TS eller datteren, at du placerer skyld hos forældrene - i øvrigt uden at ane noget om baggrunden for deres valg dengang? 

Anmeld Citér

20. november 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg mener, at hendes adfærd er for bekymrende til, at I overlader det til skolen og sundhedsplejersken at tage hånd om det. Har I opsøgt egen læge? Ellers er det dér, I søger hjælp nu. 

Anmeld Citér

20. november 2023

B&J

Har jeres skole en psykolog?

Ellers vil jeg få gang i det hele via lægen/kommunen og en udredning.

Så hun kan få den hjælp hun har behov for. Og i kan få nåede viden og hjælp også.

Anmeld Citér

20. november 2023

Anonym

I skal gjorde som de andre nævner tag kontakt til egen læge. 

Imellem tiden vil jeg lave legeaftsler med nogle venner på skift. Hjemme ved mis selv. Sådan at din pige kan finde ro i det også er hun sikker på at de leger sammen uden at blev afbrudt af alt muligt. Så stykker du hendes relationer. 

Der efter vil jeg se om hun vil gå til noget. Sport /spejder el. Hvor i er der. Man skal helst også ha venner udover dem man går i skole med. (Måske har hun inget tilfælles med dem i skolen ) så er det rart der er nogle udover skole delen. 

Vil anbefale spejder. Tingene går stille og roligt. Og holdene er ikke så stor. 

Ses i med familien igen ? Itale sæt det. Hvor svært en tid vi var i. Overtale at det går godt NU. 

Der ud over vil jeg ikke hører nyheder i nærheden sådan hun ikke bliver bekymret over det der sker. Men give giver hende ro

Anmeld Citér

20. november 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Hvad er det dog for en fuldkommen vanvittig måde at skrive til andre mennesker på? Hvad du synes og hvad du i øvrigt selv valgte at gøre under Corona, er fuldkommen uvedkommende for TS i den svære situation hun beskriver, med en datter som helt sikkert skal have noget professionel hjælp. 

Anmeld Citér

21. november 2023

Lmh2109

Profilbillede for Lmh2109
Tullebadulle skriver:

Hold da op en modbydelig kommentar.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.