Min datter er 17 måneder og sover i egen seng/eget værelse og har gjort det i en god del tid nu. Vi samsov inden da..
Jeg startede med hun sov i sin egen seng, ved siden af min seng. Da hun havde fået styr på det og putte rutinen, kom hun i sit eget værelse, og det var ben hårdt at skulle sige godnat og sov godt efter godnat sang. Jeg nåede ikke ud af døren så skreg hun og jeg måtte starte forfra! Men det Lykkes. Hun har været god og egentlig faldet i søvn efter 5-10 min når hun er blevet puttet uden noget..
MEN hun har altid været lidt forsinket på sine tigerspring, og det 15-16 måneders tigerspring er ramt nu, og har skabt ballade bl.a. ved putte tid hvor hun kalder og bliver ked af det og gal. Nu tager det en god halv time at få hende til at sove.. men holder fortsat fast i godnat sang, putte og godnat kys og så ud, og så må jeg vade frem og tilbage og putte og sige godnat 100 gange om nødvendigt, nogen dage er bedre end andre..
Tænker i måske også står i et tigerspring da det jo aldersmæssigt passer, og det gør det bestemt ikke nemmere at lære at sove i sin seng!
Min datter har et soveværelse og et legeværelse. I sove værelset er der malet med mørk varm farve, det er mørklægningsgardiner, seng med neutral Sengerand og sengetøj, et Puslebord og en lampe. Thats it. Intet legetøj at kigge på, ingenting der kan distrahere. Farven på væggen er også valgt ud fra hvilke farver der virker beroligende på hjernen, og skaber ro samtidig med mørke i rummet, lampen er dæmpet varm belysning osv.. selv sengetøjet er uden vilde farver mm. Og så har vi så givet den fuld gas med flotte farver osv på legeværelset..
Hun får sin kanin hun har med sig alle vegne at sove med, og det er hvad der er af “spændende” ting i det rum..
derudover er hendes putterutine den samme hver evig eneste aften uden undtagelser.
Og resten er tålmodighed/stædighed
de skal nok lære det, og når de har kommer der en ny periode hvor man skal starte forfra lidt igen, og så går det godt og så skidt.. men lære det skal de nok
tænker i kan læse lidt om “stryge tøj metoden” og tage det fra de forskellige metoder der passer jer og finde den rette måde for jer. Ikke to børn er ens så er jo med at mærke efter
håber det snart lykkes for jer
om ikke andet vil jeg måske skrue forventningerne en smule ned hvis det er et tigerspring da de virkelig kan have stor betydning..