Ups... hvad skal vi servere?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.940 visninger
14 svar
8 synes godt om
17. november 2023

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

Min kæreste og jeg har inviteret familien på julefrokost, men da vi har inviteret med start om eftermiddagen er vi blevet spurgt om vi så skal have "rigtig julefrokost eller bare julemad".

Ja, ups. Det havde vi da ikke tænkt over

Hvis I skulle holde julefrokosten, ville I så server sild, leverpostej osv. som man ofte får til en julefrokost, eller flæskesteg osv. som juleaften, eller måske noget helt tredje?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2023

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Jeg ville lave en traditionel julefrokost - bare om aftenen

Anmeld Citér

18. november 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg ville absolut lave julefrokost-mad også om aftenen. Men jeg synes også, at flæskesteg, and, sovs, kartofler osv. er en tung og fed omgang, som er helt rigtig juleaften, men ellers ikke er noget, jeg har den store lyst til hverken at spise eller tilberede. Desuden er fordelen ved “frokostmenuen”, at den kan laves på forhånd og bare opvarmes før servering. 

Når jeg holder julefrokost, begrænser jeg mig desuden til få retter - jeg synes, det ofte kammer over i “store ædegilde” med mindst 14 retter og en masse madspild. Jeg serverer fx: Én slags sild med hjemmelavet karrysalat - leverpostej - en let hønsesalat - og en god rullepølse, altsammen hjemmelavet. Desuden en frisk grønkålssalat med granatæble eller en rødkålssalat eller rødbedesalat. Og så to gode oste, kiks og frugt som punktum. 

Anmeld Citér

18. november 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Altså når I har inviteret til julefrokost, så må det jo være juleFROKOST, I serverer .. Også selvom det lige er nogle få timer senere end normal julefrokost.. 

Men ellers kan I lave en kombi? Altså lav almindelig julefrokost, men skift nogle få af retterne ud med en flæskesteg og brunede kartofler (evt. med grønlangkål til, hvis I er til det).. Så kan folk tage det, som de har lyst til? 

Anmeld Citér

18. november 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Hvorfor i alverden spørger folk hvad man skal have at spise? Er det ikke mig eller er det ikke mega uhøfligt ?

Hvis jeg blev inviteret til julefrokost, ville jeg have en forventning om julefrokost altså laks, fiskefilet osv. Men det er jo helt op til jer selv

Anmeld Citér

18. november 2023

Hanspige

Fortvivlet skriver:

Hvorfor i alverden spørger folk hvad man skal have at spise? Er det ikke mig eller er det ikke mega uhøfligt ?

Hvis jeg blev inviteret til julefrokost, ville jeg have en forventning om julefrokost altså laks, fiskefilet osv. Men det er jo helt op til jer selv

Vel ikke mere uhøflig end at have en forventning om hvad der serveres for en

Anmeld Citér

18. november 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11

Hvad i selv har lyst til  

jeg synes ikke alt ved traditionelt julefrokost er top fedt, så jeg ville nok lave det lidt “forret, hovedret og dessert” agtigt, med udvalgte ting fra julebordet, som jeg ville gøre lidt ekstra ud af fx noget laks, æg, asparges, flæskesteg med det hele, og risalamande eller noget ris/vanilje pannacotta med kirsebærgele (uh eller cheesecake med vanilje og kirsebær)

Anmeld Citér

18. november 2023

Mor og meget mere

Hanspige skriver:

At forvente = at regne med noget - det er da ikke uhøfligt. Det er vel meget naturligt at forestille sig/regne med/forvente mad i julefrokost-genren, når man inviteres til julefrokost. Forventninger kan både være positive og negative - for mig ville det fx være et plus, hvis mine forventninger om traditionel julefrokostmad ikke holdt stik, og der blev serveret tapas eller indisk eller vegetarmad.  Andre ville måske blive skuffede, men det holder man så for sig selv - andet ville være uhøfligt. 

Anmeld Citér

18. november 2023

Mor og meget mere

Fortvivlet skriver:

Jeg synes ikke, det er uhøfligt - afhængigt af måden, der spørges, selvfølgelig. “Uh, jeg glæder mig til at besøge jer - hvad har I tænkt jer, menuen skal stå på?” For mig ville det blot være udtryk for positiv interesse - og hvis det var en overraskelse, kunne man jo bare svare “Vent og se”. 
Ydermere kan det være godt at vide, hvis man er vegetar, har allergier, ikke spiser fjerkræ eller svinekød etc., om man selv skal medbringe noget. 

Anmeld Citér

18. november 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Det hedder jo julefrokost og som jeg skriver er det selvfølgelig op til dem som inviterer.

Men man spørger da ikke om menuen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.